55 milliárd forintért újít fel vasútvonalat Mészáros Lőrinc a BMW-nek

2020. január 9., 16:52

Szerző:

Karácsony előtt derült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét majdnem 55 milliárd forintért – írja a G7.

A tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) december 23-án tette közzé a beérkező ajánlatokról szóló összegzést. A közbeszerzésen öt cég indult. A magyar Dömper Kft.-t és az osztrák hátterű Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t kizárták, a szintén osztrák Strabag és a német tulajdonú Vasútépítők Pályatervező Kft. pedig szűk 3 milliárddal drágábban vállalta volna a munkát, mint a felcsúti milliárdos vállalata.

A hatalmas fejlesztés a debreceni BMW-gyárhoz köthető majdnem 120 milliárd forintnyi beruházás egyik legdrágább eleme.

A most megrendelt első ütemben a 108-as kódjelű vasútvonal Debrecen és Macs közötti nagyjából 15 kilométeres szakaszát újítják fel teljes egészében. A kiírás szerint vágányok fejlesztésén túl többek között

  • átépítik a debreceni és macsi állomást, térvilágítást kapnak,
  • átalakítják a biztosítóberendezéseket,
  • integrált vasúti távközlő rendszer építenek ki,
  • parkolót alakítanak ki,
  • de épül zajvédőfal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda illetve egy szakaszon „kétnyomúsítás” is.

Külön állomást kap a BMW gyárnak is otthont adó Macs Ipari Park.

A 15 kilométeren 55 milliárd forintból elvégzett beruházás így kilométerenként 3,6 milliárd forintba kerül.

A G7 emlékeztetett arra, hogy az eddigi rekorder a Szolnok–Szajol szakasz volt kilométerenként 3,29 milliárddal, de ott új hidat is építettek a Tiszán.

Felújítás - Vác - Megújul a váci vasútállomás
Fotó: MTI/Lehotka László

Eredetileg a kormány sem számolt ilyen magas költségekkel, ugyanis a teljes vasúti fejlesztésre összesen 71,6 milliárd forintot különített el. Ebben az összegben viszont benne van a felújítás második szakasza is, a Nagymacs és Balmazújváros közötti 11 kilométer.

Vagyis a fejlesztésre elvileg kilométerenként „csak” 2,7 milliárd jutott volna.

A második etap rövidebb, mint az első, de elvileg magába foglalja a Debrecen–Balmazújváros közötti vasúti pálya villamosítását is. A G7 szerint a korábbi tapasztalatok alapján ez önmagában is tízmilliárdos tétel lehet.

A V-Híd Zrt. egyébként a V-Híd Kft tulajdonosa. Ehhez a Kft.-hez tartozik a Hungaropec Zrt., amellyel az FKF Zrt. a szerződéskötési moratórium ellenére, közvetlenül az új fővárosi közgyűlés alakuló ülése előtt aláírt egy két évre szóló, másfél milliárd forint értékű szerződést.