Totális kudarc lett az állami bürokráciacsökkentésből

Sztrájkoltak az önkormányzatoknál. A 17 ezer olyan tisztségviselő közül, akik tíz éve nem kaptak fizetésemelést, több mint 6500-an álltak le hosszabb-rövidebb időre a munkával múlt pénteken és hétfőn. Összességében 45 milliárd forintot kellene beletennie a kormányzatnak a bérrendezésbe. De nem fog. Gémesi György, Gödöllő polgármestere szerint a kormány lemondott a helyi közigazgatásról, célja a teljes központosítás. Az évek óta tartó államreform, a közigazgatás átalakítása is ebbe az irányba mutat: lassan 1,3 millióan kapják a fizetésüket közvetlenül az államtól vagy állami vállalattól, miközben nem enyhül a több területen egyre bénítóbbá váló munkaerőhiány sem.

2018. január 18., 19:07

Szerző:

Kudarcba fulladt a kormány bürokráciacsökkentési és államreformprogramja. Ezt ma már senki sem tagadja. Ahogyan Lázár János miniszter, főbürokrata mondta: „Amíg ennyi bürokrata van, nehéz bürokráciát csökkenteni.” Az államigazgatást tehát évek alatt sem sikerült karcsúsítani, sőt 2010 óta minden évben egyre többen dolgoznak a közszférában. Pedig még 2016 elején is arról volt szó, hogy 2018-ig több százezer embertől megválik az államigazgatás, mert tarthatatlan mértékű az állami foglalkoztatás aránya. Csepreghy Nándor államtitkár akkor arról beszélt, hogy 100-200 ezer embert, akit lehet és hajlandó rá, átképeznek és átterelnek a versenyszférába. Amikor tavaly ősszel az Index az egyik kormányinfón rákérdezett Lázár Jánosnál, hol tart a folyamat, ő annyit mondott: „Szerencsére az államtitkár úr azt mondta, hogy lehetne, és nem azt, hogy kell.” Pedig − tette hozzá Lázár − 300 ezerrel minimum csökkenteni kellene a közszférában dolgozók számát.

Nem sokkal később a Portfólió.hu konferenciáján Csepreghy már arról beszélt, hogy „a kormány bürokráciacsökkentése kudarcot vallott, ugyanis minden íróasztal meg tudja magyarázni a létjogosultságát”. Egyetlen sikerként azt tudta elkönyvelni, hogy a minisztériumi háttérintézmények beolvasztásával vagy megszüntetésével 12 milliárd forintot spórolt az állam.

− Nemhogy túl sok az állami foglalkoztatott, de egyes területeken kifejezetten munkaerőhiány van − mondta lapunknak Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) elnöke. Szerinte mindenekelőtt tisztázni kellene, hogy ki mit ért bürokraták alatt. Ő a 680 ezer, humán szolgáltatásban dolgozó ember közül a klasszikus értelemben vett önkormányzati és járási tisztviselőket, valamint a központi közigazgatásban dolgozókat. Ők a miniszterekkel és államtitkárokkal együtt jelenleg 103 ezren vannak a 110 ezres engedélyezett létszámhoz képest. A 7000 hiányzó ember azt jelenti, hogy vannak önkormányzatok, amelyeknél akadályozik az ügyintézés, mert nincs szakember. Nincs, aki a jelenlegi alacsony bérek mellett elmenne dolgozni mondjuk egy falusi hivatalba.

Mivel a kormányzat nem hallgatja meg a szakszervezet megoldási javaslatait, kérésüket ismét sztrájk formájában fejezték ki. Múlt pénteken és hétfőn több önkormányzatnál csak a halaszthatatlan ügyeket intézték. A 17 ezer olyan foglalkoztatott közül, akinek tíz éve nem nőtt a fizetése, 40 százalék csatlakozott a sztrájkhoz, vagyis 98 hivatal 6854 dolgozója vett részt benne. Boros Péterné szerint ha most vasárnap lennének az országgyűlési választások, egyes településeken az önkormányzatok nem tudnák biztosítani a szükséges személyi feltételeket. A szakszervezet azt kéri a kormánytól, hogy mindenekelőtt rendezze a fizetéseket, mert csak ezzel lehet megállítani azt a nagymértékű munkaerő-fluktuációt, ami már a működést veszélyezteti. Összesen 45 milliárdra lenne szükség.

− A közszférában összességében mintegy 200 ezer embernek a tíz évvel ezelőtti bér van a zsebében. Havi 120 ezer forintból nem lehet családot eltartani, jó adózónak lenni, kiegyensúlyozott életet élni. Nonszensz, hogy arányaiban a legalacsonyabb béreket terheli leginkább az egykulcsos adórendszer. A bruttó 245 ezer forintos diplomás bérminimum bevezetése mindennél sürgetőbb. A bértáblák összecsúsztak, alig van különbség egy minimálbéres és egy diplomás bére között. A tudás nincs megbecsülve. Azért is lépnie kellene a kormánynak, hogy a fiatalok ne menjenek el külföldre – magyarázta Boros Péterné.

Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke szerint egyértelmű a kormányzat célja azzal, hogy nem nyúl a fizetésekhez. Adni tudna, hiszen a központi közigazgatás területén folyamatosan nőnek a bérek, juttatásokat kapnak a dolgozók, életpályamodellt kínálnak fel számukra. Vagyis pénz lenne.

− A kormány lemondott az önkormányzatokról, és ha 2018 után lesz hozzá politikai ereje, márpedig a jelek szerint lesz, teljes gyámság alá helyezi őket – jósolta lapunknak Gémesi. Pécs esetében ez már megtörtént. A város csődhelyzetbe került, politikai felügyeletet kapott, pénzét a Magyar Államkincstár kezeli, gyakorlatilag megszűnt a döntési önállósága, gazdálkodási autonómiája.

