A Spinoza

Minap vette át az Emberi Erőforrások Minisztériumától a Scheiber Sándor-díjat. Az indoklás szerint a Dob utcai Spinoza Színház alapítója sokat tett azért, hogy a pesti zsidónegyed visszataláljon sokszínű értéket képviselő karakteréhez, amely a vészkorszak előtt jellemezte. A kitüntetettnek nemrég kötete is megjelent. A címe: Anna, te hülye vagy? Arról szól: botladozó demokráciánkban miként lehet egy européer elképzelésből működő vállalkozás. SZTANKAY ÁDÁM írása.

2014. április 20., 09:27

Sándor Anna könyve a Spinoza Színház egyik programjában ugyancsak megidézett Gartner Sándor, vagyis Szőke Szakáll életrajzát is vázolja. Az egyedi humorú humanista író és filmszínész a történelmi katasztrófák elől menekülve Amerikába települt. Idősödve eltöprengett ugyan a hazatérésen, ám eszébe jutott: sosem tudná elhitetni magával, hogy rokonságát a bárányhimlő ritkította meg az óhazában.

De nem vagyunk egyformák.

Gyermekkora kapcsán annyit mond Sándor Anna: megtapasztalta, hogy tényleg teher alatt nő a pálma. Amúgy a Radnóti Miklós Gimnáziumban érettségizett, majd gazdasági diplomájával a Világgazdasági Kutatóintézetbe került.

Privát világát az akkori magyar értelmiség attitűdje jellemezte: világnézettől független kíváncsiság a világ elfüggönyözött irányaiba is. Emlékszik arra is: akkoriban a Főtaxi automobiljainak kesztyűtartóiból is könyvek kandikáltak elő. A sofőrök önszántukból olvasgattak klasszikusokat is a droszton.

A „kulturális békeharc” idején, a hidegháború korában is csuda dolgok estek olykor. Anna a hetvenes évek második felében holland zeneszerzővel kötötte össze az életét. Az országváltás mégis kultúrsokkal járt. Felfedezte például, hogy az amszterdami fuvarosok inkább bulvárt böngésznek. Eközben általában tagjai a helyi kórusnak, ahogy más hivatások művelői is.

Idővel megértette: ebben nem elsősorban a muzikalitás a lényeg, hanem a sajátos spiritualitás, amely „átlelkesíti” a sokféle világlátású emberekből összeálló közösségeket.

Persze arrafelé még a lakások ablakain is mellőzik a függönyt.

Azt meg színházjáróként vette észre, hogy mindig érzékelhető valami sajátos távolságtartás a pódium és zsöllyesor között. Nem gátja a katarzisnak, de véd az infantilis áhítattól. A sokféle individuum egy emberként vallotta: mind egyenlők rivaldában és fénykörön kívül.

Sándor Anna sok mindenre rácsodálkozott.

Hollandiai egyetemeken tanított, helyi lapokat tudósított a kelet-európai gazdaságról. Elsajátította a pszichoterápiát, holland vállalatoknál volt terapeuta. A szolgáltatás a sportköri foglalkozásokhoz hasonlóan juttatásként járt a munkavállalóknak. Idővel saját kelet-európai gazdasági tanácsadó irodát nyitott. Tisztesen működött, majd hanyatlani kezdett, amikor a kelet-európai változások után a legnagyobb holland tanácsadók is megjelentek a térségben.

Úgy érezte: magának is váltania kell. Ám tanácsadói tapasztalat ide vagy oda, a kétezres évek hajnalán Sándor Annának Magyarországon gyakorlati terepismerete, sokszálú kapcsolatai éppúgy nem voltak, miként kerekedő, tisztes vagyona sem Hollandiában. Mégis hitte: ami a közösség és a kultúra kapcsán kialakult benne a világról, arra az óhazában is lehet várat emelni. Ez hajtotta, amikor majd három évtized után hazatért.

Terve szerint a megálmodott honi vállalkozása egyszerre lett volna a holland kultúra kikötője és magyar-zsidó szellemi műhely.

