MSZP: Megbukott az oktatás államosításának főpróbája
Az MSZP szerint megbukott az oktatás államosításának főpróbája, a közoktatást a teljes szervezetlenség jellemzi, és azokat a törvényeket, amelyeket nemrég oktatásügyben fogadott el az Országgyűlés, várhatóan fél éven belül módosítani kell.
Hiller István, az MSZP humánpolitikai kabinetvezetője erről szombaton, a Szociáldemokrata Tanárok Nemzetközi Szövetsége (ISDUE) és az MSZP országos pedagógus tagozatának közös budapesti szemináriumának szünetében tartott sajtótájékoztatón beszélt. Az országgyűlési képviselő szerint a szülők és pedagógusok nem pártpolitikai alapon tiltakoznak az intézkedések ellen, hanem a rossz, hibás és szervezetlen döntések ellen emelik fel szavukat. A politikus felhívta a figyelmet arra, hogy idén mintegy 200 megyei fenntartású intézmény államosítását kezdte meg a kormányzat, jövőre azonban 121 ezer pedagógust foglalkoztató csaknem 4000 intézményt kíván egyetlen központi hivatal alá vonni. Hiller István az elképzelést "ördöginek" nevezte és Orwell 1984 című művéhez hasonlította.
Kajtárné Botár Borbála, a párt országos pedagógus tagozatának elnöke a szeminárium céljaként a hátrányos helyzetű gyermekek esélyeinek növelését nevezte meg. Mint mondta, a szegénység növekedésével csökken a társadalmi szolidaritás, ebben a helyzetben pedig különösen fontos, hogy az Európa országaiból vagy más kontinensről érkezők megosszák egymással tapasztalataikat és kialakítsák közös állásfoglalásukat.
Hans Spiess, az ISDUE elnöke a neoliberalizmust minősítette olyan káros európai jelenségnek, amely a szabad piac szabályaira építést tartja elsődlegesnek, és törekszik az állam vagy a szakszervezeteket befolyásának csökkentésére. Mint mondta, ennek árát azonban a társadalomnak kell megfizetnie egész Európában, mert nagyobb összegű források szükségessége esetén csak az állam tud segíteni. A nemzetközi szervezet osztrák elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy ha az állam nincs olyan helyzetben, hogy gazdaságilag kiszámítható életet biztosítson, akkor az oktatás is nagyon nehéz helyzetbe kerül. Görögországban, Spanyolországban, Portugáliában, de talán még Olaszországban is az emberek többsége érteni fogja, hogy az iskolákban végzett jó munka önmagában nem elegendő - mondta, hozzátéve: a pedagógusszervezeteknek azért kell javítaniuk érvelésükön, hogy a döntéshozók körében is bizalmat keltsenek maguk iránt.