Magazin melegek számára Lengyelországban
Szeptember 30-án Lengyelországban először jelent meg kereskedelmi forgalomban olyan magazin, amelyet melegeknek szánnak. A negyedévenként megjelenő folyóirat a mélyen hívő katolikus lengyel társadalom életében érdekes helyzetben lát napvilágot: egyrészt Lengyelországban rendszeresek az erőszakos homofób, intoleráns cselekedetek és jelenségek, ugyanakkor a melegek és transzszexuálisok jogaiért folytatott harc mellett egyre többen kötelezik el magukat – tudósít a .
A nyugati folyamatokhoz hasonlóan a homoszexuálisok Lengyelországban is egyre inkább kijöttek a „gettóból” és a sokszínű nagyvárosi társadalom részévé váltak – vélik a szociológusok. A divatos szórakozóhelyeken ma már tiszteletben tartják a különbözőséget, de a melegek elleni gyűlölet számos megnyilvánulása már nem csupán a melegeket érinti. Nem véletlen, hogy olyan hírességek, mint pl. a heteroszexuális Dariusz Mihalczewski kiállása a „Kart karban az egyenlőségért” program keretében dühödt és elképesztően gyűlölködő reakciókat váltott ki. Ez az a program, amelyben nemcsak híres művészek, de a kormánypárt egyes képviselői is elkötelezték magukat.
Az új lap főszerkesztője, Sebastian Wasinski elmondta: – A homoszexuálisok ugyanolyanok, mint a heteroszexuálisok, ugyanazok érdeklik őket, ugyanúgy tanulnak, éppen ezért nem akarjuk, hogy a Pride-ot szigorúan gay magazinnak tekintsék, hanem mindenekelőtt a tudatos férfiak magazinjának, s ezt az alcímben is jeleztük.
Homoszexuálisoknak szóló folyóiratok Lengyelországban megszakítás nélkül vannak a lapok piacán már legalább 80 éve, de ezek vagy művészetiek vagy „földalattiak”. A kilencvenes évek végén az újságos kioszkokban megjelentek a pornó újságok is, ezek nagy részét erotikus hirdetések tették ki. Az „Adam” és az „Új Férfiak” című lapok eltűntek az internet fejlődésével, majd 1990-2012 között Poznanban megjelent a „Másként” magazin.
A lengyel piacon kéthavonta jelenik meg a „Replika” – egykor a Homofóbia Ellenes Kampánnyal karöltve működött. Ebben interjúkat lehet olvasni politikusokkal, tudósokkal, szexológusokkal, néha művészekkel. A novemberi szám címlapján a világhírű lengyel filmrendező, Agnieszka Holland látható.
A Pride-ban a politikát kiszorítják a divatot és az életstílust, vagy a kultúrát érintő cikkek, ez azonban nem jelenti, hogy nincsenek benne problémákat megjelenítő írások, így az első számban egy elemzés olvasható a gazdaság egy aspektusáról: arról, mennyibe is kerül a homofóbia.
A Pride magazint egy kissé a hírekre koncentráló internetes portál is kíséri, a pridemag.pl. Az alapítók Sebastian Wasinski főszerkesztő és Bartek Lachowski ügyvezető igazgató, akik együtt dolgoztak egy nagy varsói kommunikációs marketing cégnél éveken át. Nincs könnyű dolguk – a lengyel sajtópiac nyitott és nemzetközi, és maguk mellé kell állítaniuk a heteroszexuálisokat is, hiszen a piac ahhoz kicsi, hogy csak a meleg olvasókra alapozhassanak.
(Forrás:
lengyelnet.hu)