Most érkezett: gigahitelt vesz fel a kormány vasútfejlesztésre

Lázár János bejelentése szerint óriási hitelt vesz fel a kormány vasútfejlesztésre. A pénzből felszámolnák a lassújeleket 120 kilométer hosszan.

2024. szeptember 27., 12:52

Szerző:

Vasútfejlesztési forrásokra vonatkozó hitelkérelmet nyújtott be Magyarország az Európai Beruházási Banknak (EIB), jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán. „A 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztési program egyik felét Magyarország kormánya biztosítja, a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzuk majd. Ez szerves része annak az 1200 milliárdos, 10 éves vasútfejlesztési csomagnak, amely a magyar kötöttpályás közlekedés komplex megújítását célozza” – írta Lázár János a Facebook-oldalán, amit a Telex szúrt ki.

A miniszter azt írta, hogy az első ütemben 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, 490 kilométernyi vasúti pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.

„Olyan fejlesztések következnek, amelyek után az egész ország kötöttpályás közlekedése javulni fog: rövid időn belül és érezhetően növeljük a kiszámíthatóságot és a biztonságot, illetve csökkentjük a menetidőt és a késéseket” – írta Lázár János. „A Magyarországnak járó uniós pénzek visszatartása a vasutat kétszeresen sújtja. Alternatív forrásokat kell szereznünk addig is, amíg az EU rendezi a magyarokkal szembeni adósságát. A nemzeti forrás rendelkezésre áll, amint megérkezik a pozitív válasz az EIB-ből, azonnal hozzákezdünk a munkához” – tette hozzá.

A vasúti közlekedés állapota évtizedek óta rendszeres téma a politikában. Most azután vált különösen forró témává, hogy a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon kisiklott a Kolozsvár felől érkező Claudiopolis InterCity öt kocsija. A balesetben nem sérült meg senki, a műszaki mentés miatt viszont csak keddre állt helyre a forgalom a pályaudvaron. Hegyi Zsolt, a MÁV újonnan kinevezett vezérigazgatója azt ígérte, független vizsgálattal tárják fel a vonatbaleset okait. Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet előzetes vizsgálata szerint a kisiklást két törött csavar okozta.

A helyzetet és a hangulatot tovább fokozta, hogy néhány napon belül a Keletinél történt kisikláson kívül eltört a sín a ceglédi vonalon és a Balaton déli partja felé is.

Lázár egyébként már korábban is arról beszélt, hogy a vasút problémáinak létét és súlyosságát ők sem vitatják, de megoldásuk is van ezekre. Augusztus közepén hirdetett is erre egy ötpontos közlekedési akciótervet. Ennek része, hogy állampolgári jog lesz a közlekedés, 1 milliárd eurós uniós hitelt terveznek felvenni vasútépítésre, leselejtezett nyugati járműveket akarnak beszerezni, lecserélik a MÁV vezetését, és felújítanak pár vasútállomást is. A vonatkisiklás miatti független vizsgálat indítását már az új vezérigazgató jelentette be.

Sorra esnek el a MÁV vonalai – síntörések és balesetek akadályozzák a vasúti közlekedést

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, országszerte akadozott a vasúti közlekedés. Több síntörés, balesetek és késések akadályozták a közlekedést.

(Fotó: Bazsó Bálint/168.hu)