Air Sarko One

A szöuli G20 csúcsértekezletre indulva avatta fel a vadonatúj elnöki különgépet Nicolas Sarkozy. A francia államfő elképzeléseinek megfelelően, csillagászati összegért testreszabott Airbus 330-200 típusú repülőgép 12 000 kilométert képes egyhuzamban megtenni, így tízórás repülés után leszállás nélkül érte el a dél-koreai fővárost.

2010. november 14., 12:38

Az amerikai elnök számára fenntartott Air Force One analógiájára a francia sajtó ironikusan Air Sarko One becenéven emlegeti a karibi légitársaságtól vásárolt óriásgépet, s egyetlen alkalmat nem mulaszt el, hogy az olvasóközönség tudomására hozza, mennyibe került - és a jövőben még mennyibe fog kerülni - az adófizetőknek a luxusgép megvásárlása, átalakítása és üzemben tartása.

Az eredetileg 324 férőhelyes utasszállító vételára a légierő büdzséjét terheli, a VIP-igények szerint történt átépítés után a számla jelenleg 176 millió euróra rúg. Tagadhatatlan, hogy külsején kívül már szinte semmi nem emlékeztet az eredetire.

A majd 60 méteres géptörzsben az elnöknek külön hálószobája van, benne kényelmes franciaágy, öltöző és zuhanyozós fürdőszoba. Mögötte fotelekkel berendezett dolgozószoba, majd a tágas, 12 főre tervezett tárgyaló. A gép közepén egy kisebb orvosi rendelő, sőt egy mini műtőszoba is van, s a géptörzs hátsó részében az elnök kísérete, az üzletemberek és az újságírók számára egy hatvan üléses szakasz, s e mögött a személyzet fülkéje. A légi szálloda egész területén ultramodern légszűrőrendszer működik – így az elnök bátran hódolhat szivarozási szenvedélyének – s természetesen rendelkezésre állnak a kommunikációs technika korszerű és biztonságos eszközei is.


A hadügyminisztérium és az Élysée-palota illetékesei azonban nem csak a kényelem szempontjait vették számításba: a gép mindkét szárnyán elhelyeztek egy esetleges rakétatámadást jelző és elhárító szerkezetet is.

Valós szükséglet

Az elnöki gép vásárlásáról a nemzetgyűlésben előterjesztett beszámolójában arról tájékoztatta a honatyákat, hogy az A3300-as különgép fenntartása a következő három évben 49 millió eurós költséget igényel, 2013-tól viszont már csak évi 10 milliót kell rászánni.

Az amerikai elnök, Barack Obama által használt Boeing 747-200B-vel vetekedő (annak szárnyfesztávolsága ugyanis jó. 60 centiméterrel rövidebb) francia államfői Airbus ügye heves indulatokat keltett a nemzetgyűlés baloldali padsoraiban, már a terv napvilágra kerülésekor.

Ségolene Royal, a Szocialista Párt egyik prominense (aki a 2007-es elnökválasztáson alulmaradt jobboldali ellenfelével szemben) még júniusban azt vetette Sarkozy szemére, hogy „magángépet” vásároltat magának az állam pénzén, miközben a válságra hivatkozva szigorú takarékosságra szólítja fel minisztereit.

A nemzetvédelmi miniszter azzal utasította vissza az ellenzéki kritikát, hogy a gépcsere valós szükségletet elégít ki, s üzemeltetése alig kerül többe, mint a hasonló célokra eddig fenntartott két, közép hatótávolságú A319-es repülőgépé, noha azok csak 30-30 utas befogadására voltak alkalmasak, s mindössze hétezer kilométert tudtak megtenni egy felszállással. Közölte azt is, hogy a forgalomból kivont két gép egyikét a közelmúltban 32 millióért adták el Szenegálnak, s a másikra is több vételi ajánlat érkezett.

A kormányszóvivő pedig leszögezte, hogy az elnöki utazások követelményei szerint átalakított gép berendezése egyáltalán nem hivalkodó, de kifejezi azt, amit a világ ötödik hatalma megtestesít.



Franciaországgal kapcsolatos további cikkek a

franciakoktel.huoldalon