Öngyilkos akart lenni az M7-en szembemenő asszony?
Nem a tiltó jelzéseken múlik, ha valaki szántszándékkal szembemegy az autópályán. De az már a sztrádák kezelőitől függ, vaksötétben, vagy „kivilágított terelőfolyosón” halad az ember éjszaka. A mi tapasztalatunk az, hogy óriási a különbség a nyugat-európai és a magyar utak jelzései között. Nem a mi javunkra.
– A rendőrségi adatok alapján azt valószínűsítem, hogy az M7-re szemből felhajtó nőt öngyilkossági szándék vezette – mondta a 168ora.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs vezetője. – Ez ellen nincs mit tenni, fizikailag nem lehet meggátolni, hogy valaki szembe menjen a forgalommal. Előfordult az is, hogy valaki gázpalackkal biciklizett az autópálya belső sávjában, szembe a forgalommal. Ezen nem segít semmiféle tábla vagy figyelmeztetés.
Véleménye szerint elképzelhetetlen, hogy bárki számára ne lennének egyértelműek a jelzések. „A hazai állapot megfelelnek a nemzetközi előírásoknak” – állítja a szóvivő.
Macskaszemek, tiltótáblák. Előfordul, hogy semmi nem használ. Olaszországban a sztrádalehajtóknál halálfejes táblákat helyeznek el: ezt talán észreveszik az elgondolkodott vezetők. Éjszaka az autópályák szegélyének fényvisszaverői úgy világítanak, mint a lámpák. De próbáltak már ősszel, éjszaka, lucsokban az M7-en a jelzőoszlopok fényvisszaverőire hagyatkozva vezetni? Ne is próbálják: tök sötét van.
„Vannak országok, amelyek a nemzetközi szabványban szereplő KRESZ táblákon túlmenően egyéb táblákat is alkalmaznak, de ezek vannak kisebbségben. A többség nem alkalmaz ilyeneket, bőven elég a több helyre is kitett behajtani tilos tábla” – állítja a szakember.
Tudnánk ellenpéldát hozni bőven. Most viszont bele kell nyugodnunk abba, amit a szóvivő mond: – A jelenlegi rendszeren csak akkor változtatnánk, ha kiderülne: a hiányos, félreérthető jelzések miatt következett be baleset.
Addig tehát minden marad a régiben. A vakon vezetés is.