SEBESSÉÉGBE Közlekedés-érdekesség Vasparipák nyergében - Felcím: Biztonság az elsődleges szempont
Párvy Tivadar, az MTI munkatársa írja:
(MTI-Press) - Bármerre közlekedünk, látjuk, hogy van, aki öltönyben, van, aki bőrruhában, és van, aki rövidnadrágban, strandpapucsban ülve húzza a motor gázmarkolatát. Sokan hobbinak tekintik, de többeket a már-már áthatolhatatlan közlekedési káosz kényszerít két kerékre. Egyvalami biztos: a motorozás reneszánszát éli Magyarországon, aminek természetesen megvannak az írott és íratlan szabályai is. Az utóbbiakkal kapcsolatban kereste meg az MTI-Press kérdéseivel Forintos Pétert, a Red Baron Hungary Kft. ügyvezetőjét, aki maga is régi motorosnak számít.
- Ön mióta motorozik, mi volt az első motorja?
- Szüleim tiltottak a motorozástól. Tizenkilenc éves koromban elköltöztem hazulról, az első lehetőséggel élve vettem egy Rigát. Azóta is, néhány év kihagyásától eltekintve, motorozom, de jelenleg már egy ezeregyszázas túra-sport kategóriájú japán géppel. Visszatekintve az elmúlt tíz évre, mintegy kéttucatnyi motort volt lehetőségem kipróbálni, és még sok van a listámon az elkövetkező évekre is.
- Megfelelőnek tartja-e a mostani szabályozást, az életkorhoz kötött kategóriákat?
- A fokozatosságot tartom fontosnak, hogy mindig biztonsággal kezelhesse a motoros a paripáját.
- A többség Magyarországon csak szezonálisan használja motorját. Mit tanácsol nekik az első nyeregbe szállás előtt?
- Mindenek előtt javaslom az éves átvizsgálást személyre szóló tanácsadással, a választási lehetőségek mérlegelésével. Ez azért is fontos, mert az adott motor optimális állapota csak a motoros ismeretében határozható meg. Ebben a témában Európában még kezdőcipőben járunk, de már tanulgatjuk.
- Évről-évre több motort lehet látni útjainkon, köztük rengeteg tízen- és huszonéves kezdőt. Mi az ön tanácsa ezeknek a fiataloknak?
- Világosan kell látni, hogy a motor hobbicikk, egyben kalandsport, így a cél nem a profizmus, hanem a nyerhető élvezet biztonságos elérése. Ami személyes és anyagi biztonságot is jelent, tehát ide tartozik például a hosszú távon kedvező költség, a kedvező részletfizetés. A legfontosabb, hogy mindenki az alapoktól kezdje a tanulást. Ehhez információ szükséges, amelyet leginkább a motoros üzletekben lehet megkapni. Olyan helyen érdemes érdeklődni, ahol nem néhány évre, hanem évtizedekre rendezkedtek be. Ez onnan látható, hogy milyen komoly a szerviz felszereltsége, hiszen kellő műszaki háttér nélkül a vásárlás után jó szolgáltatás nem nyújtható. Tapasztalatom szerint nagyon fontos a megfelelő helyen való kezdés, mert mára a piaci motorkerékpár-állomány minősége meglehetősen leromlott. Érdemes továbbá olyan helyen venni az első motort, ahol visszavásárlási garanciát adnak, így nyugodtan lecserélhető mindig a motor az adott tudásszint és jogosítvány kategória szerint.
- Ön hogyan látja az autósok és motorosok mostani viszonyát?
- Érezhető, hogy a tájékozott, figyelmes autósok már tudatosan figyelnek a motorosokra. Maradt azért még egyeseknél némi ügyetlenkedés, és bizony megesik, hogy előnyadáskor csak az autóméretű járművek figyelnek. Jelentősen csökkent a számuk, ám éppen ezért hirtelen veszélyt jelentenek a "rivalizáló" vagy "irigykedő" autósok, akik úgy viselkednek, mintha a motoros eléjük tolakodna a mozijegyért a sorban, és ezért minden eszközzel megpróbálják visszakönyökölni. Összességében a helyzet javuló tendenciát mutat, amiért hálás köszönettel tartozunk autóstársainknak.
- A motorok és a felszerelések kínálata nagyon bő és zavarba ejtően változatos. Ön milyen prioritásokat állítana fel a kiválasztásban?
- A motor iránt elfogult emberként a felszereléseknél a praktikumot említeném: a megfelelő védőhatás érdekében sose maradjon el a sisak, a kesztyű, a kabát és a hosszú nadrág. Ha nem telik többre, protektor külön is kapható. Hosszúszárú csizma is ajánlott. A motoroknál sokféle prioritás létezhet: aki megbízható motort szeretne, amely a legkisebb eséllyel hagyja cserben, a négy japán márka típusait tudom ajánlani. Ha valaki új motort vásárol, tudnia kell, hogy amint kigördül az üzletből, máris használt motorja lesz, és ha szeretné a gyártó által megálmodott „élményt” biztonsággal, hosszú távon olcsón használni, szakszerű karbantartásra van szüksége. A motorválasztásnál lényeges a "hol választom" kérdése. Fontos a megfelelő választék is, de a használt motorra történő megbízható garancia is, az azt nyújtani képes szervizzel. Fel kell tenni az üzletben minden olyan kérdést, amely a motorozással kapcsolatban eszébe jut a vásárlónak. Ha a tizedik kérdést is szívesen hallgatják, és valós válaszokat adnak, akkor érdemes ott vásárolni, ha viszont nem tűnik megbízhatónak a vállalkozás, akkor nem szabad ott vásárolni. Érdemes a motor minden apró részét amatőr szemmel is tüzetesen megszemlélni, felülni rá, alaposan alánézni. Jó tudni, hogy a kereskedőnek kötelessége állapotlap felvétele, ezt köteles kiadni a motorról. Jó tudni azt is, hogy a garancia vagy jótállás akkor érvényesíthető, ha írásban is vállalta a kereskedő. Ettől eltérő a szavatosság, amelynek érvényesítése sokkal nehézkesebb.