Fizetőssé válhatnak az autópályák Németországban, itt vannak a részletek

A tervek szerint, akár fizetőssé válhatnak az autópályák Németországban, és most az is kiderült, mikortól lépne életbe a rendszer.

2025. január 1., 16:32

Szerző:

A vg.hu cikke szerint a Németországban lévő autópályák elavultak, éppen ezért szükség van az utak modernizálására. Mivel jelentős mennyiségű útszakaszt kellene felújítani, ezért felvetődött annak a lehetősége, hogy szakítanak a bevett módszerrel, és fizetőssé teszik az autópályákat.

Németországban is fizetősök lehetnek az autópályák

A lap a cikkében kiemeli, hogy furcsának tűnhet, de a német utak jelentős része elhasználódott az elmúlt években. Éppen ezért sürgetővé vált, hogy felújítsák a rossz állapotban lévő útszakaszokat. Ugyanakkor nincs meg a teljes összeg, ami szükséges ahhoz, hogy elkezdődhessenek a munkálatok.

Az egyik legjelentősebb állami útépítő cég, a DEGES GmbH még november végén vészhelyzetet hirdetett a Közlekedési Minisztériumnak küldött levelében. Mint kiderült, csak 2024-re 200 millió eurónyi (átszámítva nagyjából 80 milliárd forint) kifizetésnek nem tud eleget tenni, ezeket a számlákat ezért kénytelen 2025-re átütemezni. A WELT am Sonntag egyik korábbi jelentése szerint az Autobahn GmbH, ami a második legnagyobb állami útépítő cég kasszájából 1,5 milliárd euró hiányzik. És a beszámolók szerint, nagyon sok a kifizetetlen számla.

A Vg kiemeli a cikkében, hogy jelenleg a német autópályákon nem kell autópálya-matrica 7,5 tonna alatt. Bár vannak fizetős útszakaszok, általánosságban ingyenes a pálya használata. Azonban a német építőipari szövetség, a Bauindustrie bejelentette, hogy általános autópályadíj bevezetésére tesznek javaslatot, azután, hogy lezajlottak az előrehozott választások Németországban. A választásokat február 23-án tartják, így a javaslat hamarosan előkerülhet.

„Támogatom az autópályadíj elgondolását. Az ebből befolyó bevételt kizárólag útépítésre lehetne fordítani”

– mondta Bauindustrie vezetője, Tim-Oliver Müller a BILD-nek.

Hozzátette, hogy éves szinten nagyjából hárommilliárd euró bevétel származhat ebből. Emellett elárulta, hogy több díjterméket, így napi, havi és éves autópálya-matricát is bevezethetnek a személyautósok számára.

A lap a cikkében kiemeli, hogy nem ez az első alkalom, hogy felvetődik az autópályák fizetősség tétele. Tíz évvel ezelőtt a CSU már megpróbálta bevezetni a személygépjárművek autópályadíjat, de az akkoriban főként a külföldről érkező járműveket terhelte volna. Akkor az intézkedést az Európai Bíróság diszkriminatív jogalkotásnak minősítette, ezért nem vezették be. A mostani intézkedés viszont általános érvényű lenne.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Thomas Banneyer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Jimmy Carter, az Egyesült Államok 39. elnöke családja körében hunyt el a Georgia állambeli Plainsben lévő otthonában.

Az egész krasznodari régióra kiterjedő vészhelyzetet hirdettek Oroszországban azután, hogy immár 10 napja, két olajat szállító orosz tankerhajó balesete óta ömlik az olaj a Fekete-tengerbe.