A védőnői szolgálatok államosítása után csak a káosz lett nagyobb

Egyes védőnői helyiségekből a betegekkel egy légterű rendelőkbe teszik át a kötelező oltások beadását is.

2023. július 20., 12:57

Szerző:

Katasztrófa. Rosszabb, mint amire számítottunk – összegzi a védőnői szolgálatok július elsejei államosítása óta eltelt időszak tapasztalatait Szalainé P. Boglárka, a Független Egészségügyi Szakszervezet védőnői alapszervezetének vezetője. A jelenlegi helyzetet leginkább ahhoz tudja hasonlítani – mondta –, mint amikor felrúgunk egy hangyabolyt. Mindenki kapkod, rohangál, nincs egyértelmű iránymutatás, a megoldandó problémák pedig közben heggyé növekednek – áll a nepszava.hu összeállításában.

A sok éves előkészítő munka ellenére az eddig az önkormányzatok által alkalmazott, illetve fizetett – és az önkormányzati helyiségekben dolgozó – védőnők most sok helyen azt sem tudják, hogy az állami átvétel óta kinek jelentsék, ha például megbetegednek. Hol az egyik hivatali email cím használatára utasítják őket, hol a másikra. Ez azon kívül, hogy sok időt vesz el a tényleges feladatoktól, a gondozottakkal való kapcsolattartást is hátráltatja. Nemhogy a védőnők, de még az őket mentorálók sem feltétlenül találják a helyüket az új rendszerben, ők is panaszkodnak, hogy sokszor érzik magukat kellemetlenül az egymás után velük kiküldetett ellentétes információk miatt – magyarázza Szalainé P. Boglárka, aki ellen egyébként etikai vizsgálatot indítottak kritikai hangvételű nyilatkozatai miatt.

A helyzetet bonyolítja, hogy a szolgálatokat átvevő vármegyei kórházak ingatlanainak üzemeltetése is éppen most került át a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósághoz (KEF). Ennek az átadás-átszervezésnek a kellős közepén kellene megállapodniuk a védőnői tanácsadó helyiségeket birtokló önkormányzatokkal az ingatlanok fenntartásáról. Márpedig van olyan település, ahol nemes egyszerűséggel kikapcsolták a telefont, megszüntették az internet hozzáférést, nincs takarítás, de még a szemetet sem viszik el a tanácsadóból.

Azt, hogy a tanácsadók rezsiköltségeit és karbantartását kinek kell fizetnie, továbbra is kérdés sok helyen. Mivel törlik az önkormányzati feladatok közül a védőnői szolgálatot július1-én, de van olyan feladat, aminek átvételére még nem készült fel az állam, ezért például a tanácsadóknak helyet adó ingatlanokat az önkormányzatoknak ingyen kell átadniuk a feladatot átvevő állami intézményeknek, de van olyan kórház, ahol ennek üzemeltetésére nincs meg a keret. Emiatt az önkormányzatokkal üzemeltetnék tovább a tanácsadókat, velük fizettetnék a rezsiszámlát és a karbantartást is, de erről szerződéskötés még nem történt.

A Népszava által megkérdezett önkormányzatok közül még egynek sem sikerült nyélbe ütnie a megállapodást. Szalainé P. Boglárka szerint más gondok is akadnak: azt sem tudja, hogy a hétfőn kiküldendő státusz- és oltásértesítők postaköltségét ki fizeti. Az érdekvédő szerint egyelőre pecsét sincs, holott például az anyasági támogatáshoz szükséges igazoláshoz szükséges.

Az érdekképviseleti vezető szerint tömeges felmondásról nem beszélhetünk, de folyamatosan hagyják ott a pályát a védőnők a legrosszabb önkormányzati bánásmódnál is méltatlanabb helyzetek miatt.

(Kiemelt képünk: illusztráció.  Aline Morcillo / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)