Könyvbe is alig fér, miként alakultak át az eredeti tervek.

– Anna, te hülye vagy? – kérdezték sorra honi barátok, ismerősök, hivatalok jó szándékú bürokratái, amikor elővezette a vendéglátás és színház kapcsolatára épülő ötletét.


Persze akadtak vállalkozók is, akik mertek vele nagyot álmodni. Velük csak annyi baj volt, hogy amikor a valósághoz kellett volna fazonírozni a víziókat, inkább továbbszunyáltak.

Visszatérve sok egyébre is rácsodálkozott Sándor Anna. Például arra: nem csak a magyar taxisofőrök tértek át szépírókról a bulvárra. A publikum java része pedig nem csupán a szappanoperahősöket veszi körbe gyermeki áhítattal. A politika történéseit is porondra képzelik. Ki-ki zsigerből ünnepli, vagy fújolja kissé nehéz mozgású „artistáit”.

Mondhatni: kultúrája lett nálunk is kórusoknak. És – mára ez is világos – gyakran takarásban, az elfüggönyözött homályban dőlnek el a fontosabb dolgok.

Sándor Anna az árnyékba borult részeket ma is kerüli. Állítja: vállalkozóként kezdeti tudatlansága volt legkomolyabb tőkéje. Nagyobb rálátással már a startnál megtorpan. Végül holland párja és gyermekei jóváhagyásával „verte dobra” holland ingatlanukat. Bankkölcsönnel kiegészítve hozta tető alá a Dob utcai lerobbant épületből a Spinoza Színházat.

Apró színpadán kabarék mellett dráma, saját „rendelésű” operák is helyet kapnak. A fellépők között rendre lehetőséghez jutnak pályakezdők és állás nélkül maradt művészek. A Spinoza Színház közéleti – vagy éppen individuumok privát világát egyként érintő – beszélgetéseit olyan nevek fémjelezték, mint Popper Péter, Heller Ágnes, Ungvári Tamás, Bächer Iván.

A kultúrcentrum szellemisége kezdettől szinkronban van a bejáratnál olvasható Spinoza-idézettel: „A lelket nem fegyver győzi le, hanem szeretet és nemes lelkűség." Persze ez ügyben sem lehet általánosítani.

A Spinoza Színház pár év után bekerült abba a teátrumi kategóriába, amelybe az amúgy alulfinanszírozott független színházak tartoznak. Ám a pályázatokon a Spinoza működéséhez még morzsákat sem nyert. Anna firtatni kezdte az okait. Több is akadt. Színházában sosem járt kurátorok tudni vélték például, hogy a Spinoza a pesti maffia törzshelye. Meg arról is szólt a fáma: multimilliomos hollandus a tulajdonos.

Sem ez, sem az nem fedi a valót. Működésük egyik titka: Anna mikrovilágában harmónia van. Férje, két fia ma is szurkol: ne térjen le a pályáról. Hiszen kudarc csak hasonlót vonz. A küzdés kapcsán pedig Madách rég megírta a lényeget. Tudja ezt idősebb fia, aki Bordeaux-ban borász, és a fiatalabb is, aki ugyancsak külhonban lett agykutató, de most itteni vállalkozáson gondolkodik.

Sándor Annának inspirációt jelentenek a Spinoza közönségének visszajelzése is: egy biztató, köszönő szó, mosoly, baráti érintés. Mind igazolja: van, amiből szinte bármely talajon lehet várat építeni. A Pro Urbe-díj, vagy a mostani civil kitüntetés is izmosítja elszántságát.

A világra nyitott külhoni barátai manapság gyakran kérdezik: meddig élhet a remény, mikor fogy ki a szufla ott, ahol a mai történésekben mintha a történelem ismétlődne. A Spinoza Színház alapítójának erre is van filozofikus válasza. Tapasztalat is szól belőle, amikor Ben Guriont idézi: „Aki nem hisz a csodákban, az nem realista.”

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.