Orbán a szemébe hazudott Magyarországnak, tudja, hogy a tao közpénz, és azt is, hogy a magyar futball jelentéktelen
Az Orbán-kormány szisztematikusan megszegi azokat a kötelezettségeket, amelyeket az adó-átirányítás lehetősége fejében vállalt, az Európai Unió pedig szó nélkül asszisztált ahhoz, hogy a tao-támogatási rendszer életbe lépése óta eddig 360 milliárd forint közpénz folyjon el a magyar futballra és a kézilabdára – írja a Népszava a tao-sporttámogatási rendszer jóváhagyásának dokumentációja alapján.

A dokumentációt Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője kérte el és kapta meg az Európai Bizottságtól. Kiderül belőle, hogy
Orbán Viktor 2011 óta tökéletesen tisztában van azzal, hogy a tao közpénz, és mivel ígéretet kellett tennie, hogy a támogatás nem torzítja az európai szinten a klubok versenyét, még 2017-ben is a magyar futball jelentéktelenségével érvelt
a rendszer fenntartása mellett. A dokumentációból a következő kép rajzolódik a helyzetről:
1) Orbán Viktor kezdettől fogva tudja, hogy a tao közpénz, amelytől a költségvetést fosztja meg a magyar futball kedvéért
A tao-támogatási rendszer életbe léptetéséhez azért kellett az Európai Bizottság jóváhagyását kérni, mert az egész az EU-s versenyjogi szabályokba ütközik. A program indulásakor, 2011-ben az Orbán-kormány először azzal érvelt, hogy az átirányított adó nem állami támogatás, vagyis nem közpénz, de bizottsági versenypiaci főigazgatóság írásba foglalta, hogy állami támogatásról van szó, az Orbán-kormánynak pedig ezt el kellett fogadnia. Ennek ellenére Orbán Viktor 2014-ben azt állította, hogy a tao nem közpénz, mígnem 2017 novemberében a Transparency International által indított perben a Kúria jogerősen kimondta, hogy hogy a tao – az a pénz, eddig 360 milliárd forint, amelyet a cégek a profitjukból nem társasági nyereségadóként fizetnek be a költségvetésbe, hanem sportkluboknak adhatnak – közpénznek számít.
2) Nem is lehetne ilyen sok új stadiont építeni
Ahhoz képest, hogy az Orbán-kormány azt ígérte, hogy a tao jelentős részét meglévő létesítményeket korszerűsítenek, a bizottság előírások szerint pedig kluboknak be kell mutatniuk a részletes infrastruktúra-fejlesztési programjukat, bizonyítva, hogy a fejlesztések nem hoznak létre túlzott (felesleges) illetve duplikált kapacitásokat, rengeteg új stadion épült Az Orbán-kormány kötelezettséget vállalt arra is, hogy klubok által fizetett bérleti díj soha nem lesz alacsonyabb a bérelt létesítmény tényleges értékcsökkenési és működési költségei összegének 50 százalékánál, ami egyetlen stadion esetében sem teljesült.
3) Semmi nem lett az ígért átláthatóságból
Bár a taónak azzal a feltétellel adták meg a zöld jelzést, hogy tíz éven át elérhetővé kell tenni a nyilvánosság számára a támogatás haszonélvezőinek kilétét, illetve a támogatási megállapodások szövegét – vagyis kiderült volna, hogy melyik cég melyik klubnak adta a támogatást –, és erre az Orbán-kormány ígéretet is tett, átláthatóság helyett mindenki csak titkolózik. A Kúria döntése nyomán a G7 kérdezte meg a cégeket az általuk adott taóról, de jellemzően csak töredékes válaszokat kapott. Kiderült többek között, hogy az OTP hat év alatt 47 milliárd forinttal támogatta a látványcsapatsportokat.
4) Orbán Viktor azt is tudja, hogy a magyar futball jelentéktelen
Ironikus, de ahhoz, hogy a tao-támogatási rendszerre az Európai Bizottság rábólintson, az Orbán-kormánynak meg kellett győznie a brüsszeli testületet, hogy a futballba és a kézilabdába áramló milliárdok európai szinten nem fogják torzítani a klubok versenyét. Emellett az Orbán-kormány egyszerűen a magyar futball a jelentéktelenségével érvelt még 2017-ben is – ami az Andorra és a Liechtenstein elleni vereség fényében érthető – a klubszinten jelentős sikert magáénak tudó magyar kézilabdáról – például a Telekom Veszprémről – viszont mélyen hallgatott. Orbán Viktor az Andorra elleni vereség előtt még arról beszélt, hogy a magyar futball az akadémiai rendszer révén a világszínvonalú lesz.
5) Minket kihagytak a jóból
Az Orbán-kormány kötelezettséget vállalt arra is, hogy a taóból finanszírozott infrastrukturális fejlesztések haszonélvezője mindenhol a helyiek lesznek: „A lakosság minden támogatott sporttelepet/létesítményt használhat. Valamennyi kedvezményezettnek részletesen ki kell fejtenie, hogy a lakosságnak hogyan származik haszna a program keretében nyújtott támogatásból. A támogatást csak akkor ítélik oda, ha a kötelezettségvállalások arányban állnak a támogatás összegével és a tervezett projekt támogatási intenzitásával (…) A kedvezményezetteknek vállalniuk kell, hogy az érintett sportlétesítményt legalább annak üzembe helyezését követő 15 évig a napi működés legalább 20 százalékában, valamint ezenkívül évente legalább 10 teljes napon át elérhetővé teszik iskolai és diáksport, szabadidős sport vagy egyéb közösségi programok számára „a programok értékelésekor a hatóság külön figyelmet fog fordítani a kötelezettségvállalások minőségére, valamint arra, hogy azok meg tudnak-e felelni a helyi közösségi igényeknek” – szerepel a szövegben, csakhogy ezt eddig senki nem ellenőrizte, és az az Európai Bizottság sem kérte számon.
Az nem világos, hogy az Orbán-kormány az ügyben milyen háttéralkut kötött az Európai Bizottsággal, de a testület 2017 márciusában újra jóváhagyta a a korrupció és a pénzmosás gyanúját is felvető támogatási rendszert, és gyakorlatilag
szemet huny a nyilvánvaló szabálytalanságok felett.
Jávor Benedek az ügyben újra panaszt tesz a brüsszeli testület előtt.