Megmond, előír, utasít, de tanszabadság morzsáit sem adja vissza az új NAT

A Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezete egy teljesen elavult rendszert próbál modernizálni. Olyan, mintha azon gondolkodnánk most, a 21. században, hogy a városi közlekedést lovas kocsikkal egy kicsit kényelmesebbé lehetne tenni. De nem csak ez a probléma vele.

2018. szeptember 12., 06:22

Szerző:

Szülők kis csoportja verődött össze kedden az egyik budapesti általános iskola kapuja előtt: már becsöngettek, megkezdődött az első tanítási nap. A jórészt anyukákból álló gyülekezet azzal kapcsolatban tartott „röpgyűlést”, hogy a kormány meg akarja szüntetni a fizika, a kémia, a biológia és a földrajz tantárgyat, és helyettük összevont természetismeret-órát vezetnek majd be. A csoportosulás tagjait ez megdöbbentette, és arra jutottak, valójában szándékosan butítják le a gyerekeket, és a krónikus tanárhiányt akarják ekképpen orvosolni. 

Ebben igazán az az érdekes, hogy az augusztus 31-én nyilvánosságra hozott NAT-tervezetből leginkább a természettudományos oktatás megreformálásáról szóló ajánlás söpört végig a nyilvánosságban. Már a hírre is összerándult az integrált, komplex természettudományos nevelést ellenzők népes táborának gyomra, pedig a NAT még csak terv, a komplex ismeretek tantárgyának átadásához szükséges pedagógusképzésről a kormány idáig semmit sem mondott. Mindenesetre úgy tűnik, óriási káosz és ismerethiány van az illetékesek fejében. Kásler Miklós, az oktatásért is felelős humánminiszter a IX. nemzeti tanévnyitón azt mondta, „a kormány az oktatás tárgyi feltételeit folyamatosan javítja, az idei tanévben 190 milliárd forinttal többet költ erre a célra, az oktatás tartalmát azonban a pedagógusok határozzák meg”. Úgy tűnik, Kásler nem itt élt az előző években, és nem tudja, hogy az a miniszterelnök, akinek most ő is dolgozik, megszüntette a tanszabadságot, az iskolai autonómia felszámolásával pedig lényegében tönkretette a pedagógusszakmát. A tananyagot ugyanis központilag határozták meg, ettől legfeljebb tíz százalékban lehet eltérni. Arról, hogy a pedagógusok a helyi igényeknek megfelelően, az egyes gyerekek személyre szóló fejlesztésének igényei szerint oktathassanak, szó sincs. Mindenesetre Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt héten tartott kormányszóvivői tájékoztatón kijelentette: a NAT tervezete a jelenlegi formájában nem lép életbe, az vitaanyagnak tekinthető csupán.

Oktatás - Életkép - Cigányiskola Bicskén

– Marketingből ötös, tantervelméletből elégtelen – így jellemezte tavaly lapunknak Vass Vilmos tantervelméleti szakember azt a folyamatot, amelynek keretében Csépe Valéria biztosként nekiállt átdolgozni a NAT-ot. Egy évvel ezelőtt kezdődött el ez a munka, amelyet olyan hangzatos, a sajtóban népszerű interjúk kísértek, mint hogy – csak egy jellemző példa – korszerűsíteni kell a kötelező olvasmányok jegyzékét, és ha szükséges, Jókai helyett Harry Pottert is olvashassanak a gyerekek. Ennek kapcsán emlegette Vass Vilmos a marketinget. A 300 oldalas, most elkészült tervezet alapján is ezt a véleményt fogalmazta meg a szakember, hozzátéve: a marketinggel kapcsolatban fokozottan igaz a korábbi kijelentése.

– A dokumentum eklektikus, de nagy meglepetést nem okozott. A szerkesztési kritériumokkal kapcsolatban annyit megjegyeznék, hogy ahhoz képest, mennyi munka van benne, lehetne koherensebb a szöveg – mondta lapunknak.

