Olcsó magyar mobil gát menthetné meg a Rómain a fákat

Az elmúlt hónapban vásárolt be az új rendszerű magyar mobil gátból a dél-svédországi Vellinge. A svéd sajtóban több helyen méltatták az olcsó és egyszerű eszközt. Ehhez képest Magyarországon a kutyát se érdekli – írja az .

2013. május 8., 13:11

Az április 17-én 133 országban szabadalmi eljárás alá helyezett sátorgát annyival tud többet az eddigi vízzel töltött tömlőgátaknál, hogy az ismert kör alakú forma helyett háromszög alakú, ami maximális stabilitást ad elcsúszás ellen a rendszernek. Emellett az egységek közt teljesen újszerű kapcsolódási megoldást alkalmaz, ezért a rendszer felállítása gyorsabb és vízszivárgásmentes. A magyar szabadalmi bejelentés a napokban jelenik meg a Szabadalmi Közlönyben.

Mint Sápi István Péter, az úgynevezett sátorgát (Tentdam) kifejlesztője, elmondta, a gátat bárhol, bármilyen talajon fel lehet állítani anélkül, hogy tereprendezésre vagy természetkárosító beavatkozásra szükség lenne. A svédek 130 centiméter magas sátorgátat vettek, ahhoz például mindössze egy 120 centiméter széles nyomvonal kell a talajon. A gát mindenféle talajformához, -állaghoz jól alkalmazkodik. Egy 10 méter hosszú, 1,3 méter magas egység ára nettó 430 ezer forint, azaz egy kilométernyi kijönne 43 millió forintból, ami nagyon olcsónak számít.

Nem várt megoldással rukkoltak elő az utasok Balatongyöröknél, amikor a MÁV vonata nem érkezett meg időben, úgy döntöttek, maguk alkotnak egy szerelvényt. A különös „embervonatról” készült fotók bejárták a közösségi médiát.

Májusban 83 %-ra nőtt a vonatok pontossága, ami arra utal, hogy a MÁV túl lehetett az év eleji csúcskudarcokon. A vasúttársaság menetrendszerűsége hónapok óta először mutatott javulást, de a pünkösdi káosz már most beárnyékolja az eredményt.

Varga Judit volt igazságügyi miniszter 15 hónap kemény tanulás után sikerrel szerzett államilag elismert asztalos bizonyítványt.