Szomorú vasárnap

Vonat érkezik a második vágányra. Vagy nem. Mert a vasutasok úgy döntöttek, ma nincs kedvük dolgozni. Ha azt hiszik, ez vicc, tévednek. A privatizált vasutak országában ezt is meg lehet tenni. A London Midland cég dolgozói miatt sok ezren kénytelenek ma lemondani arról, hogy vasúttal bárhová eljussanak London és Liverpool közt.

2009. szeptember 6., 19:51

Ezen a vasárnapon sok ezren ott maradnak, ahol tegnap voltak, merthogy vasúttal nem tudnak elutazni sehová. A London Midland cég körzetébe tartozó vonatok személyzete hétvégenként ugyanis ‘önkéntes alapon’ dolgozik, ezen a héten azonban senki sem vállalta a műszakot. A cég pedig azt mondta, hogy “nem kötelezheti dolgozóit a vasárnapi munkavégzésre”.

Így ezen a vasárnapon több tucat vasútállomás marad zárva. A London Midland naponta több, mint ezer járatot üzemeltet London és Liverpool közt, amelyek 149 vasútállomást érintenek. Noha a dolgozók nem sztrájkolnak, csak “tömegesen visszavonták magukat” a vasárnapi munkából, az eredmény ugyanaz: vonat nincs. Amikor ez tegnap kiderült, a felháborodott utasok követelték, hogy ez a “gyalázatos helyzet” egyszer s mindenkorra szűnjön meg, és a cégtől vonják meg a működési engedélyt.

Mivel a vonatvezetők és a kalauzok vasárnap általában “önkéntes” alapon jelentkeznek munkavégzésre, máskor is előfordultak már problémák a hétvégi járatokkal, komoly bosszúságot okozva ezzel a kirándulóknak és a hét végén dolgozni kényszerülőknek.

A konfliktus oka

A vállalat régóta vitában áll az RMT vasúti szakszervezettel a vasárnapi munkavégzés bérezésével kapcsolatban. (Az RMT az egyik legmilitánsabb közlekedési szakszervezet, a londoni metrósztrájkok többségét is ők szervezik…) Tegnap lejárt az az egyezség, amelynek értelmében a vasárnapi munkáért dupla fizetés járt, és mivel nem tudtak megegyezni, ezért nincs vasárnapra jelentkező.

Northamptonból vasárnap általában 27 vonat indul. Holnap egy sem. Shaun Hope, a városból vonattal közlekedők érdekvédelmi csoportjának tagja szerint “ez rettenetes. Hogy lehet egy alapellátásnak számító szolgáltatást önkéntes alapon működtetni? Micsoda sokkoló módszere ez a vasút működtetésének?”

A város parlamenti képviselője, Sally Keeble szerint a vállalatnak “végre tárgyalnia kell saját alkalmazottaival és a szakszervezettel, mert ez a helyzet tarthatatlan. Már régen felül kellett volna vizsgálni a hétvégi munkavégzést, és azt a személyzet szerződésébe belefoglalni, hogy ilyen többé ne fordulhasson elő”.

Privatizált tehetetlenkedés

Amióta a brit államvasutakat privatizálták, több tucat regionális vasúttársaság működteti az egyes vasútvonalakon a járatokat. Néhány más társaság is önkéntes jelentkezőkkel oldja meg a hétvégi járatokat. Az utasokat képviselő szervezetek szerint azonban azt az abszurd helyzetet fel kell számolni.

A közlekedési minisztérium az eset kapcsán csak annyit volt hajlandó közölni, hogy az ügyet a cégnek saját dolgozóival kell rendeznie, a minisztérium nem hajlandó a vállalat működési engedélyét visszavonni. (Ezt eddig egyetlen céggel tették meg: a Connex South Eastern nevű cégtől 2003-ban vonták meg sorozatos botrányok után a működési engedélyt.)

A felháborító esetről beszámoló Daily Mail cikkéhez az olvasók több tucat, meglehetősen indulatos kommentárt fűztek. Szinte mindenki egyetértett abban, hogy az alapellátásban nincs helye önkéntességnek. “Mi lenne, ha a mentők is közölnék, hogy nem akarnak hét napot dolgozni? Ha a London Midland nem tudja a járatokat működtetni, adja át azt egy másik cégnek Vagy rúgja ki a dolgozókat, és vegyen fel olyanokat, akik a hét bármelyik napján hajlandók dolgozni. Elég sok munkanélküli szívesen vállalkozna erre. Itt vagyok például mindjárt én" – jegyezte meg az egyik, szakmáját tekintve vasutas olvasó.

Ha további angol témájú cikkekre kíváncsi, kattintson a

www.angolosan.huoldalra!

Tegnap 14:31

A nyár még csak most kezdődik, de már komoly figyelmeztetéseket kaptunk: 2025 májusa a második legmelegebb volt a világon. Európában és több kontinensen is tartós aszály alakult ki, a gazdák terméskiesésről számoltak be, és sok helyen vízhiány fenyeget.