2016 legnagyobb durran(t)ása

2001-ben az újonnan bevezetett egész estés animációs film kategóriában a Shrek elnyerte az első Oscar-díjat. A film musicalváltozatára csupán hét évet kellett várni, amelynek szövegét David Lindsay-Abaire írta, zenéjét pedig Jeanine Tesori szerezte.

2016. május 11., 11:16

A Shrek a musical története megegyezik a 2001-es animációs film történetével: Shrek mocsaras lakóhelyét ellepik a mesefigurák, miután Lord Farquaad száműzi őket Duloc városából. Az ogre azonban egyáltalán nem örül a hívatlan vendégeknek. Egyezséget köt Lord Farquaaddal: ha megmenti Fiona hercegnőt a Sárkány által őrzött várból és átadja a törpenövésű Lordnak, akkor ingoványos otthona újra az övé lesz. Az úton elkíséri a Szamár, aki fárasztó humorával és napi szóadagjával, ha lehet, még jobban nehezíti a feladatot. Ám végül minden pompásan alakul.

A musical ősbemutatója 2008-ban volt a Broadway-n, majd 2011-ben a West Enden debütált, az utóbbi években pedig Európa több országában láthatta már a közönség. A morózus, ám imádni való ogre története most Budapesten, a Papp László Sportaréna színpadán is megelevenedik 2016. május 29-én, gyereknapon, két egymást követő előadáson.

Szente Vajk rendező szerint komoly erénye a musicalnek, hogy a történeten nem változtattak az alkotók, hanem nagyszerű dalokkal és élő szereplőkkel egészítették ki az ismerős mesevilágot. Csonka András kiemelte, hogy tökéletes családi szórakozást ígér a musical, hiszen a szülők is ugyanúgy élvezik a poénokat, mint a gyerekek. A Shrek nemcsak egy királylány megmentéséről szól, hanem egymás és önmagunk elfogadásáról, a szeretetről és a barátságról is. A Fionát alakító Szinetár Dóra szerint sok olyan mese van, például a Szépség és a Szörnyeteg, ahol makulátlan hősnőnk beleszeret egy társadalmilag elfogadhatatlan karakterbe, és a boldogság akkor lesz teljes, amikor ez a karakter egy elfogadható és értékes szőke herceggé változik. A Shrek az egyetlen olyan mese, ahol megszeretünk valakit, aki nem tűnik szerethetőnek, és elfogadjuk olyannak, amilyen. Fiona külsőségeiben királylány, de a jelleme ogre, nem úgy viselkedik, mint ahogy kinéz, sőt a szókimondósága pont az „ogreségéből” fakad.

A korábbi szereposztással ellentétben egyeztetési nehézségek miatt Szulák Andrea helyett Tóth Gabi bújik a Sárkány bőrébe.

A nemzetközi hírű magyar szakembergárda teljesen szabad kezet kapott. Bár sok inspirációt kaptak a rajzfilmből, a film animációit mégsem használják az előadásban. Ekkora térben még senki nem készített musicalt Magyarországon, árulta el Szente Vajk.

„A Shrek egy látványos, sokszínű, változásokkal teli előadás lesz, egy sok helyszínt felvonultató szuperprodukció – magyarázza Kentaur, a musical díszlet- és jelmeztervezője. – Minden apró rezdülés számít, és fontos volt számunkra, hogy a látvány teljes értékű legyen az utolsó sorban ülők számára is, ezért sok koncertes elemet, kivetítőket is használni fogunk. Klasszikus színházi előadást készítünk az aréna hatalmas méretű terében, ami teljesen szokatlan és egyedi. Szabad kezet kaptam, az aréna teljes szélességét kihasználjuk, gyakorlatilag odavarázsolunk egy földtől plafonig érő hatalmas mesekönyvet a 24 méter széles és 18 méter mély színpadra. Én készítem a díszletet és a főszereplők jelmezeit, míg a többi szereplőnél mindvégig figyelembe vettük az amerikai tervező jelmezeit.”

A legnagyobb kihívást Shrek maszkja jelentette. A nemzetközileg elismert maszkmester, Pohárnok Iván elmondta, hogy a korábbi előadások megtekintése után Kentaurral összegyúrtak egy újabb változatot, és a maszkot pontosan Feke Pál arcára készítették, amely a mimikájával együtt tud mozogni, csak a szeme látszik ki belőle. Két és fél óra alatt készül el a maszk, amely több darabból áll, olyan, mint egy versenyautósnak a kapucnis nyakrésze, csak az arca lóg ki belőle, majd ráragasztják az arcbőrre, aztán külön a homlok-, orr-, a bal- és jobbarc-, állrészeket, végül összesminkelik. „Meg kell tanulnom ebben a rendkívül kidolgozott, szinte filmes maszkban énekelni és beszélni – magyarázta Feke Pál. – Meg kell szoknom, hogy működik Feke Pali mosolya a maszkban. Tükörben már gyakoroltam is. Amiről belül azt gondolom, jó, az kívülről nem, ebben az esetben egészen más mimikára van szükség.”

A színészek komolyan készülnek a szerepek diktálta fizikai nehézségekre is. Nagy feladat a mindenki által szeretett figura, Shrek bőrébe bújni, nehéz fizikai, lelki igénybevétel, komoly színészi feladat, mondja Feke Pál. „Sokat edzek, legalább hetente háromszor, hogy fizikailag is bírjam. Háromórás procedúra, mire a jelmez és a maszk a helyére kerül, a jelmez tele van tömésekkel, a cipőm egy 15 centi magas talpat kap.” Ezzel nincs egyedül. Serbán Attila Farquaad nagyúr szerepében is óriási kihívások elé néz. „A nagyúr szerepe egészen speciális, komoly fizikai munkát jelent, hiszen végig térden állva állok majd a színpadon, ahol óriási terekben kell mozognom. Már elkezdtem az erőnléti edzéseket, heti háromszor futok a Margitszigeten, hogy leadjam a rajtam lévő 2-3 plusz kilót. A preparált lábak rám lesznek akasztva és térdelés közben előredől a felsőtestem, ezért főleg a hátamat és a hasamat kell erősítenem. Ortopéd szakorvossal fogok konzultálni, hogy bírjam a két és fél hónapos próbafolyamatot, ahol a preparált lábbal kell próbálnom.”

A közönség által megszavazott Szamár, azaz Csonka András jelmeze egy több centi vastag, tetőtől talpig beborító szőrmebunda tömésekkel, amiben még orrot se nagyon lehet fújni, ráadásul táncolni is fog a lábára erősített, sarok nélküli patákon, tehát a jó kondíció nála is elengedhetetlen.

Szinetár Dóra rendszeresen Shrek-dalokat hallgat kislányával, és számos zenei stílusparódiára bukkant, amelyeket a Túri Lajos Péter által megálmodott koreográfiában, a színpadi mozgásban is megjelenítenek majd. „Az egyik pillanatban klasszikus balettozunk, utána átváltunk egy színes, modern, latinos zenére és táncra” – meséli Dóra. Feke Pál szerint ritka, hogy ilyen vicces, nagy formátumú zenés színpadi változat születik egy híres rajzfilmből, szuper dalokkal és nagyszerű hangszereléssel. „Sokan azt hiszik, ez egy könnyed gyerekdarab, pedig az egyik legnehezebb énekesi és színészi feladat, amire valaha készültem. Csodálatosan visszaadja a film hangulatát.”

A musical fülbemászó zenéje, a lenyűgöző látványvilág, a darab humora, a fantasztikus maszkok és jelmezek, a több mint ötven táncos, a megelevenedett mesevilág garantálják a felhőtlen szórakozást.