Vádat emeltek a raktérben megfulladt hetvenegy menekült ügyében
2015. augusztus 27-én hajnali háromkor indult a kecskeméti kamionparkolóból az a Volvo típusú hússzállító hűtő-teherautó, amelybe két órával később Mórahalom közelében egy erdőben hetvenegy menekültet – ötvenkilenc férfit, nyolc nőt és négy kisgyermeket – zsúfoltak be az embercsempészek. A Németországba induló jármű hermetikusan záródó – belülről nem nyitható, szellőzők és fényáteresztők nélküli – rakterében sem ülőhely, sem kapaszkodó nem volt. Az emberszállítás szinte már rutinfeladatnak számított a teherautó 25 éves bolgár sofőrjének, I. Sztojanovnak (negyedrendű vádlott), valamint 38 éves, szintén bolgár társának, T. Boriszovnak (harmadrendű vádlott). Utóbbi előfutóként biztosította a szállítmányt, az volt a feladata, hogy jelezze a teherautó sofőrjének, ha közúti ellenőrzés lenne az autópályán.
Mintegy fél órával az indulás után a hűtőkocsi sofőrje felhívta telefonon az előtte Audival terepszemléző Boriszovot – akit már jó ideje figyeltek és lehallgattak a magyar hatóságok –, hogy dörömbölést hall hátulról, az utastérből. Az előfutó bevárta a teherautót a következő parkolóban, hogy meggyőződjön a sofőr által elmondottakról, és a kocsijában tartott vízből akarta pótolni a Volvo hűtőrendszeréből elszivárgó folyadékot. Boriszov is hallotta a dörömbölő és kiabáló menekülteket. A csempészek pánikba estek. Annyira megrémültek, hogy mások is meghallják a parkolóban a dörömbölést, hogy azonnal továbbhajtottak, még az elfolyó hűtővizet sem pótolták a teherautóban.
MTI / EPA / Roland Schlager
Menet közben Boriszov értesítette bolgár főnökét, a 31 éves M. Ivanovot (másodrendű vádlott), ő telefonon jelezte a problémát az embercsempész-szervezet vezetőjének és pénzügyi irányítójának, az akkor már négy éve Magyarországon élő, 30 éves afgán L. Samsooryamalnak (elsőrendű vádlott). A főnök – aki több kilométerrel lemaradva egy BMW-vel követte a kamiont – a sofőr többszöri jelzése ellenére kijelentette: nem állhatnak meg és nem nyithatják ki a teherautó rakterét. A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által 6 óra 5 perckor rögzített beszélgetés szerint Samsooryamal azt az utasítást adta csempésztársainak, hogy ha az utasok a raktérben meghalnak, akkor tegyék ki őket Németországban.
Eközben a teherautó üzemanyaga elfogyott, tankolni kellett volna, de a sofőr nem merte vállalni, hogy beáll egy benzinkúthoz a raktérben dörömbölő emberekkel, ezért az előfutó Boriszov vásárolt egy kútnál kannába üzemanyagot. A teherautó addig a leállósávban várakozott az autópályán. A sofőr és az előfutó később a vallomásukban azt állították, hogy amikor a két kanna gázolajat betöltötték, már nem hallottak sem dörömbölést, sem hangokat a raktérből. A bent lévők többsége már halott volt, vagy eszméletlen az oxigénhiányos állapot miatt.
A teherautó 9 óra 16 perckor lépte át az osztrák–magyar határt. A vészjósló csend miatt a csempészek úgy döntöttek, menekülőre fogják. Az előfutó jelezte a teherautó sofőrjének, hogy álljon meg az A4-es autópálya leállósávjában a Bécs felé vezető oldalon. Audijával felvette a sofőrt, és Szlovákiába indultak, majd másnap este visszatértek abba a kecskeméti motelbe, amelyben indulás előtt megszálltak. Itt fogták el őket a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai. A Parndorfnál magára hagyott teherautót a megállás után egy órán belül, 10 óra 50 perckor fedezte fel az autópálya-rendőrség. A nyomozás megkezdésével szinte egy időben – miután a bolgár titkosszolgálat egy, a csempészszervezetbe beépített ügynökének információja alapján megadta a főkolomposok személyi adatait – az osztrák rendőrség elfogatóparancsot adott ki a négy vádlott ellen.
Drága bűnök
A másfél éves nyomozás alatt 52 000 oldal nyomozati irat keletkezett, a nyomozó hatóságok 16 gépjárművet foglaltak le, 1500 órányi kamerafelvételt elemeztek és számos szakértői véleményt kértek be. A vádirat 88 oldalas, az ügyben 284 tanú és 15 szakértő szerepel, emellett a tárgyaláson pastu, bolgár, arab, német és szerb tolmácsokra is szükség lesz. A nyomozás eddig több mint 400 millió forintba került a hatóságoknak, a büntetőper becsült költsége meghaladja a százmillió forintot. A tizenegy vádlottból kilencen vannak letartóztatásban, egy pedig szökésben. Egy bolgár vádlottat a napokban fogtak el Bulgáriában, az ottani hatóságok hamarosan átadják Magyarországnak.
A tragédia, valamint a sofőr és az előfutó lebukása egyébként nem hatotta meg Samsooryamalt, mert azonnal szervezett egy új fuvart, és másnap hajnalban Mórahalom mellett 67 menekültet zsúfoltak be egy ugyancsak szellőzés nélküli, zárt hűtőkocsiba. A menekültek nagy része ezen az úton is életveszélyes állapotba került, de az ausztriai Gols településnél az embereknek sikerült kirúgniuk az ajtót, így senki nem halt meg.
A nyomozás felügyeletét először a Kecskeméti Járási és Nyomozó Ügyészség kapta, később a Bács-Kiskun Megyei Főügyészséghez került az ügy. Az eljárásban az osztrák és a magyar vádhatóság mellett a német és a szerb ügyészség is közreműködött, de sokat segítettek a különböző európai ügynökségek, az Eurojust, valamint az Europol is – tudtuk meg Schmidt Gábor ügyészségi szóvivőtől. A kiemelt jelentőségű bűnügy tizenegy vádlottját bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészés bűntettével vádolják. A halálkamion tragédiáját előidéző négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több ember, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személyek sérelmére elkövetett emberölés bűntette miatt is felelnie kell. Velük szemben életfogytig tartó fegyházbüntetés kiszabását indítványozza a főügyészség, míg a többi embercsempészre határozott idejű fegyházat és kiutasítást kért. Az ügyben első fokon – várhatóan az év végén – a Kecskeméti Törvényszék hoz majd ítéletet. A tárgyalás júniusban kezdődik.
(Cikkünk eredetileg 2017. május 17-én jelent meg a honlapunkon. A német újságírók által készített tényfeltáró riport miatt közöljük újra, amely június 14-én jelent meg, és amely a magyar hatóságok szerepét firtatja az ügyben – a szerk.)