Giulio ártatlansága
„ Giulio ártatlansága” az ironikusan provokáló színdarabnak a címe, amelyet a milánói Teatro della Cooperativa színház tűzött a műsorára.
A darabnak, amelynek témája Giulio Andreotti olasz politikus vélt ártatlanságának leleplezése, a 34 éves Giulio Cavalli a szerzője és főszereplője. Cavalli már eddig is ismertté tette nevét olyan darabokkal, mint a G8-ak, a Szexuális turizmus, a Linate-i vérengzés. Egy idő óta rendőri védelem alatt áll,mert fenyegetéseket kap a maffiától.
A Corriere della Serának adott interjújában Cavalli kifejtette, hogy, úgy érzi, nem lesz könnyű alakítania a talán legjobban vitatott olasz politikust. A 92 éves Andreotti pályája során hétszer töltött be a miniszterelnöki posztot. Aldo Moro elrablása idején is ő volt Olaszország kormányfője. Volt hadügyminiszter, külügyminiszter is. Gyanús ügyletei miatt többször állt bíróság előtt, de mindig sikerült a büntetést megúsznia. Nem véletlenül ragasztották rá a Belzebub, a Róka, a Szfinx, az Utolsó Mandarin gúnynevet.
Őt tartották a legügyesebb, a legcinikusabb, a legravaszabb olasz politikusnak. 2003-ban a bíróság elítélte a maffiával fenntartott kapcsolatai miatt Az elsőfokú, a fellebbviteli és a legfelsőbb bíróság is bűnösnek ítélte, mert bizonyítottnak látta, hogy tárgyalt a Cosa Nostrával a Regione Italia elnökének meggyilkolásáról. Büntetését azonban ezúttal sem kellett letöltenie, mert a bűncselekmény elévült.
A darab színpadra állításának fő célja volt - magyarázta Renato Sarti rendező - annak a tévhitnek a megcáfolása, amely szerint a politikust akkor felmentették, mert ártatlan volt.
A darabban megjelenik Gian Carlo Caselli is, aki Torino ügyésze volt Andreotti perében. „Csak annyi időre jelenek meg a színpadon — nyilatkozta - hogy felfrissítsem az emlékezetet arról, hogy Andreottit nem azért mentették fel, mert ártatlan volt, hanem azért, mert az ügy elévült. A tényeket ez nem változtatta meg. Felmentésről beszélni nagyon súlyos dolog. Azt jelentené,hogy megszüntetjük a határvonalat törvényes és törvénytelen között, hogy legitimálunk egy politikát, amely kapcsolatot tart a becstelenséggel, tegnap és ma.”
Cavalli a szerepben nem törekszik külső hasonlóságra, Andreotti kedvenc mondásait sem ismétli meg. Véleménye szerint a politikus középszerű képviselője volt egy politikának, amely a középszerűségből és a szolgaiságból csinált eszközt a hatalom elérésére.