Abszurdok és kórképek

Írója, rendezője, szereplője is az előadásainak, amelyek a privát világ tébolyai mellett mind többször állítják fókuszba a közélet borzalmait is. A tavaly bemutatott Titkaink kibeszéletlen ügynökügyeinkre koncentrált. A minap színre vitt Bárkibármikor darabjában a családi viszonyrendszerek abszurdjain van a hangsúly. A Titkaink nemrég elnyerte a színikritikusoktól a legjobb előadásnak járó díjat, ahogy más művei is évek óta sorra kapják az elismeréseket. Szerzőként is csúcsra ért: a múlt évben neki ítélték oda az Artisjus Irodalmi Nagydíjat.

2014. november 3., 19:24

– Előadásainak egyik jellemzője a tragikus és komikus szituációk néhol meghökkentő váltakozása. Miközben – mondta egyszer – színészként nem tud sírni a színpadon, de nevetni sem igazán. Paradoxon?

– Nevetni azért tudok. Vannak színésznők, akik képesek gombnyomásra zokogni. Az előadói tehetség ettől még kérdéses lehet. De a Gyévuska című darabban a lányát elvesztő apa szerepében például előfordult már, hogy könnyes lett a szemem. Hiszen valóban apa vagyok, van egy kislányom.

– Közkinccsé lett magánemlékeiből is tudható: saját édesapja alkoholizmusa nem tette selymessé családjuk életét. Szebb pillanatokból is jutott azért valamennyi?

– Például a vidéki nagyszülőknél töltött idő ilyen volt. Apámmal sem volt folyamatos pokol az élet. Két hétig ivott, két hétig nem. Amíg rá nem törtek az elvonási tünetek, békés volt, a szőnyeg alatt közlekedett. Ráadásul remek humora volt.

– Önmagát is kigúnyolta?

– Nem a cizellált, önreflektív irónia jellemezte, de nem is a trágár poénkodás. Jó ritmusú, plebejus erővel odadöfött tréfái voltak. Tőle örökölhettem ezt a készséget. Anyámat és családját bosszantotta is, hogy nem állják meg nevetés nélkül apám mókáit. Mert egyébként sok bajuk volt a Pistával. Édesanyám pedig eredetileg kertésztechnikus. A Főkertnél túl kemény volt a munka, így végül az Azúr Illatszer Vállalatnál lett számlaellenőr. Vidéken él, ritkán találkozunk, nagyon szereti az unokáját, aki viszontszereti őt, s ez nagy öröm nekem, mert anyukámmal nem teljesen konfliktusoktól mentes a kommunikációnk.

– Édesapja pedig tűzoltó volt, és kútfúró. Szakmáiban példaszerű ember?

– Tüzet nem oltottunk együtt. De amikor artézi kutakat fúrt másodállásban – valójában feketén –, olykor besegítettem. Sokszor még hetven-nyolcvan méter mélységben, agyagos, sziklás, kavicsos rétegeken átkínlódva magunkat sem értünk el a vízig. Mégis fúrtunk tovább. Színházi próbahelyzet is lehet hasonló.

– Ön tervszerűen indult anno a színház irányába?

– Az általános után nálam a gimnázium szóba sem jöhetett. Humán tárgyakból kiváló voltam, a reálokból kettes. Legjobb haverom víz-, gáz- és központifűtés-szerelőnek ment. Követtem volna, de a gerincferdülésem miatt nem vettek fel. A pályaválasztási tanácsadónál cipőfelsőrész-készítést vagy bőrdíszműves szakiskolát ajánlottak. Úgy gondoltam, a bőrdíszművességben van valami művészi. Már szakmunkástanulóként, tizenhat évesen biztattak a haverok – sokat szórakoztattam őket az iskolában –, hogy jelentkezzem a Somogyi István vezette Arvisura Színházhoz. Felvettek. Az is fontos momentum, hogy Papnyik Gézáné, Aranka néni – a bőrdíszműves-iskola osztályfőnöke – elengedett a suliból a délutáni próbákra. Nagyon hálás vagyok neki ezért. Ha ő nem ilyen, mára talán csak egy hajdani bőrdíszműves vagyok, aki nem találta a helyét a világban, ezért halálra itta magát.

– Somogyi Istvánt józan apafigurának vagy gurunak látta?

