Két-háromszorosára emelkedett az egyes tantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya az elmúlt négy évben
Egyre több tanár kényszerül olyan tantárgyat tanítani, amihez nincsen képesítése. Vidéken a legrosszabb a helyzet, de Budapesten is egyre gyakoribb a probléma.
Négy év alatt a korábbi szint két-háromszorosára emelkedett az iskolákban az egyes tantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya – derült ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének nemrégiben publikált, „A közoktatás indikátorrendszere 2021” című kiadványából, írta a Népszava.
A nem megfelelő képesítés a szaktárgyak esetében azt jelenti, hogy a tanárok úgy tanítanak egy szaktárgyat, hogy rendelkeznek pedagógiai képesítéssel, de nem abból a tantárgyból, amit tanítani kényszerülnek.
A kiadvány szerint 2016 után rendkívüli mértékben nőtt a szaktantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya. 2020-ban az általános iskolákban a természettudományi tárgyakat tanítók 10, a matematikát tanítók 9, az idege n nyelvet tanítók 8, valamint az összes szakos tárgyat oktatók 7 százalékának nem volt szakképesítése a tárgy tanításához. A szakos ellátottság viszont településtípusonként eltér. Legrosszabb helyzetben a községek vannak, ugyanis ott a képesített pedagógusok hiánya minden tantárgynál meghaladja a tíz százalékot. Kisebb vidéki települések iskoláiban a legnagyobb igény a természettudományi tárgyakat tanítókra lenne szükség, ugyanis 2020-ra a hiányuk elérte a 14 százalékot.
A hátrányos helyzetű régiókban, ahol magas a halmozottan hátrányos helyzetű diákok száma, ott az idegen nyelvű tanárok negyedének nem volt megfelelő képesítése. A matematikát tanítóknak a 23 százaléka, a természettudományi tantárgyakat tanítóknak pedig 20 százaléka nem rendelkezett megfelelő képesítéssel.
2020-ban az általános iskolák 3-6 százaléka, a gimnáziumok 0,6-1 százaléka volt olyan, ahol egyes tárgyakból egyetlen megfelelő képesítéssel rendelkező tanár sem dolgozott.
A problémát csak tovább fokozza, hogy egyre kevesebb a pályakezdő tanár, valamint egyre több a pályaelhagyók és nyugdíjba vonulók száma is. A pedagógus érdekvédelmi szervezetek ezért is sürgetnek mihamarabbi, legalább 45 százalékos béremelést.
(Kiemelt kép: Diákok a felzárkóztató órán a Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tantermében 2020. június 2-án. Fotó: MTI/Balázs Attila)