Két tűz között a Budapest-Belgrád vasútvonal
Sajtóinformációk szerint Orbán Viktor mniszterelnök nem jutott dűlőre a kínai miniszterelnökkel, ezért most az Uniónál lobbizhat a kínai technológiák elfogadásáért.
A VSquare oknyomozó portál úgy tudja, hiába lobbizott Orbán Viktor, Hszi Csin-ping kínai elnök nem ment bele, hogy kínai alvállalkozó helyett nyugati cég építse meg a Budapest-Belgrád vasútvonal biztosítóberendezéseit és vonatbefolyásoló rendszerét – áll a HVG cikkében. Ugyanakkor a Telex szerint Kína nem tud olyan rendszereket építeni, amik megfelelnének az uniós szabványoknak. A VSquare kormányközeli forrásra szerint Orbánra marad a feladat, hogy Európai Uniónál kilobbizza a kínai technológia engedélyezését.
A 750 milliárdos projekt 2019-ben került egy kínai és magyar cégekből álló konzorciumhoz, a terv szerint a kínai fél a bonyolultabb feladatok megvalósításáért felel, így az ő dolguk a biztosítóberendezések, valamint a vonatbefolyásoló-rendszerek telepítése.
Úgy tűnik, többek között ennek a kérdésnek a megoldásáért utazott Orbán Kínába, de mivel sajtóinformációk szerint nem sikerült előre lépni, kérdéses a Budapest-Belgrád vasútvonal sorsa, a HVG szerint ugyanis egy vasútvonal problémái aligha változtat az EU a saját szabványain.
(Kiemelt képünkön építőipari járművek a Budapest-Belgrád vasútvonal tereprendezéséna magyar-szerb határon fekvő Kelebia község közelében. Fotó: KISBENEDEK Attila / AFP )