Akkor jó a krimi, ha tudunk azonosulni

Poirot még mindig jól tartja magát - A krimiirodalom örök, a szórakoztató iparban erősödő konkurencia ellenére őrzi piaci pozícióját Agatha Christie vagy Raymond Chandler.

2011. március 16., 18:20

Nem telik el nap, hogy ne menne krimisorozat a tévében. Kovács-Korbel Katalin nagy krimifaló, még boltot is nyitott a krimirajongóknak, és mint rádiónknak mondta, a mai napig Sherlock Holmes, Poirot és Miss Marple a legnépszerűbb nyomozó - hangzott el a

Kossuth rádióban.

Kovács Gellért filmkritikus szerint gyakran keverjük a műfajokat, mert a gengszterfilm, a thriller, a film noir, nem krimi, csak vannak benne krimiszerű elemek. A krimi lényege: mindig van benne nyomozás, van benne rejtély, és nem egyszer a nyomozó karaktere fontosabb, mint maga a rejtély.

Bilkei Pár kriminálpszichológus egyetért ezzel: olyan világ ez, amelynek Poirot vagy Colombo a motorja. A thrillerben ez a nyomozás másodlagos, más a feszültség. Kovács Gellért a Helyszínelőkben annak a példáját látja, amikor a korábbi háttéremberek lépnek előre.

Bilkei Pál szerint fontos az azonosulás, az a jó alkotás, ha tudunk azonosulni a bűnüldözőhöz, vagy néha a gyilkoshoz, ha például valami bosszúról van szó. Lényeg a saját élmény szerzése. Kovács Gellért azt tartja jó kriminek, amelynek van valami eleganciája, diszkrét bája, erre jó példa egy Agatha Christie-regény. A modernebb alkotásokban már előfordul, hogy nehezebb eset a főhős, például a Dexterben egy olyan pszichopata, aki pszichopatákat gyilkol. Bilkei Pál hangsúlyozza, olyan nincs, hogy a krimiolvasás bűncselekményekre sarkalljon, de segíthet megérteni az erőszakosság lényegét.

A könyveladásokat tekintve nem szűkül a krimi piaci pozíciója, sőt, talán bővült, köszönhetően annak is, hogy tavaly volt Agatha Christie születésének 120. évfordulója. És érdekes, hogy az újabb alkotások - például a Millenium trilógia – megközelítik vagy megelőzik a klasszikusokat, Christie-t, Chandlert, Ed McBaint.