Bezárhatnak az OMV benzinkútjai

Bezárhatnak a hétvégén Magyarország és Szlovákia OMV kútjai, miután az osztrák schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani.

2022. június 3., 21:21

Szerző:

Az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb – írta a Világgazdaság.

Az OMV a leállásról hivatalosan még nem tájékoztatta a Molt és partnereit, ugyanis a vállalat abban reménykedik, hogy az osztrák kormány megengedi a stratégia tartalékkészletük egy részének felszabadítását.

A finomító leállása miatt az OMV vélhetően a saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal. A schwechati finomítót április elején állították le karbantartás miatt, amit május 31-én kellett volna befejezni, és június 10-én indították volna újra a termelést. Az újraindítás viszont technikai okok miatt nem járt sikerrel, és becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához.

Továbbá az is nehezíti a helyzetet, hogy a benzinárstop miatt a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.

(Kiemelt kép: Az OMV olajfinomítója Schwechatban, Bécs közelében. Fotó: JOE KLAMAR / AFP)

 

 

19:17

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel teljes egészében magyar tulajdonba került a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat – közölte a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. hétfőn.