A női test pogány imádása

A Velencei Filmfesztiválon az nyerte el a legjobb operatőri munkáért járó díjat, a rendezőt Quentin Tarantino zsűrielnök részesítette személyes dicséretben. Tarantino a múlt heti vetítésen állva tapsolta meg Alekszej Fedorcsenko moziját, amit a stáb jelenlévő tagjai jó jelnek fogtak fel, és nem csalódtak, – noha, mint maguk is mondták, az amerikai szinte minden filmet nagy lelkesedéssel, felugorva tapsol meg. Az Ovszjankira díjeső hullott, mert megkapta a filmkritikusok nemzetközi szervezete, a Fipresci és az ökumenikus zsűri díját is.

2010. szeptember 16., 05:15

Mihail Kricsman, az Ovszjanki operatőre fényképezte a Visszatérés című filmet, amely 2003-ban nyerte el a velencei fődíjat, az Arany Oroszlánt. Andrej Zvjagincev rendező alkotását Budapesten is játszották a művész mozi hálózatban, a kritikusok egyöntetűen

Andrej Tarkovszkijéhozhasonlították a képi megfogalmazást. Nem véletlen tehát, hogy az Ovszjankival kapcsolatban is előkerült Tarkovszkij, aminek Fedorcsenko nem örül: szeretné, ha az Ovszjankit nem címkéznék fel „új orosz filmként”, hanem önmagában, saját érdemei szerint értékelnék.

Alekszej Fedorcsenko sem ismeretlen Velencében: öt éve az Elsőként a Holdon című áldokumentarista groteszkje díjat nyert a Horizontok kategóriában. Itthon az ínyencek láthatták a győri Mediwave-n, ahonnan a Diákzsűri díját hozta el.

Ovszjanki – citromsármányok – oroszországi erdőségekben honos, verébhez hasonló, jelentéktelen külsejű kismadarak. „Ilyenek hőseink is: egy kombinát-igazgató, egy műszaki rajzoló nő. Akár a szomszédban is lakhatnának, sohasem tudjuk meg, miféle szenvedélyek szaggatják a lelküket” – mondja a rendező, aki filmjével kapcsolatban tréfásan etnomisztikus hangulatú erotikus drámát és kereszténység előtti, pogány szemléletet emleget. A dús, meztelen női test előtti pogány hódolat árad a filmből, szemérmetlenül, de nem közönségesen – írta Ovszjankiról a

Komszomolszkaja Pravdavelencei tudósítója.

A mozi két, Oroszország egyik eldugott zugában élő férfi történetét beszéli el. Egy papírüzem középkorú igazgatója a már nem létező merja ősi finn-ugor törzs szertartása szerint akarja elhunyt feleségét eltemetni. Ezért a holttesttel együtt útnak indul, egy másik idős férfi társaságában, akit ugyancsak szerelmi viszony fűzött az asszonyhoz.


A filmet urali és közép-oroszországi területeken forgatták 2008 októberében-decemberében. Julija Aug, a női főszereplő mesélte a

Vesti.ru-nak:„Sziktivkártól (Komi Köztársaság) még kilenc óra vonattal, utak nincsenek, csak irányok. A körzeti központtól autóval húsz kilométerre lehet eljutni. Egy olyan faluba kerültem, ahol csak öregek laknak, 1968 óta nincs villany, a pénz nem aktuális, csereberélgetik, amijük van. Úgy élnek ott emberek, mint a középkorban”. Ugyanakkor élete legjobb forgatása volt az Ovszjanki, még akkor is, ha úgyszólván „kísértetet” játszik, egy olyan nőt, aki csak a férfiak emlékeiben támad fel – mondta a színésznő.

A Gyenisz Oszokin kazányi író és dramaturg prózája és versei alapján forgatott Ovszjanki még szeptemberben indul a Torontói nemzetközi filmfesztiválon.