Tovább csúszik a villamosbeszerzés

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) határozata alapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem zárhatja le a villamosbeszerzés értékelését, és egyelőre nem kötheti meg a szállítási szerződést az eljárás nyerteseként korábban kihirdetett spanyol szállítóval – tájékoztatta a BKK kedden az MTI-t.

2013. október 22., 11:23

A közleményben emlékeztettek: a BKK a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, uniós források felhasználásával idén februárban indított közbeszerzési eljárást 37 új, alacsonypadlós villamos beszerzésére. A kocsiknak 2015 végéig kell forgalomba állniuk az átépülő vonalakon.

Négy cég adott érdemi ajánlatot, a Škoda és a Stadler ajánlatának érvénytelensége miatt a legjobb ajánlatot – a német Siemenst megelőzve – a spanyol CAF adta. Ezután a cseh Škoda közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása miatt.

A BKK a Škodát szakmai alkalmatlanság, műszaki meg nem felelés és az aránytalanul alacsony ár miatt zárta ki – áll a közleményben. A KDB egyik vitatott elem tekintetében sem mondta ki, hogy helytelen döntés született, hanem további vizsgálatokat kért.

A BKK a Közbeszerzési Döntőbizottság hétfői határozatát tiszteletben tartva minden ponton újabb lehetőséget biztosít a Škodának a hiánypótlásra, annak ellenére, hogy korábban a vitás ügyekben a feltett tisztázó kérdések, hiánypótlások után sem érkezett válasz, amellyel ajánlatának megfelelőségét igazolhatta volna – írták.

A közlemény szerint a Škoda számára minden fellelt hiányosság magyarázatára, pótlására a törvényben előírt alkalommal, sőt a megszokott gondosságot jóval meghaladó módon biztosított lehetőséget a BKK. A hiánypótlás tárgya volt a Škoda off-shore-gyanús tulajdonosi háttere, referenciájának megfelelősége, ajánlott villamosának műszaki alkalmassága és árképzésének jogszerűsége is.

A BKK álláspontja szerint a Škoda ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása szempontjából fontos körülmény volt, hogy a gyártó nem tudta bizonyítani műszaki felkészültségét a járművek gyártására, ehhez a francia Alstomtól kapott volna tanácsokat a gyártás során. A Škoda a BKK kérdése ellenére nem adott kielégítő választ arra, hogy az Alstom konkrétan miben fog közreműködni, és miért vállal felelősséget, így a referenciaigazolását nem lehetett elfogadni.

A műszaki követelményeknek meg nem felelés is a Škoda kizárásához vezetett. A tenderdokumentáció előírta a jármű belső magasságát, ám a beadott ajánlatból a csuklónál hiányoztak a méretezések, a rendelkezésre álló műszaki rajzokból az volt megállapítható, hogy a villamos utastere a csukló környezetében túl alacsony, nem felel meg az előírásoknak. A kiküldött hiánypótlásra a Škoda nem adta meg a kért adatokat.

A KDB nem állapította meg, hogy a BKK hibás döntést hozott, ugyanakkor további kérdések feltételére utasította a BKK-t, és az eljárás teljes, opciókkal együtt számított 111 milliárd forintra becsült értékéhez képest a lehető legalacsonyabb, egymillió forintos bírságot szabta ki.

A BKK célja, hogy a közbeszerzést a lehető legkisebb időveszteséggel le tudja zárni, és a járművek szállítása az eredetileg tervezett végső határidőig megtörténhessen. A BKK haladéktalanul megkezdte a szükséges eljárási lépések meghatározását és az ajánlatok további értékelését.

A beszerzendő villamosokat a BKK a felújítás és az 1-es villamos vonalának dél-budai meghosszabbítása után a szintén átépülő Zugló–Kőbánya–Pesterzsébet közötti 3-as, valamint a következő években megvalósuló budai fonódó villamosvonalak közül az Óbuda–Batthyány tér–Kelenföld között közlekedő 19-es, valamint az Óbuda–Széll Kálmán tér–Budafok közötti új 61-es vonalán akarja forgalomba állítani – áll a közleményben.