A polgármester szerint a cél a teljes centralizáció, mindent becsatornázni a központi közigazgatásba, teljes függőségi viszonyt kiépíteni. A terv része, hogy az önkormányzati szférában a kötelező minimálbér-emelésen kívül nincs egyéb bérrendezés. Központosították az uniós fejlesztési forrásokat is, a hazai társfinanszírozással együtt 3400 milliárd forintot adtak oda a 23 megyei jogú városnak és a megyei önkormányzatoknak, hogy döntsenek a pénz felhasználásáról.

− A döntésekben a szakmai minimumszabályok sem érvényesülnek – teszi hozzá Gödöllő polgármestere. − Arra megy ki a játék, hogy az önkormányzatokról ki lehessen mondani, képtelenek és alkalmatlanok feladataik ellátására, ezért nincs is rájuk szükség. Volt már ilyen, gondoljunk a tanácsi rendszerre.

Boros Péterné szerint az nem igaz, hogy semmiféle reform nem történt az elmúlt években az államigazgatásban. Épp hogy folyamatosan mozgásban van minden.

− A probléma az, hogy a kormány nem az elején kezdte az átalakítási folyamatot. Először azt kellett volna megnéznie, mik a társadalmi igények, nem pedig kimondani, hogy több százezer munkavállalóra nem lesz szükség. Aztán a következő lépésben azt kellett volna meghatározni, hogy melyek azok az intézkedések, amelyek az ügyfelek és az ügyintézők szempontjából is egyszerűsítést és könnyítést jelentenek. Ez megint nem létszámkérdés, hanem például a digitalizáció átgondolása. Igaz, hogy folyik az államigazgatás digitalizációja, ám azokra rászabadítani egy új rendszer megtanulását, akik egyébként is naponta tíz órát dolgoznak, felelőtlenség. A fejlett világ a munkaidő csökkentése és nem a kétszáz százalékos terhelés felé halad. Csoda, hogy eddig nem roppant össze a rendszer − mondta a szakszervezeti vezető.

Lázár János miniszter is elismerte: abban az értelemben, ahogyan korábban gondolták, nem is lehetne már megvalósítani a bürokráciacsökkentést. Miképp az egyik kormányinfón mondta, „a modern világ, az európai világ nem a bürokráciacsökkentés irányába mutat, mert Magyarország részben már európai uniós szabályok szerint működik, és az EU-s szabályok nem könnyítik meg az ember életét, és korántsem egyszerűek”. A következő négy évben ezért az elektronikus ügyintézés fejlesztése lesz fókuszban.

Rengetegféle szám van, amelyek a túlhízott államot és a centralizációt igazolják. Az egyik legszemléletesebb, hogy miközben Magyarországon négy és fél millióan dolgoznak, 27 százalékukat az állam tartja el, onnan kapják a fizetést. A köztisztviselők és a közalkalmazottak száma 850 ezer körül van. Ehhez jön az a 300 ezer ember, aki állami és önkormányzati cégeknél dolgozik, és ott van még 170 ezer közmunkás is. Vagyis 1,32 millió ember van közvetlen függőségi viszonyban az állammal.

Ahol a leginkább nőtt az elmúlt években a létszám, azok a minisztériumok. Míg 2010-ben a tárcáknál és az azóta részben megszüntetett, részben beolvasztott háttérintézményeknél 237 ezren dolgoztak, addig a költségvetés adatai szerint idén ez a szám már 542 ezer fő, ami csaknem kétszáz százalékos növekedés. Igaz, ennek jelentős része az oktatás és az egészségügy államosításából származik.

A Napi.hu összeállításában az éves költségvetések összevetése során az derült ki, hogy 2010-hez képest 2018-ban 900 milliárd forinttal lett drágább a közigazgatás működtetése. A kormányzat nyolc éve 1321,1 milliárdot költött a törvényhozás működésére az adófizetők pénzéből, 2018-ban pedig már 2238,9 milliárdot − ez a növekedés bőven meghaladta az inflációt. Még jelentősebb a változás, ha az állami működési kiadások teljes mértékét, a rendőrségi és honvédelmi kiadásokat is nézzük. Ez esetben a 2010-es 2071 milliárdról az éves kiadás 3480 milliárdra hízott, áll a Napi.hu gyűjtésében.

A bürokráciacsökkentés kapcsán szívesen dicsekszik a kormányzat például az okmányirodák megszüntetésével, azzal, hogy a feladatokat átadták a kormányablakoknak, amelyekben nagyjából tíz perccel csökkent az ügyintézési idő. Szívesen emlegetik az eljárások egyszerűsítését, a különböző hatósági díjak eltörlését, amelyek révén évente 175 ezer eljárásnál már nem kell fizetni, s főleg a vállalkozások esetében érzékelhető a könnyítés. Arról azonban nem szólnak a kormányzati hírek, hogy vannak települések, ahol egy építésügyi engedély megszerzése is lehetetlen küldetés, mert nincs szakértő, vagy hogy orvosi praxisok állnak üresen. Közelednek a választások, így biztosan történnek majd hangulatjavító intézkedések. Ám azok az igazi reformmal köszönő viszonyban sem lesznek. 

Hétfőn még napos idő várható, majd kedden hidegfront érkezik megélénkülő széllel, és egyre többfelé várható eső, zápor, zivatar. Csütörtök reggelre csökken a felhőzet, és visszatér a napsütés, de a hőmérséklet csúcsértéke kissé visszaesik, 20-24 Celsius-fok körül alakul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.