Tarlós mindent átszervezne
Megszületett, bemutatták, ismerkedtünk vele. Középpontjában a városüzemeltetés átszabása és a rend áll. Tarlós István Budapest-programjára Orbán Viktor már rábólintott.
„A jelenlegi, MSZP-SZDSZ-es városvezetés megfáradt, kiégett. Mi frissek és tettre készek vagyunk. Ők már maguk sem hisznek a sikerben, inkább „megúszni” akarnak. Mi hiszünk a sikerben, változtatni akarunk.” Hogy miképp? Ezt lajstromozza több mint 130 oldalon keresztül a
Nemzet fővárosa program. Vártuk már nagyon.Orbán Viktor is várta, tetszett neki, gratulált hozzá. A sajtótájékoztatón is elmondta, a Fidesz támogatja Tarlós terveit. Hiszen ma Budapest „lepusztult”, „veszélyben van”, ráadásul olyan város, amelyben „se haladni, se megállni nem lehet”. A program szerinte a kiút első lépése. Ezért aztán a pártelnök nemcsak kampányban szereti, de ígéri, a majdani Fidesz-frakció voksokban is Tarlós mellé áll majd. Kell is az.
Hiszen a szerző átszervezések garmadáját vizionálja. És – lássuk be – nem egyet, okkal. A közigazgatásban évtizedes tapasztalat, hogy akadozik a főváros kétszintű önkormányzati rendszere. Tarlós szerint a fővárosi önkormányzatnak a rendszert átfogó, strukturális és hatásköri felülvizsgálatnak kell alávetnie. Módosítaná az önkormányzati, az építési, a közbeszerzési, a helyi adókról szóló és a forrásmegosztási törvényt. Ide kell hát annyi voks.
Fontos célnak tartja a budapestiek szubjektív biztonságérzetének erősödését. Elérné, hogy bővüljön a helyszíni bírságolás lehetősége, a kiszabott pénzbüntetés elleni fellebbezésnek – jogszerű keretek között – ne legyen a bírság megfizetésére halasztó hatálya. Üdvösnek tartaná, ha a visszaeső elkövetők jelentősen súlyosabb büntetést kapnának, és mód lenne a nem budapesti magyar elkövetők időleges fővárosból való kitiltására.
Ám a program gerincét a városüzemeltetés átszabása adja. Merthogy „városi stratégia nincs, a város a cégekben sem ellenőrzést végzőként, sem a piacon a cégeit segítőként, sem stratégiát adóként nem jelenik meg”. Holott „a városüzemeltetési feladatok ellátása során a fővárosnak mint megrendelőnek kellene fellépnie a közszolgáltatásokat ténylegesen ellátó cégek felé, s ehhez kellene biztosítania a feladatellátást szolgáló kereteket.” Ennek érdekében 2011 végére új közmű-közszolgáltatási modellt vezetnének be.
A Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. feladatait kibővítenék, a társaságot pedig átalakítanák: létrejönne a Budapesti Városüzemeltető és Vagyonkezelő Központ (BVVK Zrt.). Utóbbit a közműtársaságokkal olyan vállalatcsoporttá formálnák, amelyben a tagvállalatok megőriznék önállóságukat. Működésük hatékonyságát a zrt. a főváros tulajdonosi érdekeinek megfelelően ellenőrizné, javítaná. Az új modellben, Tarlós szerint a tulajdonosi érdekek jobban érvényesülnének, egységesebbé, átláthatóbbá válna a közmű-közszolgáltatási tevékenység. Hiszen a társaságoknak egyedül a tulajdonosi képviselőnek, a vagyonkezelőnek (BVVK Zrt.) kellene beszámolniuk, a Fővárosi Önkormányzatnak pedig csupán ez utóbbit kellene felügyelnie, beszámoltatnia.
Ám létrejönne emellett még egy részvénytársaság. Ez lenne a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. Amely felelős volna a teljes közlekedési rendszer egységes működtetésének és fejlesztésének felügyeletéért, a különböző ágazatok közötti összhang megteremtéséért, az átfogó közlekedési stratégia megalkotásáért és végrehajtásáért. A társaság látná el az egyéni közlekedéssel, a közutakkal, közlekedési célú közterületekkel és zöldterületekkel kapcsolatos megrendelői feladatokat. Ide tartozna minden közúttal, forgalomszervezéssel, parkolással, közlekedési célú közterülettel összefüggő fenntartási feladat megrendelői kézben tartása, a fejlesztések előkészítése és lebonyolítása. A BKK Zrt.-től mint megrendelőtől érkező feladatokat látná el a BKV mint szolgáltató. Utóbbival kapcsolatban a program nagy arányú járműcserét és minőségi pályafelújításokat tart szükségesnek.
A budapesti közösségi közlekedés gondjainak megoldásához Tarlós elengedhetetlennek tartja a regionális szemléletet: „az agglomerációban is versenyképes közösségi közlekedést, P+R parkolókat, összehangolt menetrendeket és közös tarifarendszert kell kínálni.” Az ideális tarifarendszer pedig időalapú, meghatározott időtartamon belül korlátlan számú átszállásra jogosít. Az infláció feletti jegyáremelések pedig rontják a versenyképességet, Tarlós szerint ez nem folytatható.
Ellentétben a megkezdett fejlesztésekkel, például a négyes metró-projekttel. Azt ő se állítaná le, csupán alaposan megvizsgálná. Orbán is bólogat.
- A trükközésnek vége, a visszaéléseket elkövetőknek vállalniuk kell a felelősséget. A BKV-s végkielégítéseket pedig vissza kell fizetni.
És ígérik, megfelezik a fővárosi és kerületi politikusi kar létszámát.
Tarlós nyitott. Azt mondja, várja a további ötleteket. A borítékra írják rá: „biztonság, esély, rend, szolidaritás”.