Valami nincs rendben, a határidő lejárt, az Orbán-kormány bejelentésével ellentétben mégsem Magyarországé a trieszti kikötő egyik szakasza

2020. január 2., 14:45

Szerző:

Bár az Orbán-kormány 2019 júliusában kész tényként számolt be a trieszti kikötő egy 300 méteres szakaszának a megvásárlásáról, a valóságban az ügylet mostanáig nem zárult le – derül ki abból a válaszból, amelyet a Külgazdasági és Külügyminisztérium adott a hvg.hu kérdéseire. 

Az ügylet úgy nézne ki, hogy Magyarország két olasz cégtől, a Tesecótól és a Seastoktól megveszi partszakaszt, és kizárólagos tulajdont szerez a Teseco egyik Aquila nevű leányvállalatában, amelyé a kikötőüzemeltetési koncesszió. A dokumentumok szerint az adásvételt november 30-ig kellett volna lezárni, csakhogy ez nem történt meg, az olasz cégadatbázis tanúsága szerint január 2-án még mindig a Teseco az Aquila tulajdonosa. Azt a Külgazdasági és Külügyminisztérium nem árulta el, hogy mi a késedelem oka, de a hivatalos bejelentés 2019. július 5-én úgy hangzott, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Matteo Salvini olasz belügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján elmondta, Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért egy 60 éves koncessziós szerződés keretében. 

A trieszti kikötő
Fotó: marinas.com

A 31 millió euró, vagyis átszámítva nagyjából 10,1 milliárd forint azonban csak a kezdet, a terület ugyanis  jelentős fejlesztésre szorul, mert nincs megfelelő infrastruktúra, nagy hajók nem tudnak kikötni és raktárhelyek nem állnak rendelkezésre. Emiatt az Orbán-kormány még 30 milliárd forintot akar elkölteni a partszakasz fejlesztésére. A cél a 78 ezer konténeres forgalom elérése, kérdés azonban, nem hat-e az egész a másik kiemelt projekt, a Budapest-Belgrád vasútvonal ellenében.