„Mindenkire lőni kell", így aztán rá is kapcsolt a közösségi médiás kampányra a Fidesz
Több tanulmány megállapításai szerint a közösségi média használata, az „információk passzív fogyasztása” ahhoz vezethet, hogy az emberek „rosszabbul érezzék magukat” – ismerte be néhány hete maga a Facebook. A legnagyobb közösségi oldalt üzemeltető cég kutatói elismerték: a facebookozás árt a mentális egészségnek. Mi pedig arra is megtaláltuk a választ, hogy miért.
Önnek például mit hozott a Jézuska? Egy biztos: a tapolcaiakhoz képest semmit. Fenyvesi Zoltán, a Fidesz egyéni országgyűlési képviselőjelöltje szerint egy helyi politikus az ünnepeket sem hagyhatja ki, hogy kedveskedjen a választókörzetébe tartozóknak. „Karácsonyi ajándékként december 27-ig bezárólag választókerületünk több települése a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében 2,2 milliárd Ft-ot nyert településük fejlesztésére. Szívből gratulálok a településfejlesztéshez Ajkának, Sümegnek, Nemesvitának, Halimbának, Badacsonytomajnak, Lesencefalunak, Káptalantótinak és Pulának” – írta például egy, a nagylelkű pályázati forrásokat „egyenposztban” hirdető képet megosztva, s csakhamar be is gyűjtötte a neki járó lájkokat. A Fidesz–KDNP számára a kétharmados parlamenti többség elbukását hozó körzetben éppen Fenyvesi indul 2018 tavaszán a mandátumért. Ráadásul a jelölt nemcsak e módon, hanem a Facebook adta lehetőségek teljes tárházát felhasználva igyekszik mozgósítani.
Betűre, színre és formára éppen ilyen képpel és csaknem azonos bejegyzésekkel rukkolt elő – vélhetően szintén karácsonyi ajándékként – Ovádi Péter is, a másik időközin elbukott egyéni választókerület, Veszprém fideszes jelöltje. Ovádi nemcsak egyenbejegyzésekkel, de személyes, meghitt hangvételű posztokkal és fotókkal is megörvendeztette azokat, akik internetes kampányra vágytak az ünnepek idején.
A gazdaság állapotáról, határvédelemről és biztos nyugdíjakról szóló jó hírek sora persze nemcsak a billegő körzetek egyéni képviselőjelöltjeinek, hanem gyakorlatilag valamennyi kormánypárti politikusnak a Facebook-oldalán feltűntek. Érdekes módon ugyanezzel a layouttal, azaz megjelenéssel kerülnek ki a képek a központi Fidesz-oldalra is, ezeket pedig serényen osztják meg a kormánypárti jelöltek, mintha csak piros pont járna érte. A szorgosan kampányoló fideszes jelöltek a Facebookon, illetve szórólapokon és önkormányzati újságokban is azonos tablófotóval kívántak áldott ünnepeket.
Mivel karácsony előtt az egyentartalmak elárasztották a közösségi teret, kérdésekkel fordultunk a kormánypárt legkülönbözőbb sajtóosztályaihoz. Noha 2017 utolsó napjáig vártuk a választ, a Fidesz – a pártközpont és az országgyűlési frakció – egyetlen illetékese sem válaszolt kérdéseinkre.
Nem közölték, hogy ki miből, mennyiért kezeli a kormányoldal képviselőjelöltjeinek Facebook-oldalát, van-e egyáltalán idevágó megbízás, vagy mindenki önállóan kampányol.
Nem mondták el, hogy a Fidesz politikusai, parlamenti képviselői egyénileg vagy központi segítséggel kezelik nyilvános Facebook-oldalukat, de arra a kérdésünkre sem feleltek, van-e erre szakmai stáb, és ha igen, hányan és kik alkotják. Ha ugyanis közpénzből fizetik e közösségi médiás szakembereket, megbízásuk minden adata nyilvános kellene hogy legyen.
