Vitézy: 18 év múlva sem lesz kész az 5-ös metró alagútja
Jövő év végére egységes zónás tarifák és egységes vonat-busz bérlettel utazhatunk a városban, viszont az ötös metróval az elkövetkező 18 évben biztos, hogy nem utazhatunk – többek között ezekről beszélt Vitézy Dávid közlekedési államtitkár a Telexnek.
Mintegy 130-140 milliárd forint lehet MÁV és Volánbusz többletköltsége az energiaár növekedése miatt – közölte Vitézy Dávid közlekedési államtitkár a Telexszel. Ezért a MÁV-Volán csoport először leállítja az új cégautós lízingszerződését, valamint megfelezik a vasúttársaság cégautóflottáját. Ezzel havonta 39 millió forintot tudnak megtakarítani – részletezte. „Megnéztük, hány olyan helyzet van, ahol több kocsit vontatunk, mint kellene, csak azért, mert a régi olcsó áramár mellett nem érte meg fel-le csatolgatni napközben. Mivel a nyolcszoros áramárnál viszont megéri a reggeli csúcs után a fölösleges kocsit leakasztani, majd délután visszaakasztani, csak ezzel a lépéssel több mint 120 millió forintos megtakarítást értünk el a budapesti elővárosi vonalakon” – sorolta Vitézy.
Ha Magyarország hozzájut az uniósforrásokhoz, akkor a kormány közlekedési fejlesztéspolitikájának a fókuszában a vasút fog állni a következő évtizedben – jelentette ki az államtitkár. Hozzátette: csaknem 2000 milliárd forintnyi uniós forrást kaphatnak közlekedésfejlesztésre, aminek a 90 százalékát a vasútfejlesztésre költenének.
Várhatóan jövő év végére kialakul egy olyan egységes applikáció, amivel úgy lehet egy közösségi utazást megszervezni, hogy arra egyben meg lehet venni jegyet, függetlenül attól, hogy hányszor használunk az utazás alatt MÁVot, vagy Volánbuszt. Arra kérdésre, hogy a Budapest Go bekerül-e az országos rendszerbe, Vitézy azt válaszolta, hogy „a városi közösségi közlekedési rendszerek integrálása egy következő lépés. Ha létrejönnek az egységes, akár zónaalapú tarifarendszerek, mint ahogy például az augusztustól létrejött Szeged–Hódmezővásárhely térségében, vagy mint lesz az említett hatvani vasútvonal mentén, akkor ezeket tudjuk kapcsolni a városi rendszerekhez. Ettől még a BKK saját applikációja nyilván maradhat és maradni is fog. Az a cél, hogy legyenek olyan bérletek, amik egyben a helyi és helyközi utazásra is szólnak.”
Elmondta, hogy a HÉV-ek nagyvonalú fejlesztése továbbra is egy fontos célja a kormánynak. Ilyen fejlesztése lenne az akadálymentesítés, új járművek beszerzése, valamint hosszabbítások. A HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszokon 2026-ig be fognak fejeződni – bár ehhez kellenek az uniós források.
Az 5-ös metró megvalósulásáró Vitézy elmondta, hogy a szentendrei és csepeli-ráckevei HÉV-et köznék össze a város alatt, de
ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz.
A Galvani híddal kapcsolatban elmondta, hogy azt csak hazai forrásból lehetne megvalósítani, így arra a következő években kevesebb lehetőséget lát. Ellenben a budai fonódó villamos folytatásával, amivel kapcsolatban az államtitkár sokkal bizakodóbb.
(Kiemelt kép: Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)