Lefejezik a Temut? Nő a versenyhelyzet Európában
Komoly versenytárssal kell szembesülnie a Temunak és a Sheinnek, ám a vásárlók ezzel akár nyerhetnek is.
Az Amazon, az e-kereskedelem egyik vezető vállalata, új platformot indít Európában Amazon Haul néven, hogy versenybe szálljon a kínai Temu és Shein cégekkel. Az Amazon Haul 2024 novemberében debütált, és kizárólag a vállalat mobilalkalmazásán keresztül érhető el. A platform főként sminkeket, ruházati cikkeket és kiegészítőket kínál, melyek többsége legfeljebb 20 dollárba kerül – számol be róla a Forbes.
Az Amazon Haul kiütheti a Temu és Shein árait
Az Amazon európai terjeszkedésének jeleként a Haul csapata szoftverfejlesztő mérnöki pozíciókra hirdetett állásokat, ami arra utal, hogy a platform hamarosan elérhető lesz Európában is. Az Amazon 2024-ben Németországban 39,6 milliárd eurós, az Egyesült Királyságban pedig 36,7 milliárd eurós bevételt ért el, ami 8,7%-os, illetve 12,7%-os növekedést jelentett.
Az európai piacra lépés azonban kihívásokkal jár. Míg az Amazon korábban műanyag csomagolást használt a Haul szállítmányokhoz, az európai szabályozások miatt át kellett térnie újrahasznosítható papírzacskókra, kartonborítékokra és dobozokra. Ez jelentős költségnövekedést eredményezhet a filléres termékek piacán.
A Temu nem hagyja magát
Eközben a Temu is erősíti európai jelenlétét. A cég 2024 decemberében kezdte el helyi raktárakat használni Európában, ami lehetővé teszi a szállítási idők csökkentését hetek helyett néhány napra. A helyi raktározás már elérhető több európai piacon, köztük Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban és Magyarországon is. A Temu ígérete szerint ez az új logisztikai megoldás lehetővé teszi nagyobb termékek, például bútorok kínálatát is.
A Reuters információi szerint a Temu gyors növekedése és terjeszkedése azonban felkeltette az európai hatóságok figyelmét is. 2024 októberében a cég fontolóra vette, hogy csatlakozik egy európai hamisítás elleni csoporthoz, amelynek célja a hamisított termékek online értékesítésének megakadályozása. Ezzel egyidejűleg az Európai Bizottság vizsgálatot indított a Temu ellen az uniós szabályok esetleges megsértése miatt.
Az Amazon és a Temu közötti verseny tehát egyre élesedik, mindkét vállalat igyekszik növelni piaci részesedését Európában. Miközben az Amazon a Haul platformmal próbálja megszólítani az árérzékeny vásárlókat, addig a Temu helyi raktárakkal és gyorsabb szállítással igyekszik versenyelőnyt szerezni. A következő időszakban kiderül, melyik stratégia bizonyul sikeresebbnek az európai fogyasztók körében.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP)