Így alakulhat át a nagykörúti közlekedés: az autósok helyett a bicikliseknek kedveznének

Komoly változtatásokat valósítana meg a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban, amelyek a közlekedést alapjaiban alakítanák át.

2025. február 4., 10:38

Szerző:

Jelentősen megváltozhat a közlekedés, amennyiben megvalósulnak a Budapesti Közlekedési Központ tervei, amelyeket a fővárossal már egyeztettek, de a lakossággal még nem. Ennek ellenére már meg is pályáztak egy uniós, illetve kormányzati támogatást, így hatmilliárd forintból újulhat meg a Nagykörút és számos biciklis útvonal is – írta meg a Telex a Budapesti Közlekedési Központ információira hivatkozva.

Már 2024 őszén megkezdődtek azok a társadalmi egyeztetések, amelyek azt a célt szolgálták, hogy kiderüljön, milyen igényeket támasztanak a fővárosiak, illetve a turisták a városi közlekedéssel szemben, és min változtatnának. A több mint tízezer beérkezett válasz alapján kirajzolódó igényeket igyekeznek a tervekbe is beépíteni majd. Az azonban már most látszik, hogy a biciklisek számára kedvezőek lesznek az átalakítások.

A Budapesti Közlekedési Központ pályázata kedvező elbírálást kapott, így a támogatási szerződés aláírását követően minden akadály elhárul, és megkezdődhet a munka, amely több különböző elemből áll. A pályázat részét képezi, hogy a Nagykörút zöldebbé váljon, de számos közlekedésbiztonsági fejlesztést is végrehajtanának. Ezek az átalakítások azonban nem mennek gyorsan: legkorábban is csak 2026 végén állhatnak majd rendelkezésre a kiviteli tervek.

A közlekedés teljesen átalakulna a körúton

A biciklivel közlekedők száma növekedést mutat, így más európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten sem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy számukra is biztosítani kell a biztonságos közlekedés feltételeit. Ugyanakkor a biciklisávok kialakítása korábban sem volt feszültségektől mentes, különösen az olyan forgalmas területeken, mint a Nagykörút.

Ennek fényében valószínűsíthető, hogy nem arat majd osztatlan sikert a Budapesti Közlekedési Központ azon terve sem, amely szerint a körúton vezetnék végig az úgynevezett bringasztrádát, de az átalakítás érintené az Üllői utat is. Ez gyakorlatilag egy olyan utat jelent, amelynek a burkolata és a kialakítása lehetővé teszi, hogy a kerékpárral közlekedők akár az egész városon át is gyorsan haladhassanak.

Több ilyen utat is kialakítanának, amelyek szélesek, és markánsan elkülönülnek az autóutaktól, és ezeket össze is kapcsolnák. A projekt legfontosabb szakasza a Nyugati pályaudvar és a Mester utca közötti szakasz, ahol a bicikliseknek szánt útvonalat kiszélesítenék és újraburkolnák. Az autósokat ez több szempontból is érinti: egyrészt csak egyetlen sávon közlekedhetnek mindkét irányban a Nagykörúton, másrészt a parkolás is módosul, mivel a biciklisztráda bekerülne a járda és a parkolók közé. Erre azért van szükség, hogy az autóikból éppen kiszálló sofőrök ne okozzanak biciklis balesetet, amelyre eddig bőven akadt példa.

A járda szélessége nem változna, így a kétméteres bicikliút gyakorlatilag az úttestből lesz leválasztva. Az is jelentős módosítás, hogy a biciklisztrádát megemelnék, így a forgalmas csomópontokban is arra készülhetnek az autósok a jövőben, hogy ahol kialakították a kerékpárosok sávját, ott egy bukkanóra kell felhajtaniuk, amikor bekanyarodnak egy körútra merőleges utcába. Ez lassítja majd a forgalmat, de a közlekedési szakemberek azt remélik, hogy ennek köszönhetően ritkábbá válnak ezeken a pontokon a gyalogos és biciklis gázolások.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)

11:40

Az Európai Bizottság jelentéséből kiderül: lakosságarányosan Magyarországon halnak meg a legtöbben rákban az Európai Unióban. A rossz életmódbeli szokások nem csak a felnőtteket veszélyezteti, a serdülők kilátásai sem jobbak az elhízás, az alkohol és dohánytermékek fogyasztása, valamint az elhízás gyakorisága miatt.