Kommandó az autótolvajok leleplezésére

Alig kezdett járőrözni az osztrák rendőrség oly sok vitát kiváltó úgynevezett keleti kommandója, Maria Fekter belügyminiszter újabb rohamcsapat létesítését jelentette be. Ezúttal az autólopások megakadályozása a cél, s mivel ezek a bűncselekmények elsősorban Ausztria keleti részét sújtják, ismét Bécsben, Burgenlandban, Alsó-Ausztriában lehet fokozott ellenőrzésekre számítani.

2009. augusztus 31., 08:59

Akivel már megtörtént, hogy az A4-esen hirtelen rendőrség terelte más autósokkal együtt a parkolóba, s csak alapos ellenőrzés után térhetett vissza az autópályára, az tudja, hogyan működik egy ilyen kommandó. Hat hete alakult meg a 200 fős csapat – nem kis bosszúságot okozva Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland előjáróinak, akik nem vették jó néven, hogy az amúgy is szűkős rendőr-létszámot az átcsoportosítás tovább csökkenti. Akkor a lakásbetörések példátlan növekedése volt az ok, s a cél: kiszűrni a keleti országokból a schengeni előnyöket kihasználva Ausztriába portyázni járó bűnbandákat.

Kérdés, mennyire eredményes a fokozott ellenőrzés: a belügyminisztérium halogatja a mérlegkészítést. Bécsben azonban semmiképpen nem mondható sikeresnek a kommandó működése. A rendőrségi adatok szerint nemhogy kevesebb lett volna a betörés, de az előző év azonos időszakához képest 15,8 százalékkal még nőtt is. Statisztikailag 27 betörés jut egy napra. Persze az eredményességről akkor lehet ítéletet mondani, ha a leleplezett, meghiúsított bűncselekményekről is nyilvánosságra kerülnek az adatok, s megtudható, hány tettest fogott el a kommandó.

Most az autólopások számának 32 százalékos növekedése okoz pánikot. A legrosszabb a helyzet Bécsben és Alsó-Ausztriában. Különösen a fővárosiaknak kell félteniük kocsijukat: az összes autólopás 53 százalékát Bécsben jegyzik. Itt az autólopások száma több mint 70 százalékkal nőtt, január és július között 1718 tulajdonos kereste hiába járművét.
A nyugati tartományokban éppen ellentétes az irányzat: Vorarlbergben 36,17 százalékkal kevesebb eltűnt kocsit jelentettek be, Karintiában 26, Salzburgban 16,3 százalékos csökkenést regisztráltak.

Az osztrák rendőrség tisztában van azzal, hogy a tolvajok nem saját használatra kötik el az autókat, sőt, többnyire megrendelésre dolgoznak. A kelet-nyugati különbség sem véletlen: Bécsből, Alsó-Ausztriából, vagy Burgenlandból gyerekjáték átjutni Magyarországra, ahonnan irány a többnyire déli megrendelő. Mire a tulajdonos észreveszi, hogy nincs meg a járműve, bejelentést tesz és megkezdődik a nyomozás, a tolvaj már hetedhét határon túl jár.

Az új kommandó Kismartonban állomásozik majd, a burgenlandi rendőrőrs lesz a főhadiszállása, és szorosan együttműködik a tartományi rendőrséggel. A belügyminiszter az intézkedés bejelentésekor elmondta, hogy célszerű az A3 és A4 környékén szigorítani az ellenőrzést, mert a lopott kocsik ezen az útvonalon jutnak el a szomszédos országokba. Az új egység azonban stratégiai feladatot is kap: nemcsak a konkrét bűncselekmények leleplezése a cél, hanem a módszer tanulmányozása. Így sikerülhet a bűnbandák és szervezeteik leleplezése, ami hosszabb távon megoldást jelenthet – véli a miniszter.

A nyár még csak most kezdődik, de már komoly figyelmeztetéseket kaptunk: 2025 májusa a második legmelegebb volt a világon. Európában és több kontinensen is tartós aszály alakult ki, a gazdák terméskiesésről számoltak be, és sok helyen vízhiány fenyeget.