Vadonatúj operett
Köd utánam. Új magyar operett. Szerzői a Mohácsi testvérek. Zene: Kovács Márton. Dalszövegek: Parti Nagy Lajos. Rendező: Mohácsi János. Helyszín: Örkény Színház. Na most ez az egész így, együtt, ebben az alkotói társításban biztosan új műfajt teremt.
– Testvérem, István mondta: mi lenne, ha nem bohóckodnánk valamilyen szúette darabbal, hanem készítenénk egy vadonatúj operettet? A máról. Az volt az ötletünk: az operettek szigorú dramaturgiáját szigorúan követve írjuk a darabot, amelyben a régi arisztokratikus világot ráhúzzuk a mai magyar vaddisznó-újgazdag világra – említi Mohácsi János.
Lassan már bőséges szakirodalma van annak, ahogyan a Mohácsi testvérek darabjai a próbák során alakulnak, változnak, kiteljesednek. Sőt még a történet is formálódhat. Új operettjük sztorija szerint – persze még ez is módosulhat – a szegények javára jótékonysági bált rendez a Pénz és Vagyon Szövetség az Operában. Noha pártállásilag kettészakadt a bál, minden oldalon a pénz villogtatása zajlik, a szegényeknek csak a szavak jutnak.
– Igaz: teljesen változhat a szöveg a próbák során. Nálam – ha úgy tetszik – „követelmény”, hogy a színészek aktívan vegyenek részt a „színpadi szövegezésben”. Kérem is tőlük, ha úgy találják, keressenek jobb mondatot annál, mint amit eredetileg írtunk nekik. Fontos, hogy mindenkit mozgásba tudjak hozni a próbákon. És 15-20 ember rendkívül hatékony tud lenni. Üzenem is annak, aki ilyesmivel foglalkozik: nagyon jó mások tanácsára hallgatni, egyébként ez a demokrácia – mondja Mohácsi János.