A Tudor-királyné drámája a Bécsi Operaház színpadán

A bécsi operaközönség Belcanto - lázban ég: április 2-án mutatják be Donizetti Anna Bolena című operáját. Most első alkalommal játsszák a Donizetti számára az áttörést jelentő művet a Ringen – mégpedig parádés szereposztásban.

2011. április 2., 19:32

A bécsi operaközönség Belcanto - lázban ég: április 2-án mutatják be Donizetti Anna Bolena című operáját. Most első alkalommal játsszák a Donizetti számára az áttörést jelentő művet a Ringen – mégpedig parádés szereposztásban.

Jegyet persze már hónapok óta nem lehet kapni, a feketepiacon pedig a csillagos égig kúsztak az árak. Kárpótlásul azonban az ORF kettes csatornája –és az Arte - április 5-én kis időeltolódással közvetíti az előadást, ugyanekkor pedig a Karajan térre is kivetítik. Utóbbi egyúttal a szezonkezdetet jelenti: június végéig 50 opera- és balett előadást vetítenek ki az Operaház oldalfalán elhelyezett hatalmas vászonra. Az

április 5-i közvetítéstegyébként most először külföldi mozikban is adják, 94 helyen, köztük Angliában, Oroszországban, Horvátországban, Dániában, Spanyolországban, Csehországban, Irországban, Litvániában, Olaszországban, Hollandiában.

Az izgalom oka nem csak az opera maga, inkább a szereposztás. Anna Netrebko (címszerep) és Elina Garanča(Jane/Giovanna Seymour) ritkán énekel együtt, márpedig ezt az operát ők választották egy ilyen közös szereplésre. A bécsi zenei élet nem éppen a Belcanto iránti lelkesedéséről híres, és ez a másik ok, ami miatt a mostani felfokozott érdeklődés figyelemreméltó. A karmester, Evelino Pidò nemrégiben már bemutatkozott Bécsben: Bellini La Sonnambulla című operáját vezényelte nagy sikerrel. Ő egyébként – saját elbeszélése szerint – korábban azért nem tett eleget Ioan Holender akkori igazgató felkéréseinek, mert nem kapott elég időt a próbákra, márpedig a rutint nem kedveli. A Bellini-opera esetében teljesült ez a feltétel, most, a két világsztárral pedig igazán ideális lehetőséget kapott a megfelelő számú próbára.

A szokásos bevezető matinét már március 20-án megtartották, mégpedig a főbb szereplők részvételével, így a közönség betekintést nyerhetett nemcsak a műbe, hanem a felkészülés kulisszatitkaiba is. Az ilyen előzetes matinékon a közönség a művel is ismerkedik – ezúttal azt is megtudhatta, hogy már az 1830-as milánói ősbemutatón is a kor nagy énekesnői léptek fel. Az operát később egy időre elfeledték. Az újra felfedezés a Luchino Visconti által rendezett 1957-es előadáshoz fűződik, amelyen Maria Callas és Giulietta Simionato énekelt. Azóta nagynevű sztárok alakították VIII. Henrik boldogtalan hitvesét és a király szeretőjét - köztük Montserrat Caballé, Joan Sutherland, Renata Scotto. Ehhez a sorozathoz illeszkedik a mostani bécsi bemutató, amelynek magyar származású szereplője is van: a burgenlandi születésű Elisabeth Kulmanra Smeton szerepét osztotta a rendező, Eric Genovese.

Elina Garanča egyébként az idén már énekelte a szerető, Jane/Giovanna Seymour szerepét: Barcelonában, ahol Edita Gruberova volt Anna Bolena. A bécsi Operában a 2.-i bemutató után még ötször látható a Donizetti mű ebben a szereposztásban. Az időpontok: április 5., 8., 11., 14., 17. Az 5.-i kivetítés a Karajan téren egyébként a korábbiakhoz hasonlóan ingyen megtekinthető. Részletes műsor, a próbán készült videóval együtt az

Opera honlapján.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a Szervusz Ausztria honlapon

2024. november 11., 14:51

„Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható” – így szól a Márton-napi jóslat. Eszerint kemény telünk lesz. De mit is ünneplünk Márton-napkor és milyen szokások, hagyományok kapcsolódnak hozzá?