Annyira leszakadnánk attól a színvonaltól, hogy lúzerekké válnánk

A kasznár fia ügyesen zongorázott. A híre túllépte Doborjánt, s az Esterházy-birtok szalonjától Bécsig jutott. A császárvárosban már csak Czerny mester és persze Salieri tanítja a kilencéves Liszt Ferencet. Európa a lábai előtt hever. Párizs, Róma, Weimar az otthona, hazája nyelvét nem is beszéli. A pesti árvíz idején jótékonysági koncerteket ad, 25 ezer forintot postáz, 1840 januárjában pedig alapítványt tesz egy nemzeti zenede létrehozására. Innen számíthatjuk a Zeneakadémia születését. Az intézmény rektora a minap megkapta a közszférában dolgozó legeredményesebb vezetőnek odaítélt karrierdíjat. Beszélgetés Batta Andrással, a Zeneakadémia rektorával. SZÉKELY ILONA írása.

2008. december 11., 08:38

Tíz és fél milliárd forintot nyert uniós pályázaton a Liszt Ferenc Zeneakadémia. Hazai felsőoktatási intézmény soha még nem kapott ennyi pénzt.

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében ezermilliárdnyi összeget hívhat le az uniótól a magyar állam 2007 és 2013 között. Úgy látszik, sikerült meggyőzni politikusainkat, hogy a zene ügye kiemelt jelentőségű, a magyar imázshoz a Liszt Ferenc Zeneakadémia és a világhírű magyar muzsika is hozzátartozik.

Felújítják az épületet?

A pályázat szerint ez lesz az európai zenei felsőoktatás központja. Pusztán az épület restaurálására az EU nem adott volna semmit, hiszen a fennállása óta csupán kisebb tatarozásokon esett át. De valami csoda folytán a világháború megkímélte. Ezért alakulhatott úgy annak idején, hogy az épületében folytak a népbírósági tárgyalások és a nagy politikai perek is... Az intézmény azonban mára technikailag elavult. Jelenleg nincs elég művészszoba, ahová az este fellépő zenészek elvonulhatnának. A növendékeknek sem tudunk az épületben elég gyakorlóhelyet adni.

Mi a megoldás? Hiszen az épület méretei nem változhatnak...

Kaptunk az államtól egy kiürített iskolát a Wesselényi utca 52.-ben. Ennek felújításával indul 2009 elején a pályázatban foglaltak megvalósítása. Az összes irodánkat oda fogjuk költöztetni, így sok szoba felszabadul. Ugyanott huszonöt kis, hangszigetelt „cellát” is létrehozunk, ahol a gyerekek korlátozás nélkül gyakorolhatnak.

Azért marad pénz jobb hangszerek vásárlására is?

Az utóbbi időkben – az idei évet kivéve – alig jutott pénz hangszerre. Most a projekt költségvetésében erre több száz milliót különítettünk el. Tudni kell: egy Steinway-hangversenyzongora – Kocsis Zoltán vagy Ránki játszik ilyenen – harmincötmillióba kerül. Egyébként nemcsak a tárgyakkal törődünk.

Mit jelent a változás? Új pedagógiai módszerek bevezetését, vagy magasabb zenetanári fizetéseket?

Épen kell tartani a zeneiskolai hálózatot, különben vége a világhírű magyar zenének. Ebben a művészeti ágban nagyon fontos, hogy a tehetségek már cseperedő korban megmutatkozzanak. Amikor gyerek voltam, szinte mindenki járt zeneiskolába, mert „ingyen volt”. Nem szeretnénk csupán egyfajta szofisztikált oktatást, elefántcsonttornyot építeni, mint afféle sztárintézmény.

A kilencvenes évek végén a vidéki tagozataik – Győr, Szeged, Miskolc, Pécs, Debrecen – anyagi okok miatt leváltak a budapesti anyaintézményről, és az ottani egyetemekhez csatolódtak. Itt felsőfokú tanár- és művészképzés is folyik. Megszűnt tehát a Zeneakadémia hajdani monopóliuma. Koncertek terén is akadt riválisa: megnyitotta kapuit a Nemzeti Hangversenyterem.

A vidéki zenei karok önállósulása érdekes versenyt eredményezett. Ez egyáltalán nem baj. Ami a koncerteket illeti, ha változatlan marad a Zeneakadémia mai infrastruktúrája, tíz éven belül annyira leszakadnánk attól a színvonaltól, amit a Művészetek Palotája képvisel, hogy lúzerekké válnánk. De ha a fejlesztés megvalósul, e patinás épületnek sajátos szerepe lesz a hazai hangversenyhelyszínek között.

A maga hírével...

A fiatalokra, az ifjú tehetségekre építve az oktatás és a hangversenyek sajátos szimbiózisát valósítanánk meg. Az ottani műfaji sokszínűséget valószínűleg nem tudjuk vállalni, de a dzsessz és a népzene fontos marad. Nagy és drága szimfonikus zenekarokat sem hívhatunk meg. Ebben ugyanis nem versenyezhetünk. Nálunk bensőségesebben szólalnak meg Chopin etűdjei, más egy zongoraest. A Műpában viszont Wagner Parsifalja élmény. Nem rivalizálunk. Nem is akarunk.

A Zeneakadémiára mindig nehéz volt bekerülni. A siker viszont még nem jelent zenei karriert. Könnyen találnak állást az itt végzettek?

Évente hatvan-hetven hangszeres diák végez nálunk. Ennyi muzsikust az ország képtelen eltartani, ezért sokan külföldre mennek. Az intézménynek nem kötelessége elhelyezni a hallgatóit, bár próbálunk segíteni ebbben is. Számít az akadémia híre. Az uniós projekt könnyebbé teszi majd a menedzselést is. A legnehezebb dolguk a zongoristáknak van. Tudok esetről, amikor egy fiatal valóságosan belebolondult abba, hogy előadóművészként nem kapott munkát. Nem mindenki tudja eladni magát ebben az anyagiasult világban.

Életének kilencvenedik évében elhunyt Mécs Károly Kossuth-nagydíjas, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a nemzet művésze, érdemes és kiváló művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.