Szaktanárok: Korrekt, jól teljesíthető volt a magyarérettségi
A diákok igényeinek és felkészülésük előzményeinek ismeretében megfelelően voltak összeállítva a feladatok, amelyek elsősorban nem lexikális tudást, hanem gyakorlati képességeket igényeltek – mondta egy gimnáziumigazgató.
Középszinten a magyarérettségi első részében az 1848-as szabadságharc szónokairól szóló cikk alapján kellett megoldani feladatokat, a szövegalkotási részben a videójátékok és a társasjátékok közti választásról érvelhettek az érettségizők, vagy hivatalos levelet írhattak egy természetjáró szakkör elindításáról.
A vizsga második részében a műértelmező szövegalkotási feladatot választóknak egy Mikszáth-novellát kellett elemezniük, míg az összehasonlító műelemzést választóknak egy ismert Arany János- és egy Tóth Árpád-vers összevetése volt a feladatuk.
Sisák Gábor, a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola szaktanára szerint az idei érettségire korrekt, jól teljesíthető feladatsort állítottak össze, amely a megszokottnál erősebben épített a diákok által elsajátított tudásanyagra.
A szövegértési feladat kellő terjedelmű volt, az ehhez kapcsolódó tizenegy kérdés közül kettő-három lehetett nehezebben megválaszolható vagy nem teljesen egyértelmű – mondta a oktató. Hozzátette, a rövidebb fogalmazások életszerű feladatai, a társasjátékokkal kapcsolatos érvelés vagy egy szakkörindítást kezdeményező hivatalos levél megírása nem okozhatott nehézséget egy felkészültebb diáknak.
A Mikszáth-novella a többség számára ugyan feltehetően ismeretlen volt, az elemzéshez mégis biztos alapot jelentett, hogy a mű A jó palócok című kötetbe tartozik. Szintén fogódzót jelenthetett a diákoknak, hogy bár a lírai alkotások összehasonlításánál a Tóth Árpád-verssel kevesebben találkoztak tanulmányaik során, Arany János Epilógus című műve kihagyhatatlan eleme a tananyagnak – fejtette ki a pedagógus.
A szaktanárok visszajelzései alapján az idei magyarérettségi korrekt, a diákok igényeinek és felkészülésük előzményeinek ismeretében megfelelően összeállított feladatsor volt – fejtette ki Komáromi István, a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. Szerinte ezek feladattípusok nem elsősorban lexikális tudást, hanem gyakorlati képességeket igényeltek, így az, aki a feladattípusokra alaposan felkészült, sikeresen eshetett át a megmérettetésen.
A szövegértési feladatrésszel kapcsolatban a visszajelzések alapján némileg meglepő volt, hogy néhány kérdés nyelvtani tudást megkívánt, ami a diákoktól középszinten ugyan jogosan elvárható, de az utóbbi időben érettségin nem szerepelt szövegértési feladatban. A diákok szerint mindkét feladatsorra elegendő idő állt rendelkezésre – tette hozzá Komáromi István.
A tanárok és intézményvezetők egyöntetű véleménye szerint a fertőtlenítésre, a védőmaszk használatára és a távolságtartásra vonatkozó szabályok betartása nem okozott különösebb gondot a vizsgák megszervezésében, ráadásul a diákok is gyakorlottá váltak az elmúlt időszakban.
(Kiemelt képünk: Diákok a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a debreceni Fazekas Mihály Gimnáziumban 2021. május 3-án. Fotó: MTI | Czeglédi Zsolt)