Lemond a spanyol közlekedési államtitkár, miután az új vonatok túl nagyok az alagutakhoz

Spanyolország közlekedési államtitkára és az állami vasúttársaság vezetője lemondott, miután kiderült, hogy a két észak-spanyolországi régió számára megrendelt új vonatok tucatjai túl nagyok ahhoz, hogy átférjenek egyes alagutakon.

2023. február 21., 15:32

Szerző:

Három évvel ezelőtt az állami vasúttársaság, a Renfe bejelentette, hogy tervezi a keskeny nyomtávú ingázó vonatok és az asztúriai és kantabriai középtávú vonatok gördülőállományának korszerűsítését, írja a Guardian.

A múlt hónapban azonban kiderült, hogy a 258 millió eurós (227,5 millió font) szerződés keretében épülő vonatok túl szélesek ahhoz, hogy a két régió néhány alagútján áthaladjanak. Miguel Ángel Revilla, Cantabria tartományi elnöke „baklövésnek” nevezte a projektet, és sürgős intézkedést sürgetett, míg Adrián Barbón, a szomszédos Asztúria elnöke „értetlenül, dühösen és csalódottan” nyilatkozott.

A két magas rangú tisztviselő – az egyik a Renfe, a másik az állami vasúti infrastruktúrával foglalkozó Adif vállalatnál dolgozott – múlt hónapban való  kirúgása nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy megnyugtassa a rossz tervezés és az ebből következő késedelem „károsultjait”.

Hétfőn Isabel Pardo de Vera, Spanyolország közlekedési államtitkára és Isaías Táboas, a Renfe elnöke is benyújtotta lemondását.

A Pedro Sánchez szocialista miniszterelnök vezette koalíciós kormány további jóvátételre törekedett azzal, hogy bejelentette: a késések által érintett asztúriai és kantabriai hálózatokon ingyenes lesz az utazás mindaddig, amíg az új gördülőállomány 2026 elején meg nem kezdi a közlekedést.

„Attól a pillanattól kezdve, hogy tudomást szereztem erről az ügyről, mindent megtettem, hogy kiderítsem, mi történt, és megoldást találjak” – mondta Raquel Sánchez spanyol közlekedési miniszter újságíróknak, miután hétfőn találkozott Revillával és Barbónnal. „A kezdetektől fogva vállaltuk a felelősséget, bocsánatot kértünk, elismertük a hibát. Emellett belső ellenőrzést kezdtünk, és munkacsoportot állítottunk össze, hogy megoldást találjunk, és a lehető legjobban felgyorsítsuk a vonatok építését.”

A kormány azonban korábban igyekezett hangsúlyozni, hogy a hibákat még a vonatok megépítése előtt észrevették, és hogy „egyetlen eurónyi spanyol pénz sem ment kárba” emiatt. Hozzátette, hogy a helyzet még rosszabb lett volna, ha kisebb vonatokat építettek volna, amelyek nem feleltek meg az utasok elvárásainak.

(Fotó: Jc Milhet / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)