Naiv elképzelés, hogy külföldre tesszük a szervert, és elmenekülünk a felelősségre vonás alól
A megfigyelési ügyben vizsgálódik. Általános érvényű tanulságokat, igazodási pontokat határozna meg. Ígéri, bár az internetes adatkezelés terén vannak hiányosságok, gondolkodik a megoldáson. A múlt héten – ötödszöri nekifutásra – a parlament megválasztotta a Sólyom László által jelölt adatvédelmi biztost. Jóri Andrással KRUG EMÍLIA beszélgetett.
Volt ideje legalább a kabátját levenni?
Alig. Az első pár napban felülvizsgáltam a hivatal struktúráját, átnéztem fontos beadványokat.
És rögvest kapott egy levelet az SZDSZ-es Gulyás Józseftől többek között arról, hogy a megfigyelési ügyben szereplő adatkezelők betartották-e az előírásokat, és van-e joga egy magánnyomozó cégnek személyes adatok gyűjtésére.
A válaszokat még nem tudom. Talán néhány hét múlva.
Van mit kutatnia. Az NBH államtitkokat félt, a Fidesz maga hozott nyilvánosságra olyan beszélgetéseket, amelyeken egy korábbi titkosszolgálati főnök „referál” Demeter Ervinnek, egy internetes videomegosztó oldalon pedig megjelent több érdekes hangfelvétel. Az egyikből például kiderül: Bajnai Gordonról megfigyelői környezettanulmányt készítenek.
Hogy melyik szereplő mit csinált, azt most nem értékelném. Olyan, általános érvényű ajánlás szükséges, amely levonja a tanulságokat, és mindenki számára zsinórmértéket határoz meg.
Ilyenek most nincsenek?
Vannak jogszabályok, amelyek e tevékenységre vonatkoznak.
És az illetékesek nyilván pontosan ismerik azokat.
Nyilván. De nem biztos, hogy a szabályozás megfelelő. Az érvényesülésben is lehetnek problémák.
Nagyon diplomatikus.
Az ügy elején járunk, nem hiszem, hogy minden mozaikdarabot látok. Én mindvégig a személyes adatok kezelését fogom vizsgálni.
Mindenesetre az internet adta lehetőségek megkönnyítik a zavarosban halászók dolgát. Tudja, mikori a legutóbbi internetes adatkezeléssel összefüggő adatvédelmi biztosi ajánlás?
2001-ben született egy. Az előkészítésében részt vettem. Hogy azóta volt-e egységes ajánlás, nem tudom.
Nem volt. Ez szomorú, nem?
Tény: lemaradtunk. Mindig a német példát emlegetjük, náluk nemrég egy alkotmánybírósági határozat már azt is levezette, hogy a számítógép a magánszféra része.
Miért maradtunk le?
Talán a 2001-es ajánlás olyan jó volt, hogy minden problémát rendezett.
Talán nem. Azóta is kéretlenül kapjuk a spameket, szélsőjobbos portál hirdetheti a „hazaárulók” címét, telefonszámát.
Informatizált környezetben a hagyományos garanciák nem nagyon érvényesülnek. Hiába van a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak széles körű vizsgálati joga spam-ügyekben, ezek többsége a határon, sőt Európán kívülről jön, ahol nincs erről hatályos szabályozás.
Persze, azt már megtanultuk, hogy egy szerver könnyedén üzemeltethető a határon túlról. De attól még az, akinek a telefonszámát hirdeti, retteg.
Ezt én is aggályosnak látom. Hasonló kérdésekben minden szabályozásnál a legkevesebb korlátot állító ország joga válik irányadóvá. Az Egyesült Államok nem rendelkezik adatvédelmi törvénnyel. Ezért a személyes adatkezelés kapcsán felmerülő büntető tényállásokban sokszor nem működik a bűnügyi jogsegély, mert azok ott egyszerűen nem számítanak bűncselekménynek. Gondolkozom a probléma megoldásán.
Legalább képben van: még Commodore 64-en kezdett programozni, rendszer-informatikusi végzettséget is szerzett.
Lépéselőny, hogy a jogi műveltséghez informatikusi is kapcsolódik.
Mire megy vele? Csak véleményezhet vagy jogszabály-módosítást kezdeményezhet.
Az adatvédelmi biztosnak mára presztízse van, számít a szava a jogalkotásban. A jogalkalmazásban pedig az ombudsman és a hatóság között áll.
Azt nyilatkozta, indokolt lenne bírságolási hatáskört is kapnia, ami elsősorban a magánszférabeli jogosulatlan adatkezelés esetén lenne megoldás. Szinte látom, ahogy a kurucinfósok mennek bírságot fizetni.
A bírságolástól az egyértelmű esetek rendezését várom. Az említett ügyben az elkövető megtalálása a kulcs. Ehhez a nyomozó hatóságnak külföldről kell segítséget kérnie.
Ami, ahogy említette, sokszor nem megy. A kör ezzel bezárult, az elkövető a képünkbe nevet. Az ombudsman meg legfeljebb állásfoglalást hoz.
Nem vagyok ennyire pesszimista. De tény, hogy az ön által kiemelt ügy több szempontból problematikus. Felveti, hogy a jelenlegi jogi környezeten változtatni kell-e.
Régóta foglalkozik internetszabályozással, biztosan vannak ötletei.
Azok a példák ugranak be, amikor a kilencvenes években zátonyra futottak a német jogalkotási törekvések, például náci honlapok kiszűrése kapcsán.
Mi volt a gond?
Az, hogy a technológia nem veszi figyelembe a határokat, és teret ad az anonimitásnak.
Ez nem változott. Miben bízzunk?
Naiv elképzelés, hogy külföldre tesszük a szervert, és elmenekülünk a felelősségre vonás alól.
Eddig bejött. De beszéljünk a magánszféra mellett a politikairól is. Sólyom László szerint, ha a teljes ombudsmani karhoz hozzávesszük a legfőbb ügyészt is, „akkor elmondható, hogy öt évre öt biztos pontunk van”. Mintha csak a saját jelöltjeiben bízna.
Erről őt kell megkérdezni.
Mi szívesen kérdeznénk. De önt is faggatták a bizottságokban. Bár érdemi kérdések helyett inkább arra voltak kíváncsiak, mi a véleménye az információk szivárgásáról, melyik oldalnak fogja a pártját.
Nem szeretnék a pártokkal foglalkozni.
Úgy könnyű.
Szakmailag korrekt vizsgálatot kell lefolytatni minden esetben, amelynek eredménye önmagáért beszél.
Ám míg ön azt hangsúlyozza: az állami adatok nyilvánosságáért akar fellépni, a Fidesz bejelentette, hogy nem szavazza meg a konszenzussal kidolgozott titoktörvény módosítást. Pedig akkor – egyebek mellett – rövidült volna a titkosítható adatok listája.
És az adatvédelmi biztos titokfelügyeleti jogköre végre egyértelműen szabályozott lett volna. Ezt a kérdést akkor is rendezni kell, ha a javaslat nem megy át.
Hogyan?
Remélem, kompromisszum születik a pártok között.
Látja, nem hagyhatja figyelmen kívül a politikát.
A titoktörvény felülvizsgálata elsősorban nem az adatvédelmi biztos, hanem a minősítő működése miatt lenne szükséges. A jelenlegi titoktörvény nem katasztrofálisan rossz. Ráadásul idehaza a társadalmi kontroll erőteljesen növekszik. Ez meglátszik a civilszervezetek közérdekű adatok iránt indított pereinek számán. Igazuk van. Egy jól működő jogállam nem titkolózhat.