Még készül a leltár – Angela Merkel az idén visszavonul

Amíg nem tudni, ki lesz az utódod, addig talán nem is biztos, hogy távozol. De amint a pályázók egyike megnyeri a versenyt, minden visszavonhatatlanná válik – még Angela Merkel esetében is, aki idén befejezi politikai pályafutását. A Mutti, aki 2005 óta megszakítás nélkül tölti be Németország kancellári tisztségét, és akinek a mamiszerű megjelenése valójában egy sokkal keményebb és makacsabb nő személyiségét takarja, 2019-re már végleg megfáradni látszott – fizikai értelemben is, nyilvános szereplésein időnként remegési roham tört rá –, de aztán jött a járvány, és a rászakadó válság még egyszer, utoljára megsokszorozta tetterejét. Hamarosan körvonalazódik, miként sáfárkodnak majd az örökségével.

2021. január 12., 08:30

Szerző:

Angela Dorothea Merkel 1954-ben Hamburgban született, de a család nem sokkal azután átkerült az NDK-ba, mert atyja ott kapott evangélikus lelkészi állást. A végzettségére nézve fizikus Merkel tehát szocializációját tekintve minden porcikájában „Ossi”, vagyis keleti, ami nem feltétlenül a siker garanciája Németországban. Bevallottan kedvelte a keletnémet KISZ-nek, az FDJ-nek a világát. A nemzetközi sajtót olyan – hitelességében egyébként soha meg nem erősített – fotó is bejárta, amelyen egy Angelára erősen hasonlító fiatal lány az FKK („szabad testkultúra”) strandi élvezeteinek hódol – vagyis anyaszült meztelenül látható. A berlini fal összeomlásának napján a barátnőjével szaunában volt – mert csütörtökönként mindig szaunába mentek. Keresztény elkötelezettsége révén azonban a fiatal, tehetséges politikusnő számára egyenes út vezetett a CDU soraiba a „munkás-paraszt német állam” összeomlása nyomán.

Merkel az 1990. december 2-i választáson Bundestag-mandátumot szerzett. Helmut Kohl kancellár alatt 1991-től 1994-ig nő- és ifjúságügyi miniszterként ténykedett, 1994-től 1998-ig pedig a környezet- és természetvédelmi tárcát vezette, amelynek kiemelt feladata volt a reaktorbiztonsági felügyelet. A párt élére 2000 áprilisában került, és 2018. december 7-ig végig ő irányította elnökként a CDU-t. A kancellári posztot 2005. november 22. óta tölti be: először a szociáldemokratákkal (SPD) kormányzott együtt, majd 2009-től 2013-ig a szabad demokratákkal (FDP) alkotott „fekete-sárga” koalíciót. Utána ismét nagykoalíció következett az SPD-vel. A 2017-es választások után kísérletet tett az FDP-vel és a Zöldekkel való összefogásra, de a szabad demokraták ezt megfúrták, így megint nem maradt más választás, mint a keresztény pártok és a szocdemek nagykoalíciója.

Angela Merkel Horvátországban
Fotó: MTI/AP/Darko Vojinovic

Angela Merkel számára a politika mindig is kompromisszumokat és koalíciókötéseket jelentett, soha nem az egyedüli uralkodói szerepre való törekvést – erre módja sem volt, fel sem merülhetett Németországban, amelynek az utóbbi hét évtizedes demokratikus történelméből összesen mintegy fél évszázadon át a kereszténydemokraták ott voltak a kormányban, de önmagában ezt a tényt szinte senki sem tartja nyomasztó dolognak.

A legnagyobb európai országot immár másfél évtizede irányító kancellár 2018. október 29-én tette meg sokak által már régen várt bejelentését: nem kíván indulni a 2021-es törvényhozási választásokon, amelyek tervezett időpontja szeptember 26. A pártvezetésről azonban már akkor leköszönt, és a CDU kongresszusa ugyanazon év decemberében Merkel támogatottját, a könnyebbség kedvéért többnyire csak AKK-ként emlegetett Annegret Kramp-Karrenbauert választotta meg pártelnöknek. A választás nem bizonyult szerencsésnek, idővel AKK is elismerte, hogy nem lenne alkalmas a párt kancellárjelöltjének. A CDU új elnököt kíván választani, de a COVID-járvány miatt a kongresszus megtartását el kellett halasztaniuk. A dolgok jelenlegi állása szerint január 16-án mégis megejtik a szavazást, mégpedig videokonferenciaként megszervezett pártkongresszuson.

Az viszont nem teljesen biztos, hogy az új CDU-elnök lesz egyúttal a párt kancellárjelöltje is. A német kereszténydemokraták ugyanis uniót alkotnak a kizárólag Bajorországban működő Keresztényszociális Unióval (CSU), és nem kizárt, hogy CDU – mivel nincs meggyőző fölénnyel vezető pártelnökjelöltje – inkább átengedi a kancellárjelölés jogát a CSU-nak. Egyes elemzők – így például Robert Vehrkamp a Bertelsmann Alapítványtól – úgy vélik, a CDU belső problémáit eddig elfedte Merkel magas elfogadottsági indexe, ami hamis biztonságérzetet keltett a párton belül. Vehrkamp szerint a CDU-ban még ma is alábecsülik azokat a nehézségeket, amelyek a Merkel utáni időszakban várnak rájuk.

