Repülővel indul nyaralni? Hatalmas káosz alakult ki Európa légi forgalmában
Európa repterein folyamatos a káosz, a nyaralás előtt erre érdemes felkészülni.
Idén nyáron az európai reptereken már a beszállókártya sem garancia semmire – a késések, a járattörlések és a reptéri káosz lassan a nyaralás szerves részévé válnak. Aki mostanság repülőjegyet vesz, az jobb, ha nem csak naptejet, hanem egy jó adag türelmet is csomagol, ugyanis a légi közlekedésben egyre több a fennakadás, és erre már az Európai Unió is felhívta a figyelmet – írta meg a Financial Times.
Aki az elmúlt hetekben megfordult bármelyik nagyobb európai reptéren, valószínűleg már találkozott a végtelen sorokkal, az ideges utasokkal és a folyamatosan érkező, késést jelző feliratokkal. Nem véletlenül: a légiforgalom idén minden korábbinál zsúfoltabb, miközben a háttérben sztrájkok, légiirányítók hiánya és az extrém időjárás borítja fel a menetrendet. Ahogyan arra az Index emlékeztetett, Franciaországban például egyetlen kétnapos sztrájk négyezer járatot tett parkolópályára, a Charles de Gaulle reptéren pedig az Air France–KLM milliós veszteségeket könyvelhetett el. Ahogyan arról a 168.hu írt korábban, Németországban sem jobb a helyzet, ott is mindennaposak a fennakadások, mivel rengeteg sztrájk nehezíti a légi közlekedést.
A nyaralás repülővel is nagy kihívás
Bár sokan a kényelem és a gyorsaság miatt választják a vonat vagy a busz helyett a repülőt, ám a késések egyre gyakoribbak. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a légiirányítók pótlása nem megy egyik napról a másikra. Egy-egy új szakember kiképzése öt évig is eltarthat, és a szakmában tényleg csak a legkitartóbbak maradnak talpon. Egy magyar irányító, Dax Szabolcs az Index kérdésére elmondta, hogy ez az egyik legizgalmasabb, de legstresszesebb munka, nem véletlen, hogy a fizetésük is ehhez igazodik.
Az Eurocontrol friss számai sem sok jóval kecsegtetnek: a járatok száma idén legalább öt százalékkal nőtt, a késéseké pedig ugyanennyivel emelkedett. Egy-egy csúcsnapon 37 ezer repülőgép szeli át az európai eget, miközben a forgalomirányítók már így is a kapacitásuk határán dolgoznak. A technikai háttér is felújításra szorulna, mivel több országban is elavult rendszerekkel próbálják megzabolázni a forgalmat.
Az időjárás sem segít. A hőség miatt kialakuló erdőtüzek például azt eredményezték, hogy a marseille-i repteret is le kellett zárni, Görögországban pedig a hőség miatt nemcsak járatok maradtak ki, de még az Akropoliszt is bezárták a turisták előtt. Az éghajlatváltozás hatásai egyre inkább érezhetők, és a szakértők szerint a következő években csak még több extrém időjárási eseményre számíthatunk.
A légitársaságok már régóta sürgetik az „Egységes Európai Égbolt” bevezetését, ami leegyszerűsítené a forgalomirányítást, és talán rövidítene a mostani, gyakran indokolatlan kerülőutakon. Egyelőre azonban marad a remény, hogy a következő járatunk legalább felszáll – ha nem is időben, de legalább még aznap.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)