A képviselőcsoportok közérdekű adatnak minősülő szerződéskötéseiből lehet ugyan következtetni arra, hogy egy-egy parlamenti frakciónál ki végzi a Facebook-oldalak üzemeltetését, de nem jelölik meg pontosan. Annyi biztos, hogy
a Fidesz-frakció évről évre szerződik a Kaminski & Buranits Kft.-vel kommunikációs tanácsadásra. A cég Kaminski Fanninak, Habony Árpád volt feleségének vállalkozása. Kaminski jelenleg Orbán Viktor Facebook-oldalának üzemeltetője, így könnyen előfordulhat, hogy a kormánypárti Facebook-kampányért is ő, pontosabban a cége felel.
Azt is megkérdeztük a Fidesztől, hogy azok a jelöltjeik, akik mégis önállóan kezelik a profiljukat, kapnak-e segítséget profi sajtósoktól akár tanácsokkal, akár központi tartalmakkal, üzenetekkel. Válasz erre sem érkezett. Hiábavaló volt a kérdésfeltevés azzal kapcsolatban is, hogy a választási kampány idejére tervezik‑e tovább fokozni jelenlétüket a közösségi médiafelületeken. Ez utóbbira persze magunktól is sejthetjük a választ, hiszen az elmúlt hetekben minden korábbinál nagyobb mértékben árasztották el a legnagyobb közösségi portált a fideszesek bejegyzései: adakoznak, ünnepelnek, koncerteznek, avatnak, átadnak, sőt ha kell, még óvodákba is ellátogatnak.
Az Átlátszó hívta fel a figyelmet: miközben már-már hétköznapi jelenség, hogy az önkormányzati médiumok politikai propagandaeszközként működnek, új elem a választókerületekben szavazatokért küzdő kormánypárti képviselők Facebook-hírfolyama és az önkormányzati magazin között teljessé vált tartalmi átfedés. Simicskó István honvédelmi miniszter, újbudai képviselőjelölt esetében például egy az egyben a politikus Facebook-fotói jelennek meg a kerületi újság lapjain. Hasonló a helyzet a Körúti Korzó karácsonyi számával. Ebben 16 oldalon 18 fénykép jelent meg Bajkai István erzsébetvárosi alpolgármesterről, Orbán Ráhel ügyvédjéről – sok esetben ugyanazok, mint a választókerületi fideszes jelölt Facebook-posztjaiban is.
Kiaknázták az önkormányzati forrásokat másutt is: postaköltséggel együtt harmincmillió forintért a térség országgyűlési képviselője, egyúttal a 2018-as fideszes jelölt adventi kalendáriummal köszöntötte a főváros XVIII. kerületében élőket. A kampányanyagban – amelynek kiadója a kormánypárti alpolgármester felügyelete alatt áll – még a keresztrejtvény megfejtése is Kucsák László neve volt.
Simicskó István újbudai óvodásokat látogat – tényleg mindenkire lőnekFotó: Nagy MihalyTombol a politikai pedofília
Van az a mondás, hogy gyerekkel mindent el lehet adni. Ezt a mondást a Fideszben is ismerik. „Áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok” – írta például a fővárosi VIII. kerületi óvodásoknak Kocsis Máté fideszes polgármester, a borítékon pedig Józsefváros logója és szlogenje volt látható. Persze egy jó polgármester mindenhol ott van, ám 2017-ben kiemelt jelentőségű Kocsis feltűnése az óvodákban, iskolákban, közösségi tereken, hiszen jövőre várhatóan elhagyja kerületét, amint megnyeri a választókörzetet pártjának a tavaszi választáson. Kocsis Máté esete nem egyedi, a fideszes politikusok idén karácsonykor kiemelt figyelmet fordítottak a hat-hét év alattiakra, Simicskó István például nehezen indokolható óvodai látogatást tett választókerületében, Újbudán a közelmúltban, de az ünnepek idején – sok-sok más fideszes képviselőjelölthöz hasonlóan – a műszakban lévő egészségügyi dolgozókhoz is elment saját körzetében, sőt ajándékkal is kedveskedett. Csepregen pedig a felújított főút átadóján térdepeltek a helyi óvodások a hideg aszfaltra terített szalmán.
