Párizs olyat lépett, amit még senki sem: emellett a dugódíj csak egy ócska viccnek tűnik

Korábban többen a dugódíj bevezetésétől várták volna, hogy Budapest útjai felszabaduljanak a járművek terhe alól. Párizs ugyanakkor ennél is tovább ment.

2024. november 1., 10:07

Szerző:

Noha Budapesten többször is próbálták már különböző elképzelések mentén csökkenteni a forgalmat – aminek egyik legemlékezetesebb epizódja a dugódíj bevezetésének terve volt –, valódi lépésekre eddig nem került sor. Nem úgy Párizsban, ahol a városháza a napokban rendeletben „korlátozott forgalmú övezetté” nyilvánította a francia főváros négy belvárosi kerületét, ahol jövő héttől nem lesz engedélyezett személygépkocsival, teherautóval és motorral áthaladni. A rendelet szerint az 5,5 négyzetkilométernyi területre csak a sürgősségi járművek, azaz a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak, valamint a négy kerületben lakó vagy ott dolgozó autósok és a célforgalmú járművek hajthatnak be. Összességében tehát azok, akiknek az indulási vagy érkezési helye a négy kerület egyikére esik (orvosi rendelés, bevásárlás, mozi- vagy színházlátogatás). 

Ami nálunk a dugódíj, az a franciáknál a kitiltás

A többször elhalasztott intézkedés – a magyarok a dugódíj kapcsán emlékezhetnek ilyen helyzetre – bevezetése Anne Hidalgo, Párizs szocialista főpolgármesterének kampányígérete volt annak érdekében, hogy „felszabadítsa az autók által elfoglalt közterületet” és csökkentse a környezetszennyezést, ahogyan azt több európai nagyváros (Madrid, Milánó, Róma) is megtette a központi kerületeiben. 

Az elképzelés 2021 májusában történt bejelentése óta az övezet határainak kialakítása komoly tárgyalások tárgyát képezte a párizsi prefektúrával, amely a csütörtökön megjelent rendeletet társszerzőként írta alá. Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain és a folyó közötti terület, a Cité és a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felső rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a végső változatból kikerültek.

Erre számítanak

A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fővárosi főútvonalakon a forgalom „jelentős” csökkenésére számít: a város által megrendelt hatástanulmány szerint az Opéra sugárúton 30 százalékkal, a Sébastopol sugárúton pedig 15 százalékkal csökkenhet a forgalom. A zajszint csökkenésére és a levegőminőség javulására is számít a városháza.

Az önkormányzat jelezte, hogy a hétfőn hatályba lépő rendelet megszegőinek az első, „edukációs szakaszban” nem kell büntetésre számítaniuk, mielőtt a második, „ellenőrzési és büntetési fázis” életbe lép. 

(Kiemelt képünkön Párizs belvárosa látható. Forrás: edmondlafoto / Pixabay)