Szijjártó Péter Moszkvában a felújított hármas metró hibáiról tárgyal

2018. szeptember 17., 10:04

Szerző:

Orbán Viktor miniszterelnök kedden Moszkvában találkozik Vlagyimir Putyin orosz államfővel. A 444 úgy tudja, hogy 

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel találkozik, és az M3-as metró felújított szerelvényeiről tárgyalnak.

A portál információi szerint nem várható, hogy Orbán és Putyin újabb szerződést írna alá, de az orosz fél előre jelezte, hogy a Szijjártó Péter miniszter és Veronika Szkvorcova orosz egészségügyi miniszter, a Magyar-Orosz Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság (KKB) társelnökének tárgyalásán fel fogják vetni az M3-as metró felújított szerelvényeinek kérdését. Az oroszok ugyanis nehezményezik a magyar fél által kiszabott kötbért, szerintük az jogtalan.

Állításuk szerint a metrókocsik ajtajának meghibásodása nem az orosz fél hibájából keletkezett, hanem amiatt, hogy a magyar metróalagutak egyenetlenségei miatt a túl érzékeny szenzorok téves jeleket kaptak, és azokat le kellett cserélni gyengébb minőségű szenzorokra.

Metrófelújítás - Forgalomba áll az első felújított szere
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A felújított szerelvények ajtajaival többször is gond volt. Volt, hogy nem nyíltak ki, és volt, hogy mindkét irányban kinyíltak. Olyan is előfordult, hogy az ajtók nem zárultak be. Egy alkalommal fakockát találtak az ajtónyílásban. Tarlós István főpolgármester és a BKV szabotázst emlegetett, rendőrségi nyomozás is indult.

A felújító orosz cég, a Metrovagonmas tavaly közölte, leváltják az eddigi vezetőt, és újat hoznak a metrójavítások irányítására. Magyarországon a botrányos felújításért senkit sem számoltattak el.

A BKV több mint 800 millió forint kötbérigényt jelentett be az orosz cég felé.

A felújítási projekt szerződését 2015 nyarán írták alá a moszkvai polgármesterrel. A 222 kocsi darabonként 0,98 millió euróba került (légkondi nélkül). Ez elvileg kicsivel olcsóbb, mintha teljesen újat vettünk volna, de a felújítás csak 20 évre szól, ugyanis a felújított szerelvények élettartamát ennyiben maximalizálják. Egy új szerelvénynél az élettartam 30 év.

Egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcába, ha valaki a Balaton partján strandolna. Az idei szezonra a fizetős strandok többsége emelte a belépőjegyek árát: a felnőtteknek átlagosan 13, a gyerekeknek pedig 16%-kal kell többet fizetniük tavalyhoz képest.

Parajd térségében továbbra is törékeny az egyensúly a sóbányát elárasztó víz miatt. A nemzetközi szakértők szerint a kiszivattyúzás csak a Korond-patak elterelése után kezdődhet el, a jelenlegi helyzet pedig továbbra is komoly bizonytalanságot jelent.

A magyar nyugdíjas társadalom egyre élesebben érzi, hogy leszakad a dolgozóktól. A nyugdíj vásárlóereje évről évre csökken, miközben a bérek gyorsabban nőnek, mint az infláció. A jelenlegi rendszer nem kompenzálja megfelelően az egykori munkát és a megélhetési költségek változását sem.