Szárba szökken az agyagvirág

Három évvel ezelőtt néhány kisvállalkozó hölgy elhatározta: önsegítő, érdekvédő szervezetet hoznak létre. A Magyar Vállalkozónők Közhasznú Egyesületének (MaVaN) rendezvényeit azóta több százan látogatták. Főleg olyan nők, akik a piaci versenyben is szeretnék kipróbálni magukat, vagy eredményesebbé válni. De az egyesület nyílt napjaira férfiak is jönnek. A nők sikere ugyanis alapvetően meghatározza a családok egzisztenciális helyzetét, érzelmi harmóniáját. SÁNDOR ZSUZSANNA írása.

2014. február 16., 09:46

A MaVaN elnöke, Rácz Györgyi korábban mérnökként multiknál dolgozott, majd kávézót nyitott. Jelenleg elsősorban szoftverfejlesztéssel foglalkozik. Úgy véli, a versenyszférában egy nőnek még ma is nehezebb érvényesülnie, mint egy férfinak. A cégvezetést ugyanis nem könnyű összehangolni a családi élettel, házimunkával.

– Sok nő mégis a szülés után szánja rá magát, hogy valamilyen vállalkozásba kezdjen. Esetleg nem tud visszamenni a munkahelyére, a gyerekek mellett nem bír napi nyolc órát dolgozni. Viszont szeretne valami csinálni, hozzájárulni a családi kasszához. Ezért leginkább otthon végezhető vállalkozást tervez.

Az egyesület alelnöke, a neves pszichológus és online marketing szakember, Vida Ágnes, a „Gazdagmami” program elindítója. Több mint 1200 kismamának segített abban, hogy internetes vállalkozást indítson. Blogját havonta 300 ezren olvassák.

Ugyanakkor Magyarországon a középkorú nők is egyre gyakrabban váltják ki a vállalkozói engedélyt. Nem kevesen kényszerből. Aki ötven éves kora körül elveszíti az állását, szinte esélytelen a munkaerőpiacon. Még nehezebb a helyzete, ha egyedül marad, anyagi támasz nélkül. Ilyenkor egy jó vállalkozás nem csak az egzisztenciális gondokat oldhatja meg, de örömet, sikerélményt is adhat.

Buday Csilla a MaVaN egyik oszlopos tagja meséli: régi hobbija volt az agyagvirág készítés. Az efféle „virágzó dísztárgyaknak” nagy kultusza van Japánban és Távol-Keleten. Csilla az interneten látott először ilyen különleges agyagnövényeket, s kedvtelésből kezdett hasonlókat csinálni. Néhány éve megszűnt a munkahelye, s a családi élete is megromlott. Csillának új életet kellett kezdeni. Kiderült, a hobbija akár sikeres vállalkozásként is működhetne. Azt mondja, üzlete elindításához rengeteg tanácsot, ötletet kapott a MaVaN tagjaitól.

– Meg kellett tanulnom nekem is az online marketinget. Weboldalt vezetek, blogot írok. S most már megkaptam az első nagyobb megrendelésemet a Természettudományi Múzeum egyik kiállítására.

Buday Csilla szerint a legtöbb női vállalkozónak a siker nem a gyors meggazdagodást jelenti. Általában a pénznél is fontosabb, hogy szeressék a munkájukat, s ezzel másoknak is szépet, hasznosat adhassanak.

Persze egy vállalkozás jövője sok mindentől függ. A siker egyik kulcsa: legyen a szolgáltatásban valami eredeti, speciális, amit máshol nem kapható. Mesélik, az egyesület egyik „legmenőbb” vállalkozója például nagy keblű hölgyek számára készít melltartót. Rengetegen keresik őt az interneten.

Emellett arra is akad példa, hogy valaki a régi tradicionális családi üzletet fejleszti tovább. Massányi Kinga például gomb és jelvénykészítő műhelyet vezet. Varrodák, kalaposok, színházi kellékesek rendelnek tőlük. Egyébként Kinga nagyapja alapította a céget még 1932-ben, majd fiára hagyta örökül, ő pedig a lányára. Kinga előzőleg nyolc évig volt főállású anyuka, majd tíz évig újságíró. Édesapja halála óta elsősorban az üzlettel foglalkozik. A vállalkozása kultúrmisszió is: a családi üzletük pincéjében gombmúzeumot alakított ki. Itt láthatóak a nagypapa muzeális értékű gépei is. Műhelyükben is a nyolcvanéves gyönyörű masinák üzemelnek.

Massányi Kinga és Rácz Györgyi már eljutottak odáig, hogy alkalmazottaik is vannak.

– A női vezetők általában toleránsabbak, együttműködőbbek, nem vállalnak meggondolatlan kockázatokat. A versenyben nem mások kiszorításával akarnak eredményeket elérni. Többségük olyan üzletben hisz, amellyel a vállalkozó és az ügyfél egyaránt jól jár. – magyarázza Györgyi.

Alaptalan társadalmi előítélet tehát, hogy a nők kevésbé vállalkozó szelleműek, s alkalmatlanabbak vezetésre. Másfelől az is igaz, hogy mivel többen kényszerből kezdenek vállalkozni, komoly hiányosságokat kell bepótolniuk. Épp ezért is fontos, hogy legyen egy olyan közösség, ahol az adózástól a könyvelésig sokféle tanáccsal segítik őket. Néha ahhoz kell a támogatás, hogy ne indítsák el a vállalkozást. Várjanak vele. Előbb teremtsék meg a feltételeket hozzá.

– Manapság gyakran hallunk olyan siker sztorikat, hogy valaki fillér nélkül indította el a vállalkozását és hamarosan milliárdos lett. A valóságban ilyen szinte soha sincs. Előfordult, hogy felkeresett minket valaki azzal: ötezer forinttal tudna belevágni egy bizniszbe. Azt tanácsoltam neki, gyűjtsön még hozzá 45 ezret, hogy legalább az első hónap költségeit fedezni tudja. – mondja Massányi Kinga.

A MaVaN tagjai szerint egy vállalkozás is úgy működik, mint az emberi szervezet. Megfogan, megszületik, túl kell esnie az első „gyermekbetegségeken.” Statisztika bizonyítja: ha egy cég eléri a három évet, hosszú életű és sikeres is lehet. Ám egy vállalkozást mindig gondozni, fejleszteni, „nevelgetni” kell. S ebben a nők szerepe meghatározó lehet.