A 312 oldal két részre oszlik, a bevezetőre és a konkrét tanulási területekhez kapcsolódó tantárgyak részletes eredménycéljaira. A bevezetőben számos olyan kifejezés olvasható, amely igen jól hangzik, mint az aktív tanulás, örömteli élmény, személyre szabott tanulás, egyéni tanulásutak biztosítása, differenciált oktatás, és még sorolhatnánk. Vagyis, így Vass Vilmos, a bevezető olvastán jól érzékelhető, hogy dolgoztak olyan szakemberek a NAT-on, akik nemzetközi konferenciákra járnak, és meg is jegyezték a tanácskozások legfontosabb kifejezéseit, panelmondatait. A bevezető után azonban eltűnik a progresszió az alaptanterv tervezetének részleteiben, és mint tudjuk, az ördög is a részletekben lakozik – mondja. Vass Vilmos arra mutat rá, hogy a bevezetőben felvetett differenciált tanítás, azaz a gyerekek személyre szabott fejlesztése a jelenlegi oktatási rendszerben, ahol nincs pedagógusszakmai autonómia, eleve nem lehetséges.

Mint ismert, a hetvenes években vált sok pedagógus számára nyilvánvalóvá, hogy a tanterv-utasításos rendszer nem ad teret a gyerekek eredményes oktatására, ezért egyre többen próbáltak a szocialista oktatásirányításra hatni, hogy az haladja meg az „egy törvény – egy tankönyv – egy tanterv” merev világát. Az 1985-ös oktatási törvény már megengedte a kísérletek indítását, egyedi megoldások bevezetését. A rendszerváltás után az 1993-as közoktatási törvény biztosította, hogy a pedagógusok és az intézményvezetők a helyi körülményekre, az érintett tanulókra szabottan maguk válasszák meg azt, hogyan, mit és milyen eszközökkel tanítsanak. Ezt a szabadságot vonta vissza – nem részleteiben, hanem teljes egészében – a 2010-ben felálló új kormány. Vass Vilmos hangsúlyozza: ennek a szabadságnak a morzsáit sem adja vissza a Csépe Valéria-féle NAT.

– Ez a szöveg a kerettanterv műfajának felel meg – hangsúlyozza. – Megmondanak, előírnak benne mindent, se helyi pedagógiai innovációra, sem differenciált oktatásra nincs ez alapján lehetőségük az iskoláknak. Az a kompetenciafejlesztési szemlélet, ami a bevezetőben a szép megfogalmazások szintjén megjelenik, a tantárgyak kimeneti eredménycéljaiban már nincs benne. Ha ez alapján kell majd a kerettanterveket megírni, akkor az szabályozás lesz a négyzeten, és a helyi szintű, differenciált fejlesztést lehetetlenné teszi – mondja, utalva arra, hogy a merev, előíró jelleg eleve akadályoz mindenféle innovációt. Annak ellenére is igaz ez, hogy a dokumentum végén található „glosszáriumban” az olvasható: Csépe Valéria és csapata a jelenlegi, törvényben szereplőnél 10 százaléknál többet, 20 százalékos eltérést engedélyezne a kerettantervtől a helyi igényekre szabott helyi tanterveknek. Vagyis a NAT-tervezet készítői sem bíznak meg annyira a tantestületekben, hogy egy rövid, tömör NAT alapján a pedagógusok saját programokat fejlesszenek. Vass Vilmos emlékeztet arra, hogy ez a 20 százalékos eltérés a Pokorni Zoltán-féle egykori tartalmi szabályozásnak felel meg.

Oktatás - Alternatív tanterv egy hatvani általános iskolába

Szüdi János jogász, közoktatási szakértő szerint a NAT-nak nincs és nem is lehet oktatásszervezési feladata, mivel nem írhatja felül a köznevelési törvény rendelkezéseit. A köznevelési törvény szabályozza az intézményrendszer felépítését, feladatait. Meghatározza azt is, hogy az iskolai nevelő-oktató munka alapja a kerettanterv, amelytől 10 százalékban lehet eltérni. Törvényben rögzített a tanulói terhelés is, a heti óraszám.

