Buktatásért büntetés jár
Bevallottan a szemléletváltoztatást célozza az a normabontó kísérlet, amely ősszel kezdődik a normandiai Calvados megye általános iskoláiban. Az új tanévben a korábbinál nagyobb költségkeretet kapnak azok a tanintézmények, ahol alacsony az évismétlő diákok száma, viszont csökkentett támogatásban részesülnek azok, amelyek túl sok diákot húznak el a tanév végén.
Az önkormányzati támogatás ösztönző eszközként való alkalmazása a calvadosi tanfelügyelő találmánya. Az ötlet szerzője arra számít, hogy a normandiai példa országszerte követőkre talál, de legalábbis kiindulópontja lesz egy olyan széles körű eszmecserének, amely kimunkálja az iskolai kudarcok kezelésének korszerű módszereit.
„A buktatás az esetek 99,5 százalékában haszontalan, nem segíti a tanulási nehézségekkel küzdő diákokat, s ráadásul nagyon költséges is” – érvel álláspontja mellett Jean-Charles Huchet calvadosi tanfelügyelő. Szerinte azokat az iskolákat kell helyzetbe hozni, amelyek kreatív pedagógiai módszerekkel elérik, hogy a diák megtanulja a tananyagot, ahelyett, hogy évismétlésre küldenék. Az ilyen oktatási intézmények a jövő tanévtől heti plusz 1-6 tanórával bővíthetik tanrendjüket (s ezzel arányos költségtámogatást kaphatnak). Ott azonban, ahol az évismétlésre utalt tanulók száma magas, akár heti tíz órával is megkurtíthatják a tanítási órák számát (s a hozzájuk rendelt forrásokat is).
Huchet tanfelügyelő egy nyilatkozatában a probléma egyik legkényesebb elemére hívta fel a figyelmet: adatokkal bizonyította, hogy a buktató iskolák a rendszerben tovább bennmaradó diákokra számított normatíva révén plusz költségtámogatáshoz jutnak. A 27 000 iskolás tanulmányi költségeit biztosító calvadosi önkormányzat büdzséjét évi 8,5 millió euróval terheli a több mint ezer évismétlő diákra jutó pluszkiadás.
A „bonus-malus” néven ismertté vált szisztémát sok oldalról támadják. A pedagógusszakszervezet elismeri, hogy a buktatás hatékonysága felettébb kétséges, de hevesen tiltakozik az ellen, hogy újabb kényszernek vessék alá a pedagógusokat olyan időszakban, amikor az iskolák fuldokolnak a költségvetési megszorítások miatt, s a pedagógusok állásuk elvesztésétől rettegnek. Szerintük Huchet tanfelügyelő ”torz, technokrata választ” ad egy valóban létező problémára, anélkül, hogy használható megoldást kínálna. Arra figyelmeztetnek, hogy ezen logika alapján a buktatás eszközétől megfosztott iskolák szimpla „gyermekmegőrzővé” degradálódnak.
A calvadosi tanfelügyelő nem veszi magára azt a vádat, hogy jutalmazó-szankcionáló rendszere az oktatási tárca irányelveinek akar megfelelni, amelyek idén őszig országosan 16 ezer (Alsó-Normandia régióban 359) tanári állás megszüntetésével számolnak. Huchet annyit elismer, hogy „ésszerű forrásátcsoportosítást” akar elérni.
Az iskolás gyermekek szüleinek calvadosi egyesülete (FCPE) szintén elhibázott ötletnek minősíti az iskolák büntetését, azzal együtt, hogy maga is károsnak ítéli a buktatást, s ha rajta múlna, betiltaná. De abból indul ki, hogy a támogatás-elvonás végső soron a leghátrányosabb körzetekben lévő iskolákat és azokat a diákokat sújtaná, akiknek felzárkóztatásához éppen hogy a tanítási órák növelésére lenne szükség. Ez természetesen a pedagóguslétszám növelését feltételezi.
Az egyelőre helyi szinten kibontakozott vitában sokféle szempont fogalmazódott meg, ami arról tanúskodik, hogy a buktatás kérdésében nincs konszenzus, abban azonban a többség egyetért, hogy a jelenlegi rendszer nem jó, valamilyen irányban változtatni kell rajta.
Súlyos problémákra utalnak a témakörben végzett felmérések is. Az Európai Bizottság megrendelésére készült Eurydice-tanulmányból kitűnik, hogy az iskolai évismétlések aránya a tagállamok között Franciaországban a legmagasabb: a primaire-ben (általános iskola első 5 osztálya) a diákok 17,8 százaléka vall kudarcot, miközben az uniós átlag 7,7%; a college-ben (általános iskola felső tagozat) a francia mutató 23,5 %, miközben az unió többi országában fele ennyi diák, a tanulók 10,4%-a kényszerül évismétlésre.
Luc Chatel, az oktatási tárca vezetője a Calvadosban zajló vita kapcsán kijelentette, üdvösnek tartja az évismétlések visszaszorítását, de kétségét fejezte ki, hogy a normandiai kísérlet ebben a formában országos méretűvé terebélyesedik. Leszögezte viszont, hogy „eredménytelennek bizonyult az a szisztéma, amely a tanulási nehézségeket a buktatás eszközével vélte megoldani”. Véleménye szerint a gyengébben teljesítő diákoknak biztosítani kell a személyre szabott támogatást, szükség esetén akár iskolai tanulmányaik teljes hosszában.
Időközben Basse-Normandie régió másik két megyéje, Manche és Orne is bejelentette, hogy jövő évtől kipróbálják Huchet bonus-malus rendszerét. A tanfelügyelő pedig jelezte, hogy ha az érintett iskolákban javulnak az eredmények, felfüggesztik a kezdeményezést.