Valóban a puszta közepén lesz a Közlekedési Múzeum és nem Budapesten
Budapest nem jó hely neki a kormány szerint.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum arról értesítette partnereit, hogy az intézmény székhelye és adószáma megváltozott. A múzeum új székhelye Budapest helyett immáron Debrecenben a Széchenyi utca 31. szám alatt van bejegyezve – tudta meg a Népszava.
A lap emlékeztet: az új múzeum helyszínéül a Debrecenben épülő BMW gyár melletti 6,5 hektáros külterületi telket jelölték ki. A pályázati kiírás szerint olyan építészeti karakter kialakítása a cél, amely a meglévő helyszíni adottságokhoz alkalmazkodva, annak erényeit kihasználva, egyszerre megidézi a múlt örökségét és a jövő lehetőségeit, felhasználva a legmodernebb high-tech technológiákat. Mindemellett képes nyitottságot sugározni és az intézmény modern igényeinek megfelelő, flexibilis tereket biztosítani.
Épül az új főváros?
A létesítményben az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítani konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között szerepel az is, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”. A Népszava megjegyzi, hogy utóbbi különösen nehéz feladványnak tűnik, mivel a szántóföldek és autópálya lehajtók ölelte terület egyelőre csak autóval közelíthető meg. A legközelebbi buszmegálló jelenleg 1,5 kilométerre van a BMW gyár egyik bejáratánál.
A 14 ezer négyzetméteres létesítmény kevesebb mint felét, 6800 négyzetmétert foglalná el az állandó és az időszaki kiállítás, valamint a fogadótér. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely, valamint az irodák és az üzemeltetés mellett elvárás egy multifunkcionális konferencia és rendezvénytér, 3D moziterem, oktatási központ, valamint étterem és közösségi tér és egy 150 négyzetméteres panoráma tetőterasz tervezése is. Bár az kérdéses, hogy a BMW gyárra vagy a szántóföldekre néző kilátással.
A tárca reményei szerint az új épületegyüttest évi 350 ezer látogató keresi majd fel. Lázár szerint a 150 milliárd forintos beruházással felépülő új múzeum Debrecenbe költöztetése az ország gazdasági érdeke.
Hogyan jutottunk idáig?
A közlekedési múzeum városligeti épületét azzal zárták be 2015-ben, hogy az évtized végére egy teljesen új, korszerű intézmény nyílik majd a helyén. Az épületet ledózerolták, az Orbán-kormány azonban 2017-ben úgy döntött, hogy inkább a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepén lesz az új kiállítóhely. A rozsdaövezet rehabilitációjáról szóló elképzelést a szakma is támogatta. A projekt megkapta az építési engedélyt is, és már csak a részletes kiviteli tervek elkészítése maradt hátra, ám Lázár János nagyon sok más állami projekttel együtt ezt is leállította.
Karácsony Gergely főpolgármester szerint „semmilyen szakmai, semmilyen épeszű érv nem szól a Debrecenbe költöztetés mellett. Budapesten van jó helyen, és már csak a ráköltött sok-sok milliárd forint miatt is itt kell maradnia, itt kell befejeznie a kormánynak.” Vitézy Dávid a közlekedési múzeum előző igazgatója, jelenleg főpolgármester-jelölt Budapestnek küldött újabb hadüzenetként értékelte Lázár bejelentését, ami mellett szerinte sem szól semmilyen észérv.
A Közlekedési Múzeum nem Budapesté vagy Vitézy Dávidé, hanem Magyarországé. A vidék, azon belül is Debrecen fejlesztése nem függ a fővárosi vezetéstől. Az nem budapesti ügy, hanem az ország gazdasági érdeke
– válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A lap azután kereste meg a tárcát, hogy a minisztériumot vezető Lázár János korábban több alkalommal is beszélt arról, hogy a kormány Debrecenbe költöztetné a Közlekedési Múzeumot.
(Kiemelt képünkön egy régi busz. Fotó: A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum hivatalos Facebook-oldala)