– Egyelőre nincs túlelemezve a közösségi média szerepe a magyar politikai kampányokban, ugyanakkor fokozódó jelenlét figyelhető meg a pártok részéről – mondta a 168 Órának Mikecz Dániel. A Republikon Intézet elemzője, mozgalomkutató szerint jól látszik, hogy az egyes pártok politikusainak Facebook-jelenléte sokszor esetleges, a felhasználói profilokat sokan egyedileg kezelik. Hogy a Fidesznek mint jelentős médiafelületet uraló és elérő kormánypártnak mi szüksége van az internetre? Az elemző szerint nyilván minden politikusnak személye súlyából fakadóan eltér a médiaszereplési lehetősége. Így például egy helyi képviselő vagy önkormányzati politikus számára a közösségi médiás, valamint a személyes helyi jelenlét jelentősége felerősödik.
Az biztos, hogy a 106 választókerületi képviselőjelölt számára kiemelt jelentőséggel bír a helyi megjelenés, így az önkormányzati és megyei lapok mellett a közösségi média is jó lehetőség számukra a szereplésre.
Mikecz Dániel szerint a Fidesz által gyakorolt stratégiából fakad, hogy nem különböző választói csoportok körében végez célzott kampányt, hanem minden létező csatornán szórja üzeneteit. Persze vannak központi, az egyes választói csoportoknak – mint például a nyugdíjasoknak – szóló anyagok, ugyanakkor a szórólapokból, önkormányzati lapmegjelenésekből, valamint a képviselőjelöltek Facebook-jelenlétéből kitűnik: jelentős erőforrás áll a rendelkezésükre, és nem is engednek át egyetlen felületet sem az ellenfeleknek. Ezért fontos számukra az internetes jelenlét is, ráadásul ma már ez sem generációs kérdés, sőt inkább a fiatalok fordulnak el a Facebooktól, miközben az idősebbek egyre aktívabbak a legnagyobb közösségi portálon – tette hozzá Mikecz Dániel.
A politikai marketing egyik fontos fokmérője a jelenlét, a politikusoknak saját aktivitásuk megmutatása fontos mérce. A Facebook-jelenlét nemcsak a szavazótábor felé bír jelentős üzenetértékkel, hanem saját pártjuk, politikai közösségük számára is. Arról azonban nem készült egyelőre Magyarországon felmérés, hogy a Facebookon folytatott kampányok mennyire hatékonyak, valóban hoznak-e szavazatokat. Egy biztos, még ha a Facebook algoritmusai erre képesek is volnának, vélhetően nincs tudományos megalapozottsága egy-egy fideszes képviselő vagy képviselőjelölt közösségi médiás megnyilvánulásának, ahogyan választói szegmentálás sem nagyon lehet az itt közvetített üzenetekben – értékelt Mikecz Dániel. Hozzátette: egy 65 ezres választókerületben egyébként is nehéz a szegmentálás, ami szintén arra vezetheti a Fideszt, hogy mindenkire lőni kell. És lőnek is.
És éppen ez az, ami az ellenzéki pártok számára behozhatatlannak tűnő versenyhátrányt jelent. Hiszen – mint arra a szakember felhívta a figyelmet – ugyanezt a jelenlétet az ellenzéki jelöltek töredéke tudta csupán produkálni eddig, mivel sok körzetben még mindig nem dőlt el, ki indul, s milyen színekben. Ráadásul ott, ahol a kormányoldalnak is van oka a bizonytalankodásra, nemcsak megjelenésekben és üzenetekben, hanem „adakozókedvvel” is jelen van. A gyermekek szerepeltetése vagy épp az adományosztás persze klasszikus kampányeszköznek minősül, de Mikecz szerint mindezek ma Magyarországon sokszor a politikai klientizmus erkölcsi kérdéseket is felvető elemei. Az elemző úgy látja: ha valaki kiskorúsága miatt vagy egzisztenciális félelemből egy kampány részesévé válik, a politikusnak ezt nem kihasználnia kellene, hanem megszüntetnie a kiszolgáltatottságot – erkölcsi kötelességből is.
