MÁV helyett Volán – Újabb nyolc mellékvonalat záratna be Lázár

Nyolc mellékvonalon függesztené fel a MÁV vasúti közlekedését az Építési és Közlekedési Minisztérium.

2024. április 12., 09:41

Szerző:

A szaktárca a MÁV vonatai helyett a Volán autóbuszaival oldaná meg a közlekedést, nyolc mellékvonal jövője vált kérdésessé – írja az iho. Április 20-tól június 15-ig utasszámlálást, igényfelmérést tartanak az érintett szakaszokon, amire a Lázár János vezette tárca szerint „a vasúton egyre súlyosbodó mellékvonali dízel motorvonat hiány, a fennálló aktuális helyzet miatt” van szükség – írja a 444.

A MÁV nem tud róla, hogy nyolc mellékvonalat záratna be a tárca 

Az Iho egy, a szerkesztőségükhöz eljutott egy levélre hivatkozik, ami a MÁV-Start-ban íródott. Ebben az áll, hogy „április 20-tól június 15-ig utasszámlálást, igényfelmérést tartanak nyolc vasúti mellékvonalon, mivel "a vasúton egyre súlyosbodó mellékvonali dízel motorvonat hiány, a fennálló aktuális helyzet miatt" intézkedési tervet kért az ÉKM. Hogy könnyebben menjen a munka, mindjárt van segítség az eredmény meghatározásához is, mégpedig a legmagasabb helyről: „Miniszter Úr világosan kifejezte számunkra, hogy ő örülne, ha a Volán autóbuszaival ki lehetne váltani pár vonalon a vasúti közlekedést. (Módváltás 2.0)”

A levél az elrendelt utasszámlást a mellékvonali dízel motorvonatok, azaz a Bz-k hiányával indokolja, de Mohács felé például Desirók is járnak.

Az alábbi vonalakról van szó:

  • 4. sz. vasútvonal (Nyergesújfalu–Komárom)
  • 14. sz. vasútvonal (Pápa–Csorna)
  • 23. sz. vasútvonal (Zalaegerszeg–Rédics) – itt a GYSEV a szolgáltató, és jobbára 5047 sorozatú motorkocsik (Berényik) viszik az utasokat
  • 35. sz. vasútvonal (Siófok–Kaposvár)
  • 66. sz. vasútvonal (Villány–Mohács)
  • 94. sz. vasútvonal (Sajóecseg–Tornanádaska)
  • 106. sz. vasútvonal (Sáránd–Nagykereki) – itt meg tavaly nyáron volt pályafelújítás
  • 127. sz. vasútvonal (Gyoma–Szeghalom)

Az érintett vasútvonalakon április 15-én indul, és június 15-ig tart az utasszámlálás.

A szándék tehát egyértelmű, a vasúti személyszállítás leállítása, a Módváltás 2.0 elnevezés is ezt jelzi. Az időzítés se lehet véletlen. Noha a tavaly augusztusban bezárt tíz mellékvonal ügye nem váltott ki országos ellenállást, azért a június 9-i önkormányzati választásba nyilván nem akarnak belezavarni, így a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium a választás utánra időzíti a bezárásokat. 

A lap megkérdezte a MÁV-Volán-csoportot is, íme a válasz: „Nem nyolc, hanem egyetlen újabb mellékvonal esetében sincs döntés módváltásról vagy bezárásról, ilyen döntés előkészítése nem zajlik a vasúttársaságnál. A levél tartalmát tehát nem tudjuk megerősíteni, annak keletkezési körülményeit, okait vizsgáljuk, az idézett levél szövege így semmiképp sem tekinthető hivatalos MÁV-VOLÁN-álláspontnak. A MÁV-START Zrt. egyébként folyamatosan figyeli a szolgáltatási területén az utasszámok alakulását, a vonatok kihasználtságát, időközönként – beleértve a nagyforgalmú vasútvonalakat is – utasszámlálási illetve piackutatási tevékenységet folytat, ám a megkeresésben foglalt vasútvonalakat érintően nem került kiadásra utasszámlálási feladat vagy azzal kapcsolatos engedélyezés.”

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)