Bármennyire is közeledik a politikai színpadról való lelépés pillanata, ma még nem lehet egyértelműen megrajzolni, mi is lesz az a bizonyos merkeli örökség. Ennek az az egyszerű oka, hogy a politikai életmű egyes pillérei tekintetében egyelőre áttekinthetetlen a végkifejlet. Igaz ez mind a COVID-ra, mind a migrációs kérdéskör kezelésére, mind pedig az európai integrációban betöltött német szerepre.

Fotó: MTI/EPA/AP/Markus Schreiber

Nézzük sorra. Minapi újévi üzenetében az egy esztendővel ezelőtt derült égből villámcsapásként érkező járvány leküzdését „az évszázad politikai, szociális és gazdasági feladatának” nevezte Angela Merkel. Ez a kihívás tartotta őt vissza, marasztalta a politikában. És ez az a kihívás, amelynek a megválaszolásakor a siker szükséges, de nem elégséges feltétele a helyes, jó döntések meghozatala, olyan döntéseké, amelyek emberismeretet, közéleti tapasztatalatot igényelnek. Az ellenfél itt nem az eltérő törekvésű ember, hanem a nagymértékben kiszámíthatatlan vírus, amelynek a legyőzéséhez színtiszta szerencse is kell. Bármilyen szakszerű a védekezés, ha a haláleseteknek mégsem sikerül gátat vetni, az a politikus vesztét is jelentheti.

Az első vakcinák megjelenésével a helyzet biztatóbb, mint amilyen egy hónapja volt, de a kórt még nem sikerült visszaszorítani.

Még várat magára az, hogy Merkel úgy vonuljon be a történelembe, mint akinek az utolsó nagy tette a COVID–19 elleni sikeres védekezés németországi irányítása volt.

Ami a migrációt illeti, a fordulópont 2015. szeptember 4-én következett be, amikor Angela Merkel beleegyezett a Budapesten, illetve a magyar–osztrák határon felgyülemlett, zömmel szíriai, illetve afganisztáni menekültek beengedésébe. A „Willkommenskultur” kezdettől fogva igen vegyes reagálásokat váltott ki, és miközben az azt követő években az EU képtelen volt érvényesíteni a menekültek kvóta szerinti befogadását, minden egyes, migránsokhoz köthető incidens, merénylet, hathatós érvet adott a merkeli befogadó politika ellenzőinek kezébe.

A migránsáradat időközben alábbhagyott, de a probléma nem tűnt el, a parázs izzik a hamu alatt, és az uniónak még ma sincs az új helyzetben is fenntartható menekült-, illetve bevándorláspolitikája. Merkel mindenesetre azt a felfogást hagyja hátra örökül, hogy az üldözöttnek menedéket kell nyújtani („amelyik azt megtagadja, az nem az én hazám”), hogy az iszlám jelenléte immár kétségbevonhatatlan tény Németországban, és hogy a migránsok integrálása több esélyt teremt a gazdaság számára, mint amennyi társadalmi kockázattal jár. Egyelőre eldöntetlen, miként fogadja az utókor ezt a szemléletet.

És végül az integráció kérdése. Angela Merkelt

Magyarországon a politikai szorító egyik sarkában a „migránssimogatásért” ostorozták,

és időnként sanda párhuzamokat vontak a mai német politika és a múltbeli német militarizmus Magyarországgal szemben tanúsított magatartása között. A másik sarokból viszont mostanában gyakran hallani azt a vélekedést, hogy a tavaly decemberi alkuval Merkel a német autógyárak profitérdekeire tekintettel mintegy megvédte Orbán Viktort a jogállamisági eljárástól. Ebben az értelemben mindkét oldal erősen eltúlozza Magyarország szerepét abban a koordináta-rendszerben, amely a mindenkori német kancellár magatartását meghatározza.

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Ha meg akarjuk érteni Merkel mozgatórugóit, alighanem jóval relevánsabb szempontokra világított rá Wolfgang Münchau neves német gazdasági újságíró, a londoni Financial Times (július 5-én megjelent) számában. Azt a kétségkívül túlontúl hangzatos kérdést tette fel: megmenti-e Angela Merkel Európát? A szerző arra emlékeztetett, hogy 2008-ban, a Lehman Brothers bedőlése után a Merkel-kormány elutasította a közös európai bankmentés gondolatát, és ezzel, az óhatatlanul bekövetkező megszorításokkal, a tönk szélére sodorta az euróövezetet. A 2012. júniusi EU-csúcson Merkel nemet mondott az övezet mélyebb gazdasági és politikai integrációjára. Mindezért a kancellárt máig ható súlyos felelősség terheli Münchau szerint, aki ugyanakkor megállapította, hogy ehhez képest gyökeres fordulatot jelent Berlin mostani törekvése, hogy igent mond a járvány okozta válság leküzdésére hivatott, 750 milliárd eurós ösztönzőcsomagra, amelynek egy részét az uniós tagállamok közösen veszik fel hitelként.

A decemberi végkifejlet ismeretében ehhez hozzátehető: Merkel mindenképpen olyan kompromisszumra törekedett Brüsszelben, amely nem sodorja veszélybe ezt a helyreállítási csomagot. A célt sikerült elérnie, az ő szemszögéből minden más lehet fontos, de csak másodlagos.

Ez a pénzügyi projekt – vélekedett a Financial Times szerzője – ösztönzést nyújt majd ahhoz, hogy valaki kezdeményezze az európai integráció új szintre emelését, de az a valaki már nem Angela Merkel lesz.

 

Megjelent a 168 óra hetilap 2021. január 7-i számában.