– Szakállával, igéző tekintetével jézusi karakternek. Fokozta a varázst, hogy gyorsan kiemelt a stúdiósok közül, komoly feladatokat kaptam.

– Mégis hamar fellázadt.

– Eleinte Tanulmány Színház néven működött a csapat. Kezdetben az előadásokat is megszámozták az alcímekben. Az Újrakeresztelők volt az első, a Szentivánéji álom a második „tanulmányszínház”. Ez így rendben volt, ám az már nem, hogy a próbákat eluralták a haiku versek. Azokat mondogattuk, és igyekeznünk kellett beleképzelni magunkat egy szikla, egy veréb, egy üvegcserép állapotába. Az idősebb társulati tagok kezdték mondogatni: ez nem vezet sehová. Józanító pillanat volt, amikor a társulat vezetője Arvisurára változtatta a színház nevét. Azt jelenti: igaz szólás. A megvilágosodást akarta szimbolizálni, valójában a szellemi beszűkülést jelképezte. A mélységek nélküli külsőséget. Miután behívtak katonának, egy kimenőn el is mondtam Somogyi Istvánnak: a társulatnak a forma helyett a tartalomra kellene koncentrálnia.

– Felhorgadt vagy belesápadt?

– Azt mondta: öreg, állj le, szakmailag rendben vagy, de emberileg problémás. Mire leszereltem, már egyetlen szerepem sem volt meg.

– Miként érzett rá az Arvisura zárt világában, hogy közelebb áll önhöz a realisztikus színházi irány?

– Én is szépen tudtam öblögetni, hogy „kőszikla vagyok, kőszikla vagyok”, vagy vékonyított hangon ismételgetni, hogy „üvegcserép vagyok, üvegcserép vagyok”. Ám érzékeltem: hiába tud valaki látszólag fegyelmezetten transzba esni, ha a színpadon képtelen természetes hanghordozással kimondani: „Jó napot kívánok!” Márpedig anélkül nem lehet szélesebb közönség által is értelmezhető színházat csinálni. A realizmushoz való vonzódásom alighanem genetikus.

– Édesapja akár nagy színész is lehetett volna?

– Nincs kizárva. Vonzódásom a természetességhez amúgy nem azt jelenti, hogy ne ismerném el a huszadik század kísérletező alkotóit: például Grotovszkijt, Mejerholdot, a Derevo színházat. Hatott is rám, ahogy elmosódnak náluk a műfaji határok, miként az arvisurás időszak sem egybefüggő rémálom. Ám egyes kísérletek öncélú spiritualizmusa csak erősítette a meggyőződésemet: színpadon is a normalitásnak van legerősebb hatása. Amit – éppen a fokozottabb hatás kedvéért?– érdemes alkalmanként abszurd, meglepő elemekkel fűszerezni.

– A színművészeti főiskolára sosem próbált bejutni?

– Alternatív körökben szokás volt rálegyinteni a főiskolára. Alighanem frusztráltságok miatt. Nekem nem voltak fenntartásaim, de időm sem, hogy megpróbáljak bejutni.

– Az Arvisura után pár évig szabadúszóként játszott például Goda Gábornál, Schilling Árpádnál, Zsótér Sándornál. Ehhez legalább annyi önbizalom kellett, mint huszonévesen szakításhoz vezető színházelméleti értekezést tartani az Arvisura gurujának.

– A „szabadúszáson” kívül akkor nem volt más utam. Eleve biztonságot adott, hogy hívtak. Ami a konfrontációkat illeti: ha nem szimpla dühből fakadnak, akkor azokat mindig a jobbító szándékom motiválja. Az, hogy hiszek az igazamban és az őszinte szó erejében. De nem szeretnék krisztusi karakternek látszani. Úgy korrekt, ha hozzáteszem: arra is sok példa van, hogy meggyőződésem ellenére gyáva vagyok konfrontálódni.

– Mikor esik ilyen?

– Például saját társulatomból sokáig képtelen vagyok kirúgni valakit. Évek kellenek még ahhoz is, amíg eljutok odáig, hogy elmondjam neki: beszélnünk kell.

– A gyávaság nem gátja a munkának?