– A hatályos NAT kormányrendelet, amely két részből áll. A rendeleti részből és annak mellékletéből, ami maga a NAT. A rendeleti rész szól a tanulók tanítási óráinak megszervezéséről. Ha ezekhez nem nyúlnak hozzá, akkor nincs szó semmilyen tanulói tehercsökkentésről, amelyet a Csépe-féle NAT célul tűzött ki – mondja Szüdi János, hozzátéve: a NAT egyébként sem az iskoláknak, hanem a kerettanterv-készítőknek szól. – A NAT felépítését és funkcióját a köznevelési törvény határozza meg. A törvény szól az iskolaszerkezetről, valamint az iskolatípusokról is. Amíg a törvényben nincs nulladik évfolyam, addig hiába van a NAT-tervezetben szó a nulladik iskolai előkészítő évről – ugyanis ezt is taglalja a Csépe-féle dokumentum. Az „érésben késést mutató” gyerekek a szöveg szerint hatéves koruk után nem maradnának óvodában, hanem úgynevezett „felkészítő” iskolai évfolyamon vennének részt, ami lehet a szegregáció melegágya. A helyi tanterv 20 százalékos eltérése is megfelel a korábbi tantervi utasítás szabályozásának, de ellentétes a mai törvényi szabályozással. Persze törvénytmódosítani lehet. A törvényalkotási program szerint szeptemberben benyújtják az oktatási törvények sokadik módosítását. Abból kiderül, oldják-e a jelenlegi rendszert, s ha igen, milyen irányban. Amit most olvashatunk, az nem jelent érdemi változtatást. Marad a tantervközpontú iskola, amelyben az a fontos, hogy a tanár leadja a tananyagot, amit az állam előír. Érdemi változást az jelentene, ha a NAT műveltségi területekben és fejlesztési célokban gondolkodna, a helyi tanterv elkészítését pedig rábízná az iskolára. Nem a tanulónak kell ugyanis igazodnia az iskolához, hanem az iskolának a tanulóhoz. – Volt már olyan NAT, amely megfelelt ezeknek a céloknak – emlékeztet.

A tervek szerint már a jövő szeptemberben induló tanévtől az új NAT szerint zajlana az oktatás. A NAT tervezetét a 2,4 milliárd keretösszegű Köznevelés tantervi-tartalmi szabályzóinak felülvizsgálata és átdolgozása című európai uniós projekt keretében készítette el Csépe Valéria. Nagyon drága munka volt tehát. Érdekessége még, hogy míg a sajátos nevelési igényű gyerekek problémájával részletesen foglalkozik, addig a magyar közoktatás legsúlyosabb problémájáról, a szegregációról és a magyar iskola hátránykompenzációs elégtelenségéről lényegében egyetlen szó sem esik benne.

Oktatás - Rendhagyó matematika óra Szegeden
Fotó: MTI/Németh György

Hiányoznak és öregszenek

Az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt – derül ki azokból a Klebelsberg Központnál összesített adatokból, amelyek az Index birtokába kerültek. A portál azt írja: a tanárhiány más területeken is észlelhető, hiszen a kevés tanár miatt sok iskola nem tud csoportbontásokat csinálni, sok a túlóra, a kémia- vagy a fizikaszaktanári kar vészesen öregszik, sok helyen pedig csak nyugdíjas tanárokkal tudják megoldani a tanítást. Az arányokat nézve leginkább iskolai gyógypedagógusból van hiány. Ahol kevés a tanár, ott kevesebb lehetőség van kiscsoportos oktatásra, ami hátrányt okoz az ott tanuló gyerekeknek.

Országszerte tikkasztó nyári napot hoz július első napja az időjárás-előrejelzések szerint. A gyenge enyhülést hozó hidegfront még messze, a hőség viszont itt van velünk.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.