Eltévedt a mentő – a beteg meghalt
A lengyel ügyészség vizsgálatot indított annak az esetnek a kapcsán, amelynek során központi számukra jelentették egy férfi rosszullétét, a mentő el is indult, de csak egy órával a bejelentés után érkezett a helyszínre – addigra a beteg meghalt. Kiderült, az ügyeletes telefonközpontos rossz helyre irányította a kollégákat, azok egy azonos nevű, ám 150 km-re levő faluba mentek először.
A Warminsko-Mazurskie vajdaságban lévő Polom pod Oleckiem nevű kis faluban lakó férfi éppen külföldről érkezett haza családjához, ahol munkát keresett. Felesége és gyermekei házának egyik szobájában ültek, amikor a másik szobában pihenő papa fulladni kezdett, így az asszony azonnal hívta a mentők központi számát. A Lengyelországban is 112-es számra jelentették a rosszullétet.
A várva várt segítség nem érkezett meg, a szomszédok is szaladtak, hogy segítsenek, de tehetetlenek voltak. A segélykérő számot újra hívták, de hiába, a beteg a feleség karjai között elhunyt. A mentő csak egy óra elteltével jött meg, az olecki kórházból irányították oda. Az emberek csodálkoztak: Oleck 20 km-re fekszik falujuktól, miért tartott a 10 perces autóút ennyi ideig.
Kiderült, a mentőautó egy másik Polom nevű faluba ment, a kettő pedig 150 km-re van egymástól. A kiérkező orvos már csak a halál beálltát tudta megállapítani. Hogy kerülhetett sor erre a tévedésre?
Nemrég még minden területnek volt helyi mentőállomása saját diszpécserrel, aki a környék szükségleteinek megfelelően küldte ki a mentőautót. Ez azonban megváltozott: az egészségügyi mentőrendszert centralizálták, ennek megfelelően Lengyelországban minden régió nagyobb városaiban működik egy értesítési központ, amely fogadja a 112-es szám hívásait, és azt továbbítja a rendőrség, a tűzoltóság vagy a mentők megfelelő egységéhez. Az új riasztási rendszer lehetővé teszi egyben a telefonáló személy lokalizálását is, akkor is, ha mobil, vagy vezetékes telefonról érkezik a bejelentés. Állítólag néhány méteres pontossággal meg lehet mondani, honnan érkezett a segélykérés, még akkor is, ha a telefonáló nem tudja pontosan megadni az adatokat. Ezt az elméletileg remek rendszert azonban még nem vezették be teljesen, éppen most dolgoznak rajta, s a lokalizációs része még nem működik.
Ráadásul az eset kapcsán az is felvetődött, hogy az adott ügyben a segélyt kérőknek "szerencséjük" volt. A 112-es központi szám bevezetése óta ugyanis az a legfőbb panasz, hogy a szám elérhetetlen, nincs a napnak olyan időszaka, amikor az ne lenne foglalt. A lengyel lapok már többször is közöltek erről cikkeket, az egyikben bemutatták azt a rekordert, aki háromszázszor tárcsázta a 112-t, mire el tudta érni azt.
Abban a körzetben, ahol a mentősök tévedése miatt meghalt a páciens, elméletileg már egy héttel az eset előtt befejezték az új segélykérő rendszer bevezetését. A kis falu Olsztynhoz tartozik ebben a rendszerben, s most egy bizottságot állítottak fel annak kivizsgálására, kinek is kellett volna pontosabban meghatározni, hova küldjék a mentőt. Meghallgatták a felvett telefonbeszélgetéseket, kihallgatták a tanúkat, ennek alapján úgy ítélték meg, hogy a diszpécser volt gondatlan munkájának elvégzése közben, ezért a mentők vezetőjének adják át az anyagokat a további döntés meghozatala érdekében.
Vizsgálódik az ügyészség is, de még nem döntötték el, emelnek-e vádat az ügyben és ha igen, ki ellen és milyen alapon. Az elhunyt férfi feleségét azonban ez nem érdekli. „A férjem életét ez nem fogja visszaadni” – mondja könnyek között.