– Nem teszi gördülékennyé. Igaz, nem végletes helyzetekre gondolok, de a maguk lehetetlenségében mégis bénítóan hatnak. Például valaki próbán nekilát uzsonnázni a takarásban, miközben másokkal egy színpadi helyzeten gondolkodunk. Ő pedig kérődzik. Amikor arra kérem, ne tegye, érezni a reakciójából: rigolyás hülyének tart. Majszol tovább, azt gondolva, úgysem részese az adott színpadi szituációnak. Pedig a kívülállás irritáló is lehet, vagy akár bomlasztó. Gyávaságom okán mégis sokáig eltarthat, mire búcsút veszek az ilyen embertől.

– A szabadabb gondolkodású honi értelmiséget éppen annyira jellemzi az ésszerű konfrontációtól való tartózkodás, mint a kérődzésre való hajlam.

– Nyilván. De azért a konkrét színpadi teljesítmény megítélésében nem vagyok gyáva. Mindig elememben vagyok, amikor dolgozni, alkotni kell.

– Éppen az ezredfordulón, a Népi rablét színpadra állításával alakult meg a Pintér Béla és Társulata. Alapítói közül máig tagja a csapatnak Thuróczy Szabolcs, Enyedi Éva. Ám már csak az elnevezés miatt is máig homályos: abszolút „énközpontú” szerveződés?

– Nagyon fontos, kik vannak mellettem, de a darabok az én vízióim alapján jönnek létre. Persze nekem is vannak elakadásaim. Öröm, ha valaki más találja meg a megoldást. A színház közösségi műfaj.

– Soha nem érzett késztetést, hogy más szerzők műveit állítsa színre?

– Eddig még mindig saját élmények motiváltak.

– Vannak témák, amelyek különösen vonzzák?

– Ez kiszámíthatatlan. A Bárkibármikor című új előadásunkban az idős anyuka gyakran összevissza beszél, zavarodottan, furcsán viselkedik – ez sokak számára szomorú tapasztalat. A hozzátartozót gyakran felbosszantja a szülő leépülése. Aztán a dühe szégyenbe fordul. Újabb és újabb szintjei vannak a folyamatnak. Átéltem. A színházban személyességre, primer és egyenes hatásokra törekszem.

– Öröm vagy teher a folyamatos kritikai elismerés?

– Nem nyomaszt. Volt idő, amikor sokan támadták a darabjaim irodalmi értékét, ezért nagy elégtétel volt számomra a tavalyi Artisjus-díj meg a színikritikusok és dramaturgok idei díja.

– Kezdeti darabjaiban kerülte a politikát, közéletet. Ez idővel változott. A Titkaink is pontos, kegyetlen társadalmi kórkép. Szinte bosszantó, hogy közben nevetni kell rajta.

– A politika egyre agresszívabban töri át a privát világot. A Démon gyermekei című darabban – ahol még japán szocialista párt és japán fiatalok szövetsége szerepelt – próbáltam távolságtartással reflektálni bizonyos történésekre. 2010 után ez már nem ment. Páros lábbal kezdték tiporni a független társulatokat, másrészt szégyenletes módon előretört a szélsőjobb. Ez nem olyan helyzet, amelyben helye lehet a színházcsináló gyávaságának.

– Ám a Titkaink sem generált össznépi megmozdulást.

– Nem is célom. Nem vagyok népvezér, de még csak tanító sem. A katarzis a célom. A szellemi, érzelmi megtisztulás. Az békét hozhat.

– Miközben megtörténhet, hogy megszűnik az alternatív teátrumok, általában a független szellemi műhelyek támogatása.

– Szorongok is ettől. Főként azért, mert még nem tudom pontosan, miként folytatnánk ilyen helyzetben. De kizárt, hogy feladnánk.

– Privát világában mekkora a nyugi?

– Inkább úgy fogalmaznék, van benne élményanyag.

– Mesélte egyszer: nem ámítja magát azzal, hogy megértené Hamvas Béla minden sorát, de Karnevál című regényéből erősen megérintette egy gondolat: mindenki találkozhat egyszer egy angyallal. És hasonló érzése volt, amikor a kórházban egy zacskóban megkapta elhunyt édesapja dolgait. El tud képzelni boldogabb találkozást is?

– Az angyal annak a pillanatnak a szimbóluma, amelyben erős koncentrációban élhető át a szeretet. Hasonlót érzek, amikor önfeledten lehetek együtt a kislányommal. De a színház is képes ilyen érzetet kelteni.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.