A bomlás virágai
Mintha absztrakt festmények volnának, olyanok, hisz Gadó fotográfusi szeme éppoly pontos, mint az orvosé.
Az első kérdés, melyet magunknak szegezünk e remek fotókiállítás kapcsán, az, hogy mitől van ilyen különleges művészi érzékenység az orvosokban. Ez így persze nem pontos, hiszen számos kiváló orvost ismerünk, aki híján van mindenféle művészi érzéknek, és persze számosat, aki viszont nincs. Legyen inkább úgy, hogy mitől e felfokozott alkotói vágy e foglalkozás művelőinek körében. Mintha felelősségteljes munkájuk, melyben minden döntésük emberéleteket határozhat meg, valami hiányérzetet hagyna bennük: s ezt pótolná ki a művészi tevékenység. Persze most nem azokról a művészekről beszélek, kiknek eredeti foglalkozásuk volt az orvoslás, és azt hátrahagyva lettek festőkké, írókká vagy zeneszerzőkké – nekik is nyomot hagy persze alkotói módszerükben a doktori múlt, de új pályájuk azért egész embert kíván –, hanem azokról, akik megmaradnak a sztetoszkóp meg a szike mellett, és csak melléktevékenységként, kiegészítésül űzik a művészetet. Sok ilyen alkotóval találkoztam az évek során (nem hinnék, hányan zenélnek, festenek, írnak a magyar orvosok közül!), a tehetségük persze nagyon eltérő volt, de a teljességigényük, a szépségvágyuk közös. Mintha az orvoslás fájó gátjait, a mindennapi rutin veszteségeit győznék le ezzel.
Dr. Gadó Klára története más. Mostani tárlata, a Rozsdafreskók (mely a RAM Galériában látható), szépen bizonyítja ezt. Ő fotóművészként nem menekül az orvoslástól, nem kergeti az elvont szépséget, mint annyian kollegái közül, hanem más eszközökkel bár, folytatja a gyógyítást. Utcán, tereken, kapualjakban gyűjtött rozsdafreskói kinagyított szöveteknek is értelmezhetők néha (meg annyi minden másnak – mintha absztrakt festmények volnának, olyanok), hisz Gadó fotográfusi szeme éppoly pontos, mint az orvosé: a legapróbb (bár általa később felnagyított) jelekből következtet az egész mechanizmusra, miközben megrajzolja nekünk (akik ezúttal nem betegként, hanem műélvezőként vagyunk jelen) a pusztulás apoteózisát. Felrajzolja a bomlás virágait.
Jolsvai András