Krumpli, májkrém, sportcsarnok
„Folyamatosan csökken a szegénységnek kitettek aránya, s ennek egyik legfőbb oka az, hogy több mint hétszázezerrel több embernek van munkája. Ez tény. Ahogy az is, hogy a kormány jelentős lépéseket tett a további javulás érdekében, amelyeket az ellenzék ott támad, ahol ér.” Mindezt Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára a Magyar Hírlapnak adott ünnepi interjúban mondta, ráadásul a KDNP-s politikus az utóbbi hetekben is több sajtótájékoztatót tartott arról, hogy szerinte az Orbán-kormány felszámolta a szegénységet. Csakhogy Rétvári lesz a váci, azaz Pest megye 4-es számú egyéni választókerületének országgyűlési képviselőjelöltje, így aztán az utóbbi hetekben már nemcsak sajtótájékoztatókra és államtitkári sikerjelentésekre kellett fókuszálnia, hanem bizony számos alkalommal adventi ételosztásra is – mit tesz Isten, épp a saját körzetében. Miután pedig e választókerületben bizonytalan a Fidesz–KDNP győzelme, Rétvárinak is rá kell kapcsolnia.
Rétvári Bence osztogat – a vélelmezett váci képviselőjelölt „adventi élelmiszer akciónak" nevezte a kampánytFotó:December közepén krumplit és májkrémet osztott egy váci CBA előtt. Két hét sem múlt el, s az államtitkár újra burgonyát osztott Vácott, egy másik CBA előtt. A politikus mindkét alkalommal azt állította, ő csak közvetítő, az ajándékozott krumpli pedig adomány, vagyis szó sincs KDNP-kampányról. A sorban állók persze a zsák burgonyáért cserébe már le is adhatták adataikat a kapcsolattartáshoz a kormánypártoknak a fideszes aláírásgyűjtő standnál, ám mindez Rétvári szerint szintén nem a kampány része. „Bízunk benne, hogy három év alatt létrejöhet itt, Vácon is egy multifunkciós sport- és rendezvényközpont” – mondta a helyszínen az új, ötmilliárd forintos sportcsarnokról, amelynek teljes költségét az állam finanszírozza, persze szintén teljesen függetlenül a kampánytól.
Komikus részlet, hogy miközben Rétvári hevesen tagadta, hogy a KDNP szervezte volna az akciókat, a Szél Bernadettnek adott írásbeli válaszában az Emmi államtitkára azzal állt elő: az ellenzéki párt is jobban tenné, ha hasonló kérdések helyett inkább jótékonysági akciókat szervezne. Már az első krumpliszsákok decemberi osztogatásakor érdeklődtek ugyanis az adományok pénzügyi háttere felől az ellenzéki pártok, mondván: ha nincs számla, az felveti a tiltott pártfinanszírozás gyanúját, amit az Állami Számvevőszéknek kellene vizsgálnia. Erre persze nem került sor, a nagylelkű magánadományozók éppúgy rejtve maradnak, mint a valós szegénységi mutatók. Az államtitkár szikár elvek alapján, állítása szerint közpénzt mellőzve jótékonykodik ugyan, programjaira rákeresve azért csak találtunk állami osztogatósdit is: ő is részt vett december 18-án azon az eseményen, amelyen a Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program keretében hátrányos helyzetű gyermekes családoknak tartós élelmiszercsomagokat adtak át. Ezúttal nem Vácon, hanem Szobon. Ami szintén a választókerületéhez tartozik.