A Ford csaknem négyezer dolgozóját küldi el Európában
A Ford gazdasági és fejlesztési okok folytán mintegy 4000 dolgozójától válik meg az elkövetkező években Európa-szerte.
A Ford bejelentette, hogy a következő két évben 1300 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Királyságban, ami az országban foglalkoztatott létszámának egyötöde, Európa-szerte pedig összesen 3800-at – jelentette be a cég. A Ford a döntést azzal magyarázta, hogy bizonytalan gazdasági jövővel néznek szembe, valamint felkészülnek az elektromos járművekre való átállásra.
Az Egyesült Királyságban a nagyobb mértékű leépítés a Duntonban található kutatóközpontjukban várható. A Halewoodban, Dagenhamben és Daventryben található gyártóüzemek azonban nem lesznek érintettek.
A Ford csaknem két éve zárta be a bridgendi motorgyárát. „Európában elég nehéz gazdasági helyzetben vagyunk, és a kilátások eléggé bizonytalanok (...) Magas infláció, magasabb kamatlábak, az Ukrajnában zajló háború, az energiaköltségek és így tovább” – magyarázta Tim Slatter, a Ford of Britain elnöke.
Viszont hozzátette, hogy nem csak nehezítő tényezők miatt döntöttek az elbocsátások mellett. A Ford of Europe tervei szerint 2030-ra a régióban gyártott összes Ford teljesen elektromos lesz, ami miatt jelentős átalakulásokra kell számítani.
„A Ford bejelentése újabb emlékeztető arra, hogy az elektromos meghajtásra való átálláshoz igazságos átmenetre van szükség, amely hosszú távú befektetést és tervezést igényel az autógyártóktól, valamint megfelelő ipari stratégiát a kormánytól” – mondta Des Quinn, a Unite szakszervezet nemzeti tisztségviselője.
A Ford arra is kísérletet tehet, hogy eltávolodjon attól, hogy a viszonylag olcsó, hétköznapi közlekedési eszközök tömegpiaci beszállítójaként tekintsenek rá. Ehelyett egy egzotikusabb járművekből álló termékcsaládot kíván kialakítani, amely a márkanevek szuggesztív jellegét használja ki – ezt már megtette a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning pickuppal.
A cég európai palettája egyre jobban szűkül, ugyanis a Mondeo gyártását már leállították, valamint tavaly júniusban gördült le a gyártósorról az utolsó Fiesta. Viszont a cég a Transitra akar összpontosítani.
Az új elektromos autók kifejlesztésébe a Ford a következő években mintegy 50 milliárd dollárt kíván befektetni. Ennek részeként 380 millió fontot szánt arra, hogy a Merseyside-i Halewoodban található sebességváltó-gyárát olyan üzemmé alakítsa át, amely évente több százezer elektromos motor gyártására képes.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Andrej ISAKOVIC / AFP)