New York Times: Aczél György korszakába tért vissza Magyarország

A sajtófotó kiállítás kapcsán az amerikai lap megszólaltatta Révész Tamást is, aki több mint harminc éven át szervezte a World Press Photo magyarországi kiállításait.

2023. november 11., 09:34

Szerző:

„Megrázza a magyar kulturális életet, hogy a hatalom korlátozza a nemi kisebbségek ábrázolását az alkotásokban. A melegpropaganda ellen meghirdetett kampány összezavarta a könyvkiadókat és a Nemzeti Múzeum igazgatójának menesztéséhez vezetett” – írja Andrew Higgins, a New York Times első számú közép-európai tudósítója, aki két nap alatt már a második hosszú cikkben foglalkozik Magyarországgal.

A HVG360 szemlézte a cikket, amelyben felidézik, hogy amikor három éve a szélsőjobbos Dúró Dóra nyilvánosan ledarált egy mesekönyvet, amelyben egy meleg Hófehérkéről is szó volt, az eseményen mindössze egyetlen újságíró jelent meg. „Ám ami magányos, fura hadjáratként indult egy szélsőséges, nacionalista törvényhozó részéről, az mára már valóságos nemzeti mozgalommá vált, élén a kormánnyal, amely megtiltotta, hogy meleg- vagy transznemű embereket mutassanak be az irodalmi alkotásokban” – fogalmaz a lap.

Révész Tamás, aki több mint 30 éven át szervezte a World Press Photo magyarországi kiállításait, megdöbbent, amikor azt látta a Nemzeti Múzeum bejáratánál, hogy

Belépés csak 18 éven felülieknek. Mint egy szexshop ajtajában

– utalt a cikk Révész Tamás szavaira, aki több mint harminc éven át szervezte a World Press Photo magyarországi kiállításait. Révész egyébként teljesen nevetségesnek tartja, hogy Dúró Dóra nem a háborúról vagy a szörnyű környezeti tragédiákról készült képeken akadt ki, hanem azon, hogy férfiak magas sarkú cipőt hordanak.

A lap megjegyzi: a tilalom része annak, hogy magyar földön az LMBTQ-témákat mind inkább a választók mozgósítására használják, egy olyan országban, amely egyes körzetekben továbbra is mélységesen jobboldali, főleg a nagyvárosokon kívül. Ungár Péterról szólva azt írják, az ellenzéki politikus, aki nemi irányultsága okán maga is érintett, nem gondolja, hogy Orbán melegellenes volna, inkább csak nem szeretné, ha a szélsőjobb híveket venne el a pártjától, így a magyar miniszterelnök azt az elvet követi, hogy akit nem tudsz legyőzni, ahhoz érdemes csatlakoznod.

A riport megszólaltatja a New York Times szóvivőjét, mivel a budapesti World Press Photon kifogásolt felvételsorozat annak idején az újság felkérésére készült egy manilai melegotthonban. Nicole Taylor szerint a képek erős és szívszaggató esszévé állnak össze, amely egy elnyomott közösséget állít reflektorfénybe és hozzájárul, hogy jobban megértsük mások életét. Az újság nevében azonban elítéli, hogy bárki cenzúrázza vagy politikai szempontoknak rendelje alá az újságírók munkáját.

Az összeállítás a végén visszatér Révész Tamáshoz, aki egyetlen olyan esetre emlékszik, amikor az aktuális kormány beleavatkozott abba, hogy mit nézhetnek meg a látogatók a World Press Photón. 1977-ben Aczél György, a kulturpápa, az MSZMP Politikai Bizottságának illetékes tagjaként levetette a falról az ellenzéki szovjet író, Szolzsenyicin portréját, mondván, hogy az nem kívánatos.

(Kép forrása: Facebook / Magyar Nemzeti Múzeum)